Снимка: Архив/БГНЕС
Българската академия на науките с прискърбие съобщава, че на 22 март 2024 г. загуби един от достойните си членове член-кореспондент Алек Попов (1966-2024). Той беше един от най-оригиналните и талантливи съвременни български белетристи. До последния си дъх се опитваше да разгадае тайните на българското слово, дълбаеше в безкрайните тунели на отечественото езиково пространство и чрез творбите си показваше и разгръщаше многобагровата палитра на българската изящна словесност.
Многократно в различни свои интервюта и беседи той заявяваше, че е писател, който цял живот се труди на „нивата на езика“. Затова и неговия основен инструмент е именно българският език. Алек Попов се интересуваше много от развитието на нашия език, от неговото обогатяване и магичната му способност да изразява и изобразява конкретните пулсации на духа на времето. Творбите му доказваха по елегантен начин това и предизвикваха у четящия човек желание за размисъл, за диалог, а понякога и за полемика. Но нали тъкмо в полемиката и в спора се ражда истината?
Книгите на Алек Попов се радваха на завиден читателски интерес. Неслучайно някои от тях имаха редица преиздания, какъвто например е случаят със сатиричния му роман „Мисия Лондон“. Но нека тук добавим и други знакови негови белетристични творби като „Черната кутия“ , „Мисия Туран“, „Митология на прехода“, „Спътник на радикалния мислител“, „Телесни плевели“ и т.н. В тях авторът демонстрираше умението си за дискретен психологически анализ на своите герои, таланта си да води живо и увлекателно повествованието, да владее фабулата и сюжета на разказа, новелата или романа. И преди всичко да постига впечатляващо иронично самоотстранение, кодирано не само в сюжета, но и в езиковата фактура на творбата.
Министърът на културата Кръстю Кръстев изказа съболезнования на семейството и близките на Алек Попов по повод неговата кончина:
"Между философските и забавните безценни редове, които ни остави, съумявайки същевременно да скъсява с лекота дистанцията с читателя, въпреки цялата сериозност на дейността си и като член-кореспондент на Българската академия на науките, Алек Попов постави в обществения литературен дебат един от ключовите въпроси на съвремието ни: "Може ли сатирата да ни промени към по-добро?". Вярвам, че благодарение на упоритата му и последователна работа в полето на българската белетристика, днес можем да сме малко по-оптимистично настроени и малко по-горди пред света, когато си отговаряме на този въпрос. Защото неговите книги тепърва ще продължават да допринасят за еволюцията на мисленето и нашият манталитет. От нас зависи да продължим "Мисия България" на Алек Попов. Дълбок поклон!"

Финансови успехи за три зодии от 10 до 16 ноември
Бюджет 2026 разпали страстите в НС: Какво ще се случи с данъците?
Французойка изхвърли кучето си през прозорец в Несебър
Майката на Митко от Цалапица: Най-страшно е да гледам убийците му
На Земята започнаха силни магнитни бури
Две мощни светкавици удариха повърхността на Луната
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Левски с новина за Хулио Веласкес
Гонзо подкрепя законопроект за футболното хулиганство
И Маями е в краката на Меси
Респект! Звезда на Интер посвети гол на лидер на ПСЖ
България има потенциал да се превърне в медицинска дестинация на световно ниво
Задължителни ястия за Архангеловден
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Гледайте Made in EU с участието на Герасим Георгиев – Геро и Иван Бърнев от 21 ноември в кината
Стотици гени действат различно в мозъка на жената и на мъжа
Когнитивно-комуникативни нарушения: Скритите предизвикателства след травма на мозъка
Как да се справим със запека по време на бременност?
Уреаплазмена инфекция – една от причините за безплодие
Търговията на дребно у нас е нараснала с 0,8% през септември
Недостигът на горива заплашва хунтата в Мали и разкрива руските ограничения
Honda разработва нов V6 за хибриди
Силни гени – Присила Пресли е зашеметяваща в нова фотосесия с внучките си
Джим Къртис се обясни в любов на Дженифър Анистън
Коментари