Варна 14°
fallback
България
18:03 | 17 юни 2014
Обновен: 04:12 | 17 април 2024

Асансьори-убийци дебнат навсякъде

Асансьори-убийци дебнат навсякъде

По материала работи: Борис Проданов

Три четвърти от асансьорите у нас са потенциални убийци. Над 80 000 от съоръженията са стари и пътуването с тях е опасно, предупреждават експерти. В същото време поддръжката често се прави фиктивно, показват проверките на Държавната агенция по метрология, съобщи Нова ТВ.По закон на всеки три години трябва да се прави технически надзор на асансьорите у нас, а на всеки десет дни - да минават на поддръжка. Износени въжета, опасни шахти и стари кабини - само част от панорамата, която се разкрива пред очите ни, докато минаваме през етажите.„Състоянието на асансьорите е плачевно. Добрата поддръжка гарантира дълъг живот на асансьорите, но нашите асансьори са на по 40-50 години, има и на 80 г. - нима виждате по улиците да се движат коли на 80 години?", пита Николай Миленков от Българската асансьорна асоциация.Над 80 000 от съоръженията са монтирани до 1990-та година и не отговарят на изискванията за безопасност. За безопасността на асансьорите в жилищните постройки следят техници от лицензирани фирми, не винаги ефективно.„За съжаление има доста отклонения - формални проверки, проверки „в бъдеще време" - хващаме протоколи за асансьори, които са проверени за три месеца напред - повишават риска от инциденти", категоричен е Стефан Цанков от Държавна агенция за метеорологичен и технически надзор.Оказва се обаче, че подемни съоръжения, ескалатори и рампи за хора и товари не попадат под надзора на държавата. Така за тяхната безопасност не гарантира никой.Живеещите в блокове със стари асансьори могат монтират врата, която да раздели кабината и в нея да се качват по-малко пътници. Така едновременно няма да се стигне до аварии и няма да се стига до препълване.При фиктивни технически прегледи се съставят и административни актове, а ако нарушенията станат повече - може да се стигне и до отнемане на лицензи. Все пак всичко това е въпрос и на лична отговорност, тъй като голяма част от съоръженията са в частни ръце.

Автор на статията:
Борис Проданов
0 коментара
fallback
fallback