По-ниски добиви на грозде очакват лозари през тази година. Една от основните причини е засушаването и липсата на валежи, които са се отразили негативно на реколтата. Реколта, която винопроизводителят и председател на Националното сдружение на българските лозари Петьо Бошнаков определи като драстично по-слаба в сравнение с миналогодишната.
Той очаква и скок на цените на гроздето и виното спрямо миналата година.
"Моите очаквания са за 20-25% нагоре да вървят цените. Освен ниските добиви, през последната година поскъпна много и работния труд", коментира Бошнаков пред Радио Варна.
Според Бошнаков, тенденцията за намаляване на добивите на грозде се наблюдава в почти цяла Европа. Засегнати, по думите му, са още водещи страни в производството на вино като Франция, Италия и Португалия. В някои държави причина за слабата реколта са били основно градушките, каквито е имало и у нас.
"Аномална година е и при нас. Колегите в най-южните части на страната вече берат. При нас очакваме малко по-бързо прибиране на реколата и по-ранен старт, но той ще е в рамките на 10 дни до около две седмици", каза още Бошнаков.
Той коментира и новата наредба на Министерството на финансите, според която лозарите се задължават да претеглят събраното грозде още в лозовите масиви, а след това в реално време да подават електронна декларация с информация за количеството суровина към НАП.
"Една наредба, която е необмислена и написана от хора, които нямат нищо общо с практиката. Представете си как ще теглим 20 или 30-тонни камиони в лозовите масиви. Ние берем на различни места по различно време и много често се налага да местим камиони в рамките на деня когато един сорт свърши и го местим на друг масив. Също така сме зависими и от времето. Много често започва и да вали, камиони остават и се допълват на следващия ден", коментира Петьо Бошнаков.
От НАП обясняват изискването с високия фискален риск на стоката винено грозде.
"Тези доводи са изумителни, тъй като ние и сега сме контролирани от Изпълнителната агенция по лозата и виното. За всеки камион се предоставя документ, самите камиони са следени от автомобилна инспекция", каза още Бошнаков и допълни, че новата наредба е лишена от смисъл и дори затруднява реалното производство.
"Тази наредба ще накара много колеги да тръгнат да избягват големи товарни средства и да започнат да берат в камиончета по 3 тона, които изпадат от тази наредба. И така в опит да създадем една допълнителна контролна функция, ние караме сектора да излезе на сиво. Ние не сме против контрола. Напротив. Ние искаме да има контрол за да се ограничи сивия сектор, който нанася големи щети на бранша", поясни още Петьо Бошнаков.

На "Капитан Андреево" се работи на пълен капацитет заради километричните опашки
Росен Петров: Нашата обща памет ни превръща в българи
Вселената има големи планове за зодиите след Марс в Козирог на 15 декември
Част от амазонската тропическа гора вече е частна собственост
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Български национал блести в Белгия
Милан се издъни срещу слабак в Серия А
Клуб от Ла Лига уволни треньора си
Евтимов герой за Ботев Враца след драма с дузпи в Добрич
Седмичен хороскоп за 15 - 21 декември
Любовен хороскоп за 15 – 21 декември
10 евтини, но луксозни акцента за украса на масата
Баклава с локум за Коледа
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
Защо товарният железопътен транспорт в САЩ отделя повече емисии от въглищните централи?
Защо Тайланд и Камбоджа продължават да водят една и съща война
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Защо Ричард Гиър получава забрана за наградите „Оскар“
4 зодии, които ще излекуват разбитото си сърце през зимата
Коментари