IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 25°
Икономика
08:45 | 27 октомври 2021
Обновен: 17:21 | 28 юни 2022

Возенето в такси е на път да се превърне в лукс. Курсът скача с около 3 лв.

Основните причини - поскъпването на горивата и коронакризата

По материала работи: Ставри Таргов
Возенето в такси е на път да се превърне в лукс. Курсът скача с около 3 лв.

Возенето в такси е на път да се превърне в лукс. Причината е, че заради скока на цените на горивата ще скочат тарифите за превоз, а коронакризата отказва все повече шофьори от занаята.

Така в София, ако предложението за скок на тарифите бъде одобрено, цената ще се увеличи с 2-3 лева на курс, съобщи за „Монитор“ председателят на съюз "Такси" инж. Кирил Ризов. В столицата има около 6000 таксита, но в момента заради COVID кризата и покачването на цените на горивата

не работят повече от 4000

Заради това браншовиците настояват да бъдат компенсирани с грантови помощи в размер на 100 лева месечно през периода, в който се наблюдават ценови шокове с горивата. Така метанът поскъпна до над 2 лв. за килограм, а автогазта - с 20 ст. за литър само за месец.

Към момента обаче таксиджиите не получават гаранции от правителството, че подобно финансиране ще им бъде осигурено. „Ако се абстрахираме от COVID кризата, средният оборот в София на една кола е около 80 лв., а разходите 90 лева“, поясни Ризов, като допълни, че колегите му настояват тарифите им да бъдат увеличени с 50%

Те обаче очакват Столична община да одобри не повече от 30 на сто повишаване на цените. „При втория вариант на увеличение всеки курс ще скочи с 2-3 лв. в зависимост от своята продължителност и час на изпълнение“, прогнозира Ризов.

Очаква се Столичният общински съвет да реши дали такситата да плащат 300 лв. данък и през 2022 г., на заседанието си в четвъртък. Налогът за таксиметровия бранш беше намален и през тази година заради коронавируса. До миналата година такситата плащаха 850 лв. През 2021 г. бе свален на 300 лв., а транспортното министерство компенсира общината за намалените приходи от данъка, като парите са за сметка на държавния бюджет.

Сега общинарите ще настояват за същото, а ако кметството не бъде компенсирано, шофьорите ще трябва да заплатят пълния данък. В началото на септември такситата в столицата поискаха нови цени на минималните и максималните тарифи, тъй като по думите им сегашните за София са в сила от 2012 г. Според фирмите минималната дневна тарифа трябва да е 1,42 лв./км, а нощната тарифа - 1,74 лв./км, за да може един шофьор при 22 работни дни в месеца да си гарантира 1600 лева заплата. Минималната тарифа в столицата в момента е 0,77 лв./км, а максималната 0,88 лв./км. При нощната тарифа минималната тарифа е 1,30 лв./км, а максималната – 1,60 лв./км.

Не само София, а всички общини в страната са длъжни по закон да актуализират тарифите на таксиметровите услуги до края на октомври. В Пловдив и Варна също се обсъжда скок на ценитe.

Скъпите горива вече надуха цените на таксиметровите услуги в Кюстендил. От точка до точка вече струва по 3 лв. в едната посока при 2.50 лв. до преди седмица. От местните фирми обясняват увеличението с ръста в цените на горивата. „Няма как, при положение че всичко се увеличава, ние да издържим до безкрай на тези цени. Освен горивото при нас има и амортизация на колите“, коментираха от местна компания.

Голяма част от таксиметровите фирми в града обявиха, че цената се повишава с 0.50 лв./км пробег. „Разстоянията в Кюстендил не са толкова големи. Дори и на апарат цената не стига до 3 лв. За извън града - при спазаряване с клиента, но за близките села цената е 6-7 лева в едната посока. Към момента с решение на Общинския съвет в Кюстендил е възможно на територията на общината да работят до 500 таксита. Реално обаче практикуват около 250 до 300, установи репортерска проверка на „Монитор“.

И собствениците на таксиметрови компании в Шумен са поискали от Общинския съвет да вдигне минималната цена на километър пробег на територията на общината. Искането им трябва да се гледа на заседание на съвета в последния четвъртък на месеца. Предложението е

минималното плащане за километър денем да бъде 85 ст.

за километър, което да вдигне и установената от пазара до момента средна цена от 83 стотинки.

"И сега никой не пречи на големите компании да карат и на лев, ако искат и на лев и петдесет. Цялата работа е, че искат да накарат нас, индивидуалните таксиметрови шофьори, да вдигаме също и да не можем да сме им конкуренция с цената", каза собственик на такси, който кара индивидуално вече близо 30 години с малко изключения, когато е работил за "чорбаджия".

Цените на такситата в Шумен не са се променяли от август 2019, когато километър стана 83 стотинки, а нощната тарифа 95. Има обаче достатъчен буфер компаниите да компенсират щетите си, тъй като от август 2019 максималната дневна тарифа е 1.20, а нощната 1.50. Минималните ставки обаче са ниски - 40 ст. за дневна и 60 за нощна, под тях е забранено.

