IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 19°
България
09:50 | 4 октомври 2021
Обновен: 06:07 | 26 април 2024

Соцвремената като да се завръщат: Навремето чакаш за Лада, сега чакаш за яхта

В пандемията мнозина предпочитат самостоятелни ваканции, бум и в покупките на каравани

По материала работи: Слав Велев
Соцвремената като да се завръщат: Навремето чакаш за Лада, сега чакаш за яхта

Снимката е илюстративна/АРХИВ

Всички, които са живели в годините на соца, помнят как средният българин чакаше години, за да се сдобие с “Лада” или “Жигули”. Същото се повтаря и сега с богаташите в света. Няма значение дали сте руски, арабски или български милионер. Ако искате да притежавате нова суперлуксозна яхта, ще трябва да чакате най-малко до 2024 г., за да си я поръчате, пише "24 часа".

Желаещите да си купят плаващи ферарита днес са повече от всякога и производителите не смогват да отговорят на търсенето. COVID ерата превърна големите луксозни яхти в най-желаните “острови” за притежаване. Много милионери ги смятат за местата, в които при бъдещи епидемии могат хем да се уединят, хем да си живеят в луксозни условия, без да се отказват от пътешествия.

“Ако заможен българин иска да си купи яхта сега, дилърът му казва, че срокът на доставката е юни догодина. Докато той се посъветва с жена си, минава седмица и когато направи офертата си, доставката вече се премества за септември. И става въпрос за малък, към среден клас лодки, а за високия се чака до 2024 г.”, казва Лъчезар Братоев, собственик на една от първите фирми вносители. Той е сред основателите и първи председател на Асоциацията на производителите и вносителите на яхти в България.

“За нас ситуацията на пазара не е добра, защото има интерес, но няма лодки, няма какво да продаваме”, казва той. И у нас по-голямото търсене е заради пандемията от COVID-19, която е показала, че не може да се събират много хора на едно място. Дори яхтите, които струват по 5-10 млн. евро , не събират повече от 10 човека, докато в хотелите на закуски, шведски маси това са стотици туристи. Освен това е инвестиция, купуваш я, защото не знаеш какво ще стане с парите, казва Братоев. Според него почти всеки български олигарх има яхта, но техните съдове не влизат у нас, купени са в чужбина и обикновено ги държали на Ривиерата, в Малта, на Карибите имало много български яхти.

В България, както и по света, най-много се купуват лодки с цени между 20 000 и 100 000 евро. Купувачите са хора, които обичат морето, но нямат големи възможности. Тези съдове са да излезеш сутрин в морето и вечерта да се прибереш вкъщи или в хотела. Втората група са средни яхти, в които има баня, тоалетна, една-две стаички. Цените им са от 100 000 до 1 млн. евро, те са от тези, с които можеш да се придвижиш от едно място на друго за ден, два, три. Големите лодки на по-крупните бизнесмени са с цени от 1 до 5 млн. евро и луксозният тип са на много богатите хора, с цени от по 20, 30, 50 млн. евро. Яхти от най-високия клас не се поръчват от България. Имало е покупки на средния и високия клас, през годините са били няколко десетки, някои са продадени.

Бумът е бил през 2007-2008 г., когато една фирма е продавала по 43 лодки на година, а броят на фирмите е към 37. Сега се продават между 2 и 5 плавателни съда. Всички производители са спрели да произвеждат яхти, които не са поръчани, казва Юлияна Дончева, управител на “Венид Яхт Чартър”. Компанията наскоро получи приза за лидер в яхтения туризъм за 2021г. Преди кризата по-големите компании правели лодки, които чакат клиенти, сега е обратно - без предварителна заявка няма производство. И в същото време за следващите години нямало сериозен производител, който да поеме поръчка, защото целият му капацитет е запълнен. “Реално във високия клас яхти никога не е имало криза. Там, ако някой има милиарди, и половината да загуби, няма да обеднее. Пак би могъл да даде няколко милиона, за да купи скъпа яхта”, обяснява ситуацията на пазара в пандемията Дончева. По-скоро кризата била в малкия и средния клас. В България се купуват най-различни - от 4-метрови лодки до много големи яхти и са във всякакъв диапазон и като цени. След бума през първото десетилетие на века, когато е имало изключителен интерес, с годините хората започнали да правят разлика междумежду яхта и лодка, и правели информиран избор. Кризата през 2008-2009 е нанесла първия удар на пазара, след това той се стабилизирал.

Пандемията стресна всички, но тази се наблюдава много засилен интерес, но той е по-скоро към наемането на яхта за ваканция и почивка Хората реално наемат самостоятелно жилище, в което са абсолютно необезпокоявани и имат възможността да не се съобразяват с никого. За разлика от апартаментите, хотелите и всякакви ваканционни имоти, на яхтата си сам и нямаш съседи. Имаш една лична територия, която е неприкосновена, и в нея се чувстваш спокоен и защитен, казва упавителката на яхтената фирма. И да поканиш гости, те са желани, за разлика от хотела, в който искаш, не искаш, си с всички останали. В един курорт не е възможно да останеш напълно сам, докато на яхтата е. Просто влизаш в морето и не ти идват гости, най-малкото за да дойдат, на тях също им трябва лодка. Затова хората започнаха да предпочитат да наемат плавателни съдове вместо апартаменти или стаи в хотели”, казва Дончева. На българския пазар, който е малък, има засилен интерес да се наемат яхти, и то в сравнение с 2019 г., тъй като 2020г. е била нулева. При още неприключен сезон поне 50% е ръстът спрямо 2019 г.

Подобно на яхтите, се забелязвал засилен интерес към купуване или наемане на каравани. Наемането на яхта не е трудно начинание, тъй като по цял свят има чартърни компании с лицензи. Може да се наеме от 9-метрова моторница за разходка до яхта, с която може да се плава със седмици. В Турция и Гърция, където хората имат традиции, това начинание е изключително лесно като рент а-кар. Давате си кредитната карта, показвате капитанско свидетелство за лодка и плавате. В България има законово ограничение, яхта не може да се отдаде под наем без капитан. Правени са опити да се иска промяна

почивката си. Една яхта 11 м, която е среден клас, тя гори 80 л на час и с нея стигате от Несебър до Созопол. По - добре е да дойдат 100 човека с яхти, отколкото стотици ол инклузив. Инфаструктурата у нас е започнала да се променя, държавата е започнала да действа в тази посока. Правят се нови пристанища, реновират се стари, частната инициатива вижда ниша. Завършилият наскоро 61-и световен салон за яхти в Генуа показа, че богатите търсят отчаяно как да си купят големи и скъпи яхти, а производителите им търсят трескаво как и къде да ги произвеждат. Това е така, защото сега съществуващите корабни площадки и специализиран персонал просто не стигат, за да се задоволи развихрилото се търсене.

Времената на COVID-19 се оказаха златна епоха за луксозната индустрия, която завърта 25 млрд. евро годишно Става въпрос само за строителството и продажбата на нови съдове с дължина над 24 метра. Италия е абсолютният лидер в тази сфера, тъй като произвежда половината от всички суперлуксозни яхти в света, както и цялата гама от компоненти за тях. В момента в италианските корабостроителници се строят 407 големи яхти от общо 821 поръчки в света. Това е най-големият рекорд за страната от 2009 г. насам. Италия е следвана в класацията от Турция и Нидерландия, където изпълняват в момента съответно 76 и 74 поръчки. Бумът в производството на големи яхти означава обаче не само печалби за милиарди евро, а и много нови работни места. 24 000 са специализираните италиански работници, строящи яхти Ако се вземат предвид и онези, които работят в секторите, свързани с производството на компоненти за яхти като двигатели и аксесоари, броят работещи става 180 000. Според фондация Symbola Италия е лидер в света с 2 млрд. евро що се отнася до търговско салдо в производството на луксозни яхти.

Иначе като износител е втора в света след Нидерландия. За 40 на сто от италианските фирми, произвеждащи луксозни лодки, прирастът в производството им е поне от 20% според в. “Кориере дела сера”. Истински полет в развитието си през изминалия сезон регистрира и секторът, свързан с чартърните яхти. Все повече чужденци, най-вече от Европа, наемат италиански яхти за ваканциите си. Не само перфектният дизайн и функциониране на италианските яхти са обаче притегателният елемент в тях. Те привличат клиенти и заради силната си ангажираност с екологията и опазването на околната среда. Една от всеки три италиански фирми от сферата на яхтите в периода 2015- 2019 г. е инвестирала в зелени технологии и продукти. Епидемията от COVID-19 подтикна хиляди да търсят ваканции на сигурно и уединено място. A какво по-добро разрешение от това, да се затвориш със семейството или приятелите си в една луксозна и просторна яхта. Именно там може да си осигуриш дистанциране от тълпите туристи и да пребродиш непознати и интересни места.

Коментари

Новини Варна