АПИ вече дължи към 1 млрд. лева на компаниите
Опасност от наводнения още есента, защото никой не чисти банкетите
За първи път от 30 години държавата е заплашена да остане без никаква пътна поддръжка, което може да доведе до апокалиптични картини наесен и особено през зимата. Причината е, че пътната агенция е спряла всякакви плащания - не само за строителството на нови пътища и за основни ремонти, но и за елементарна текуща поддръжка, научи “24 часа”. Стотици сигнали са събрани вече в браншовата камара “Пътища”. Фирмите - членове на камарата, твърдят, че парите или се бавят, или изобщо не се плащат, като се оспорват дори дейности, извършени по поръчка на пътната агенция и са в рамките на редовно сключени дългосрочни договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата.
Тези договори се подписват веднъж на пет години след обществени поръчки и са рамкови, като всяка година се изчисляват и се плащат месец за месец. С тези пари фирмите купуват сол и други материали за зимата, режат храсти и дървета покрай пътищата, кърпят дупки по асфалта и правят временни заграждения при катастрофа или когато има нужда. Фирмите, които са общо 28 - по една за всяка област, извършват и редица други дейности по пътищата, например правят временна организация на движението, когато се налага. Те често правят реверсивно движението по определени участъци в зависимост от трафика.
Вече втори уикенд обаче няма кой да направи движението от “Княжево” през Владая до Драгичево реверсивно, т.е.да постави елементарни конуси, които да разделят пътните ленти, и това води до огромни задръствания на входа на столицата. По-лошото от неплащането е, че през този сезон от годината трябва да се почистят основно окопите и банкетите по пътищата. Ако това не се направи сега, наесен, когато почнат да валят дъждовете, водата няма да има къде да се оттича и по пътищата ще има масови наводнения, а през зимата тази вода ще замръзне и ще разруши още повече пътните платна, казаха експерти. От три месеца насам АПИ изобщо не е възлагала такива дейности. Това означава, че през зимата пътната мрежа няма да бъде подготвена, а напролет състоянието ще е апокалиптично.
“Дори и да бъдат възлагани дейности по текущ ремонт на пътната мрежа през есента, те ще се изпълняват при неблагоприятни климатични условия и отново негативите ще са за пътните фирми, а в действителност са резултат от лоши управленски решения. В момента трябва да бъдат осигурени необходимите количества техническа сол и други материали, но това е силно застрашено, тъй като доставчиците, имайки предвид ситуацията в държавата, изискват 100% авансово плащане, а фирмите нямат средства за това”, се казва в декларация на браншовата камара, подписана от председателя ѝ Стефан Чайков.
Пред “24 часа” Чайков беше далеч по-лаконичен и заяви, че не желае да прави изявления, защото разговорите с администрацията в момента напредват Става дума за прословутата актуализация на бюджета, с чиято липса миналата седмица мотивира неплащането на извършени дейности по пътищата служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова. В проекта на служебното правителство са записани 100 млн. лв. допълнителни средства в бюджета на МРРБ специално за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, в това число на приоритетни пътни участъци, нуждаещи се от извършване на спешни аварийно-ремонтни дейности.
В мотивите е записано, че това се прави с цел “подобряване цялостната пътна инфраструктура и предотвратяване нарастването на броя на пътните инциденти поради влошено състояние, съответно осигуряване на безопасното движение по републиканската пътна мрежа и запазване живота и здравето на ползващите я лица, както и осигуряването на правилна експлоатация, предпазването от разрушаване и подобряване на пътния трафик”, пише в мотивите на актуализацията. В декларацията на браншовата камара обаче се говори за дължими към този момент общо 800 млн. лв. само за фактурирани и сертифицирани дейности по пътищата и още 200 млн. лв. за дейности, които все още не са приети и признати от пътната агенция Очевидно в тези суми влизат и основни ремонти на пътищата, например този на участъка от “Тракия” между Чирпан и Стара Загора, извършен от “Автомагистрали - Черно море”, за който фирмата има да получава 37 млн. лв. и организира миналата седмица протестно блокиране на важни магистрали и първокласни пътища, защото не ги е получила. Из страната има още десетки случаи на започнати и зарязани ремонти на пътища, които не се довършват, защото АПИ е спряла да плаща.
В неделя в свой репортаж Нова телевизия показа състоянието на ремонта на отсечката между Владая и Драгичево, по която минава трафикът за Кулата и Гърция. Там двете пътни платна са разделени, като движението се извършва само в едното, което е с две ленти и всеки ден се образуват задръствания. Другото платно бе ремонтирано и е положен асфалт, но според фирмата - “Пътища Перник”, АПИ им дължи 2 млн. лв., поради което няма кой да постави маркировката и да сложи еластична ограда. Така платното си стои с поставен асфалт, но движението не може да се пусне. От АПИ заявиха вчера, че ще се направи временна маркировка и така движението ще се пусне засега.
В петък служебната регионална министърка Виолета Комитова заяви, че е подала сигнал до прокуратурата за нередностите, които е извършвало бившето ръководство на пътната агенция при възлагане на работа на фирми, и очаква прокуратурата да се изкаже дали може да плаща по тези договори. В понеделник заместникът ѝ Захари Христов обясни в какво точно се състоят опасенията на ръководството на регионалното министерство, специално по договорите, сключвани от държавната “Автомагистрали” ЕАД. Тя има 5-годишен договор за текущ ремонт и поддръжка на магистрала “Тракия”, за който обаче е наела с договори 9 подизпълнителя, включително и частната “Автомагистрали - Черно море” АД. Договорът между държавното дружество и АПИ е бил за 59 млн. лв., но за последните две години по него бившето ръководство на държавната компания е възложило допълнителни задачи за 368 млн. лв., от които вече са платени 91 млн. лв. В Закона за обществените поръчки обаче има текст, според който надвишаването на който и да е договор с над 50% е нарушение и както се изрази Христов, “директно ставаш клиент на прокуратурата”. “За първи път проблемът не са само парите, проблемът е и правната рамка. Ако в момента не намерим решение, с такова надвишаване на договорните рамки плащането става незаконно. Имаме парадокс, на който до момента не е обръщано внимание”, каза още зам.-министърът Захари Христов.

Финансови успехи за три зодии от 10 ноември
Здравословни храни за сърце, черен дроб и мозък
Брутално убийство: Лекар от ВМА прегази куче на тротоар в София
Следи от извънземни може да бъдат открити близо до Земята
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Изпадане или фалит: В Стара Загора вдигнаха жълт картон на Банато
Христо Янев влезе в историята на ЦСКА
Томаш се завръща: Поема славен клуб от елита на България
Застрашен ли е Веласкес? Шефовете на Левски поставиха важна задача след загубата от ЦСКА
Трапезата на Свети Мина
Нумерологична прогноза за 10 ноември
Таро карта за 10 ноември, понеделник
Пийте сок от нар за здраво сърце и венци
Симптоми при намалена и повишена функция на щитовидната жлеза
Диабетна нефропатия – едно от късните усложнения на захарния диабет
ДНК-цветя с потенциал в лечението на рак
Епидемия от самота и отсъствие на принадлежност мъчи съвременния човек
Катар инвестира близо 30 млрд. долара в курортен комплекс в Египет
Гърция намалява данъците от 2026 г. с историческа реформа
Директорът на Би Би Си напуска след скандал с редактирана реч на Тръмп
Нов скандал – забраниха на АвтоВАЗ да продава основен модел в Русия
Изкуството на ухажването: 5 старомодни мъжки поведения, които винаги ще са актуални
Венера в Скорпион - какво очаква зодиите?
Коментари