И големите компании искат да го няма луфта между 40 стотинки от минималния праг на наредбата и 83 ст. на реалната тарифа, на която единодушно карат големите, за да не влизат в разликата индивидуални конкуренти и да им прибират клиентите. Регистрираните таксиметрови автомобили в Шумен са около 650, което за саморегулиращ се пазар идва много и неявен картел на таксиметраджии от години се бори за намаляване на броя на колите.

С 20 ст. за километър да бъдат увеличени цените за таксиметров превоз на пътници в Добрич, ще предложи на предстоящата сесия на Общинския съвет на 26 октомври зам.-кметът Росица Йорданова. В предложението е заложено минималната цена за дневна тарифа да стане 95 ст. за километър при 75 ст. сега, а нощната от 85 ст. да стане 1,05 лв. Таванът се увеличава също с 20 ст. и става 1,40 лв. за дневна за километър и 1,50 лв. за нощна.

В момента началната такса е 1.99 лв., цена на километър

дневна тарифа е 1 лев, нощната е 1.20 лв. Престой на минута през деня е 25 стотинки, през нощта – 30 стотинки. Дори Общинската сесия да приеме предложението за увеличението на минималните и максималните цени на таксиметровите услуги, шофьорите казаха, че засега няма да увеличават тарифите.
От началото на годината в Добрич има издадени 322 броя разрешителни за таксиметров превоз на пътници. От тях към 14 октомври 16 са прекратени.

И таксиметровите превозвачи в Габрово депозираха в Общинския съвет предложение за промяна на цената за километър пробег. Идеята е минималната да стане един лев, а максималната - 2 лева. Само преди няколко месеца цената при първоначално качване беше увеличена. Тогава дневната тарифа при качване се покачи от 1,54 лв. до 2,27 лв., а нощната от 1,76 лв. до 2,58 лв. при досегашна около 77 ст. От бранша в града се оплакват, че са загубили 70% от работата си.

Община Пловдив също предлага годишният размер на данъка върху таксиметров превоз на пътници за 2022 г.

да бъде намален и от 750 лева да стане 300 лева

Това е записано в проекта за промяна на наредбата за изменение и допълнение на наредбата за определянето размера на местните данъци на територията на община Пловдив.

Актуализацията се прави и във връзка със Закона за местни данъци и такси, съгласно който Общинският съвет определя годишния размер на данъка върху таксиметров превоз на пътници за съответната година в граници от 300 лв. до 1000 лв. в срок до 31 октомври на предходната година.

Според текста на предложението предвиденото с проекта намаление на данъка върху таксиметров превоз на пътници за 2022 г. е с цел облекчаване на стопанската дейност на кръга от тези лица и ще осигури технологично време за организиране на дейността им за 2022 г. предвид глобалната пандемия от COVID-19 и породената от това икономическа несигурност на фона на повишаването на цените на горивата. От началото на 2019 г. данъкът върху таксиметровия превоз на пътници в Пловдив е в годишен размер от 750 лева.

За 2021 г. общините получиха компенсация от държавния бюджет за намалението в приходите от данъка върху таксиметров превоз на пътници в размер, определен въз основа на броя на автомобилите, за които е издадено разрешение за извършване на таксиметров превоз.

За 2022 г. не е предвидена такава компенсация

и от общините се изисква да проявят самостоятелност и автономност при планирането на приходите от този вид налог.

Финансовите разчети показват, че събраните суми от данъка върху таксиметров превоз на пътници в Пловдив за периода 01.01.2019 г. – 30.09.2019 г. са в размер на 685 163,64 лв., а за периода 01.01.2021 г. – 30.09.2021 г. тройно по-малко, или 207 400 лв.

Ако новият налог бъде одобрен, очакваните постъпления за 2022 г. са в размер на 300 млн. лева.

Във Варна близо 1000 таксита возят на дневна тарифа 0,89 лв. и нощна - 0,99 лв. Повикването е безплатно. Първоначалната такса е 1,76 лв. при дневната тарифа и 1,96 лв. при нощната. Престоят е съответно 0,25 лв. и 0,35 лв/км.

В Стара Загора пък има 560 таксиметрови автомобила, последната промяна на първоначалната такса беше преди месец, в момента тя е 1,30 лв.

В Пазарджик

возят за 70 ст./км

Минимална цена 70 ст. за километър пробег взимат таксиметровите шофьори в Пазарджик по дневна тарифа, която бе определена от местните общински съветници на сесия през април т.г. С 5 ст. по-скъпа е тарифата през нощта. Максималната цена е 1,40 лв. на км за през деня и 1,70 лв. за нощни услуги. Цените се актуализират най-малко веднъж годишно.

Първоначалната такса за осъществяване на таксиметров превоз не може да надвишава цената на 1 км/пробег по съответната тарифа с повече от 50%. Цената на 1 минута престой при таксиметров превоз не може да надвиши 50% от цената на 1 км/пробег по съответната тарифа. 180 са общо такситата, които обслужват гражданите.

Квотата за таксиметрови коли е 300. Новите минимални и максимални цени, определени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег, са съгласувани с представителите на бранша.
 

Коментари

Новини Варна