IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
България
11:30 | 13 септември 2022
Обновен: 11:17 | 18 април 2024

Кой колко дава за реклама в медиите за парламентарния вот

Анализ на Института за развитие на публичната среда

По материала работи: Слав Велев
Кой колко дава за реклама в медиите за парламентарния вот

Графика: Институт за развитие на публичната среда (ИРПС)

Анализ на Института за развитие на публичната среда (ИРПС) показва, че десет дни след началото на предизборната кампания подписаните договори между политическите формации и медиите възлизат на обща стойност от 1 255 230 лв. (без ДДС). За сравнение, два дни преди края на кампанията през ноември 2021 г., партиите са заделили за медии 1 759 585 лв. (без ДДС).

Част от политическите формации имат право на държавно финансиране под формата на медийни пакети. Размерът на тази помощ е от 5 000 до 40 000 лв. и тя се предоставя за достъп до медийна реклама. Политическите субекти сами избират къде да се рекламират. Договорите им се одобряват от Централната избирателна комисия (ЦИК), която превежда средствата директно на медията. За настоящата кампания с решение на ЦИК са определени 17 партии, три коалиции и два инициативни комитета, към които ще се разпредели общата сума от 770 хил. лв. за медийни пакети.

Институтът за развитие на публичната среда посочва, че средствата за реклама в медиите са основното разходно перо в кампаниите, като за парламентарните избори през ноември 2021 г. те съставляваха 70% от всички разноски на партиите.

Десет дни след началото на кампанията седем формации и двата инициативни комитета не са обявили сключени договори с наблюдаваните от нас медии, посочват от  ИРПС.

Най-голяма сума за медии са отредили ГЕРБ-СДС – 255 хил. лв. Следват ги „БСП за България“ с 242 хил. лв. и „Продължаваме Промяната“ със 147 хил. лв. Това означава, че трите коалиции формират около 50% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама. „Възраждане“ са отделили 118 600 лв., ДПС – 86 116,67 лв. „Изправи се България“ са предвидили 48 940 лв. за медиите, „Българско национално обединение“ – 33 320 лв., „Коалиция за теб, България“ са предвидили 33 320 лв., а „Пряка демокрация“ – 33 290 лв., с 10 лв. по-малко са отделили „Български национален съюз-НД“. „Движението на непартийните кандидати“ са отредили 32 063,40 лв., „БСДД – Българския съюз за директна демокрация“ – 31 658 лв. „Демократична България“ са предвидили 27 577,50 лв. за медии, а ПП „Правото“ – 22 000 лв. НФСБ са отредили 20 998 лв., Партия МИР – 20 000 лв., а „Има такъв народ“ – 18 100 лв. Партия КОД са предвидили 17 896,67 лв., „Български възход“ – 17 530 лв., „АТАКА“ – 12 500 лв., а ВМРО – 3886 лв.

Медиите с най-много приходи след първите 10 дни от кампанията са БНТ с 248 хил. лв., следвана от „Евроком“ с 246 хил. лв. и в-к „Стандарт“ с 200 хил. лв., който не съществува от години, а собствеността бе прехвърлена на журналистите. Двете големи частни телевизии у нас – bTV и Nova, се нареждат на 7-мо и 8-мо място, след вестниците „24 часа“ и „Труд“ и сайтът „Epicenter“.

Коментари

Новини Варна