IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
България
09:45 | 19 януари 2023
Обновен: 23:04 | 26 април 2024

Ваучерно пътуване за бедните – кога и къде? А за горивата – 50 ст. или левче

Само в града, извън него - на влак

По материала работи: Слав Велев
Ваучерно пътуване за бедните – кога и къде? А за горивата – 50 ст. или левче

Програмата за подпомагане на уязвимите групи в транспорта е само за пътуващите в градовете/Снимка: Черно море/АРХИВ

Програма за отстъпки при пътуването с градски транспорт на хора с ниски доходи в цялата страна за 2023 г. разработва служебният кабинет. Тя ще бъде приета следващата седмица, съобщи вицепремиерът Христо Алексиев, предаде "24 часа".

В нея се предвижда децата до 10 години да пътуват безплатно, а всички учащи се - със 70% намаление. За пенсионерите намалението ще е 40 на сто при 20% сега.

Разходите за пътуванията в градовете на тези уязвими групи ще бъдат към 115-120 млн. лв., показват сметките.

Предвидени са допълнителни 10 млн. лв. за онези хора, които ще решат тепърва да ползват карти за градския транспорт.

Държавата ще ползва ресурс, събран от “Лукойл”, както и от енергетиката, заяви икономическият вицепремиер.

Другото, което правителството ще направи, е увеличаване на субсидията за междуселищните превози в рамките на общините. Допълнителните пари, които ще отидат към тях, са към 27 млн. лв. Става въпрос за автобусните превози между центъра на общината и селата. Често превозвачите се отказвали, защото не им излизала сметката и работели на загуба.

Ако хората с ниски доходи решат да пътуват с автобус между два града, няма да има намаление, защото за междуградските превози то не се предвижда. Евтини билети и карти с отстъпки имало за пътуването с влак. Много сериозни субсидии получават определени категории пътници през БДЖ, поясни Алексиев пред “24 часа”.

По отношение на горивата се върви в две посоки - продължение на политиката за ниски цени по бензиностанциите и “Лукойл” да си плаща данъците в България. Така ще има приходи в бюджета, за да се финансират програмите от тях, а не от парите на данъкоплатците, смята вицепремиерът. Той потвърди, че компенсациите за шофьорите ще се дават с ваучери. За тях обаче ще трябва да се прави обществена поръчка, за да бъдат отпечатани. Тепърва предстояло да се разработват подробностите и схемата за подпомагане.

Вицепремиерът Алексиев казва, че има ресурс и за ваучерната схема за хората с коли, но на първо място, искаме да подпомогнем тези, които ползват градския обществен транспорт. Освен това хората, които могат да си позволят кола, били в по-изгодна позиция от останалите и целта, на първо място, била да се подпомогнат уязвимите групи.

Основният вариант е помощ да има за всички, които получават до 3400 лева, какъвто е максималният осигурителен доход. Парите за компенсациите ще дойдат от облагането на свръхпечалбата на “Лукойл” - веднъж с 33%, втори път чрез вноса на руски петрол. Според изчисленията на шефа на енергийната комисия Делян Добрев от това държавата тази година може да получи близо 2 млрд. лв.

Според Добрев с тези пари може да се даде отстъпка на 2 млн. шофьори. Така извън обхвата на ваучерната помощ оставали малко хора. 1 ваучер щял да е 1000 лв.

Експерти обаче изчисляват сумата на 1,2 млрд. Тя ще стигне за даването на поне 50 ст. отстъпка на литър гориво.

Алексиев обаче не е съгласен с изчисленията на Добрев. Според вицепремиера от “Лукойл” могат да се съберат около 600 млн. лв. тази година, не било ясно откъде дошли сметките за 2 млрд.

Приемат се нормативни актове, без да се правят оценки за ефекти, за въздействие, коментира Алексиев гласуваните закони за двойното облагане на “Лукойл”. Поради това правителството сега правело анализи, които не били направени от депутатите, за да има яснота как ще се прилага ваучерната схема.

Вицепремиерът изчислява, че сумата от 600 млн. лв. ще покрие и схемата за горивата, ако междувременно не се стигне до спирането на “Лукойл” заради прекратяване на концесията на пристанище Росенец.

Алексиев припомни, че в енергийната комисия този текст не е гласуван, защото аргументирано е било обяснено защо не трябва да се прави. След това в зала обаче бил приет. “Ще видим как ще излезем от ситуацията, но от това нямаше нужда. Създава само рискове за държавата и за цените на горивата като цяло. Няма никаква добавена стойност този текст, коментира вицепремиерът.

През миналата седмица депутатите приеха, че ако България се откаже от дерогацията, която има до края на 2024 г. за внос на руски нефт, тогава може да си върне и нефтеното пристанище в Росенец. Мотивите за това гласуване бяха, че щом няма да се внася петрол от Русия, не е необходимо “Лукойл” да държи концесията. Компанията пак можело да внася през пристанището нефт, но щяла да плаща такса на държавата за ползването на съоръжението.

Коментари

Новини Варна