IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
България
12:16 | 29 март 2023
Обновен: 12:18 | 28 март 2024

Ние, потребителите: КЗП си затваря очите за неравноправни клаузи на телекомите

Омбудсманът настоява за намесата на министъра на икономиката

По материала работи: Слав Велев
Ние, потребителите: КЗП си затваря очите за неравноправни клаузи на телекомите

Снимката е илюстративна: АРХИВ

"Три различни ръководни състава на Комисията за защита на потребителите (КЗП) с председатели последователно във времето Димитър Маргаритов, Иван Френкев и настоящият Стоил Алипиев не предприеха действия за премахване на несправедливата уговорка при мобилните оператори за ежегодно индексиране на цените на услугите по действащи договори, без възможност потребителят да се откаже без неустойки". Това заявяват в позиция до ИА "Черно море" от съществуващата от половин година онлайн платформа „Ние, потребителите“.

Още в началото на 2023 г. от платформата анализират клаузата за индексирането на цените, обоснова нейната неравноправност, постави проблема и публично поиска от КЗП да приложи компетенциите си за нейното редактиране или отстраняване от дружествата, вкл. през сезиране на съда. Акцентира и върху обстоятелството, че практиката е и при трите телекома и затова трябва да се намеси и КЗК. Потребителската организация се обърна и към омбудсмана проф. Диана Ковачева, която възприе доводите и ги представи пред КЗП и други контролни органи.  

Затова онлайн платформата „Ние, потребителите“ подкрепя настоятелните действия на обществения защитник за решаване на проблема и призив към министъра на икономиката Никола Стоянов за преразглеждане на изпратеното до нея становище на КЗП за липса на неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори в общите условия към договорите на дружествата, коментират от организацията. 

„Договорите се подписват, за да гарантират сигурност и предвидимост за двете страни! В случая мобилният оператор се ангажира, че ще предоставя на своя клиент определени услуги, на предварително уточнени цени за конкретен период от време, а потребителят се обвързва с телекома за посочения период, за да може да получава въпросните услуги при договорените цени. Но тук е оставена „вратичка“, която позволява на дружеството да повиши първоначално договорената цена, без потребителят да може да има полезен ход“, коментира още преди близо 4 месеца създателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.  

Ако още през 2022 г. – първата година, в която операторите решиха да приложат индексация, проблемът беше разгледан експертно и тази клауза беше обявена за неравноправна, сега не бихме имали този потребителски казус. Тогава, умишлено или поради слаба експертиза, тогавашният председател Димитър Маргаритов, вместо да премахне изцяло неравноправната клауза, се опитваше единствено да смегчи нейното негативно влияние върху потребителите на мобилните услуги (вместо 5%, 3,3% увеличение).

Коментари

Новини Варна