УНИЦЕФ и МОН с кампания срещу онлайн тормоза

Целта е изграждане на дигитални и медийни компетентности в училище

Снимка: UNICEF

Снимка: UNICEF

УНИЦЕФ и МОН обединяват усилия за справяне с онлайн тормоза и изграждане на дигитални и медийни компетентности в училище.  Заместник-министърът на образованието и науката Наталия Михалевска и представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн посетиха Профилирана гимназия „Д-р Иван Панов“ и ОУ „Н. Й. Вапцаров“ в Берковица, за да се запознаят с напредъка по програмата „Стъпки заедно“ – съвместна инициатива на МОН и УНИЦЕФ за изграждане на позитивна и сигурна училищна среда.

Посещението бе част от кампанията на УНИЦЕФ „Училище за онлайн безопасност“ и усилията за справяне с агресията и насилието в училище, включително онлайн тормоза.

„Дигитализацията и защитата на децата и учениците в онлайн средата са сред водещите приоритети на Министерството на образованието и науката. За първи път тази година разработихме изцяло нова национална програма за сигурност и безопасно използване на интернет и киберсигурност в училищата.“ - съобщи заместник-министър Наталия Михалевска.

От тази учебна година УНИЦЕФ допълва усилията на МОН по посока превенция на онлайн тормоза и изграждане на дигитални и медийни компетентности в училище чрез допълнителни дейности и активации за децата и младежите. Целта е да се разшири подкрепата за училища в България да изградят сигурна училищна среда чрез развитие на дигиталната грамотност и уменията на децата за разпознаване и предпазване от рисковете в онлайн пространството, както и чрез подкрепа на връстници за отговорно и безопасно поведение онлайн.

“Днес сме изправени пред тревожна реалност: тормозът и агресивното поведение стават все по-видими в училище и онлайн. Твърде често разговорът се фокусира върху това кой е виновен. Но това, от което наистина се нуждаем е промяна — от реакция към превенция. Затова интегрирането на социално и емоционално учене, както в учебните програми, така и в училищните политики, не е просто важно — то е от съществено значение. Създаването на безопасна и подкрепяща среда в училище, включително и онлайн, изисква обединените усилия на всички.” - сподели Кристина де Бройн по време на събитието.

Програмата „Стъпки заедно“ стартира през 2020 г. и вече достига до 10 000 ученици в цялата страна, а менторите допринасят за още по-големи резултати в рамките на националната програма на МОН. Тя включва:

обучения за учители;

работилници за социално-емоционални умения с ученици;

включване на родители;

подкрепа от външен ментор;

дейности за овластяване на децата и младежите.

В рамките на събитието в Берковица ученици представиха добри практики, като инициативата „Миротворци“, създаването на „говореща пейка“ – символ на подкрепа и толерантност – и съвместна игра с ученици от начален курс за разпознаване на онлайн рискове.

„Кибертормозът е част от съвременния свят. Няма как просто да изчезне, а ние, младите хора, трябва да се научим да се справяме с него. Важно е да споделяме с някого, ако станем жертва или свидетел на кибер тормоз, защото споделеният проблем е половин проблем.“ – сподели Теодора Иванова, 16 години, Профилирана гимназия „Теодор Иванов“ гр. Берковица.

В Берковица програмата се реализира вече втора учебна година чрез Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Монтана.

В рамките на събитието бе обявен национален конкурс за училищни кампании за онлайн безопасност в две възрастови групи – 12–14 и 15–18 години, като част от инициативата „Училище за онлайн безопасност“. Децата от всички училища в страната могат да вземат участие в него, а специално жури, съставено от представители на МОН и УНИЦЕФ и подкрепено от популярните изпълнители Ева и Роби и инфлуенсърите Стан, Стефи и Ей Бо, ще подбере най-сполучливите кампании, които ще бъдат реализирани в рамките на програмата “Стъпки заедно”.

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата