IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Икономика
14:00 | 11 ноември 2015
Обновен: 10:49 | 24 април 2024

Златният ден за Alibaba

Компанията продаде стоки за 5 млрд. долара в първите 90 минути на Деня на самотните сърца в Китай

По материала работи: Деян Михайлов
Златният ден за Alibaba

Последната година бе неособено добра за най-голямата китайска компания за онлайн търговия Alibaba. Акциите поевтиняха сериозно, все още има опасения за фалшиви стоки в платформата, а китайската икономика забавя темпото си.

Въпреки това има и положителни новини. Alibaba планира да продаде стоки за над 10 млрд. долара в Деня на самотните сърца на 11 ноември, съобщи Джеймс Уилкинсън, вицепрезидент на компанията, отговарящ за международните отношения, цитиран от Ройтерс.

„За нас 11 ноември е исторически ден. В Деня на самотните сърца предлагаме на клиентите си до 90 процента отстъпка за стоките на сайта ни. Това е най-големият ден за пазаруване в света. През 2014 година за едно денонощие продадохме 270 млн. стоки на стойност 9,3 млрд. долара. Уверени сме, че тази година ще поставим рекорд и очакваме обемът на продажбите да превиши 10 млрд. долара", отбеляза Уилкинсън.

В момента всички сили на интернет гиганта са насочени към подготовка за празника. В онлайн разпродажбите ще бъдат включени стоки от 30 държави и над 6 милиона марки, допълва той. 

Всъщност Денят на самотните сърца е модерен китайски празник, който се отбелязва на 11 ноември. Числото 11 според вярващите в магията на числата китайци напомня за самотните мъже и жени. Празникът стана аналог на американския "Черен петък" от 2011 година и вече е водещ ден за разпродажби, а вчера дори мениджърите на Alibaba са ударили дистанционно от Пекин звънеца за откриване на борсовата сесия в Ню Йорк.

В средата на деня Alibaba вече заяви, че средният обем на сделките през нейната платежна система Alipay минава 5 млрд. долара за първите 90 минути на празника. Над 70 на сто от тях са от мобилните сайтове на Alibaba.
Денят започна да се празнува първоначално преди няколко години и бе нещо като „анти Свети Валентин".

През миналата година компанията продаде стоки за над 9 млрд. долара чрез Taobao, Tmall и другите си онлайн платформи, а  стартът сега е повече от обещаващ. Не се знае какъв ще е обемът за тази година, но според Bloomberg общите продажби ще достигнат 87 млрд. юана, или 13,7 млрд. долара. Това е голяма сума, но не е изненадваща, като се има предвид, че общите разпологаеми приходи на глава от населението скачат със 7,7 на сто за първите девет месеца на годината спрямо миналогодишния период, отново по данни на Bloomberg. Растежът надминава този на икономиката (6,9 на сто).

Скорошно изследване на Nielsen пък показа, че 56 на сто от потребителите ще похарчат за тази година повече, отколкото през 2014 г., а като цяло желанието за онлайн пазаруване също расте. 

Но и конкуренцията – в лицето на китайски е-търговци като JD.com (JD), Jumei (JMEI) и Vipshop, не спи.

JD има големи надежди за празника тази година. Компанията е част от китайския мобилен гигант Tencent, а е подкрепена и от Kingdom Holding, инвестиционната компания на саудитския принц Аулалид Бин Талал.

Възможно е и хедж фонд мениджърът Джим Чанос от Kynikos Associates, който отдавна е мечи настроен към Китай, също да залага на JD. Според медийни публикации той е заявил, че купува акции на JD и играе на къси продажби срещу Alibaba. 

Том Капоросо, главен изпълнителен директор на Clarus Commerce, доставчик на решения за електронна търговия, който притежава сайта FreeShipping.com, смята, че JD ще отчете по-силен ръст от Alibaba.

„Alibaba владееше този празник през миналите години. Сега обаче JD е в целия този микс“, казва той.

Браян Бухвалд, главен изпълнителен директор на Bomoda - дружество за проучване на потребителските нагласи с фокус върху Китай, също смята, че JD, Alibaba и други ще отчетат силни продажби в Деня на самотните сърца. „Но това може и да не е за добро“.

Бухвалд смята, че отстъпките по време на този ден може да разглезят купувачите, които не са склонни да харчат много заради слабата икономика. По-важно е да се види колко ще харчат потребителите след края на празника, казва той.

„Китайските потребители не задължително ще искат да похарчат по-малко за този ден, но със сигурност ще искат да получат отстъпки. Това може да не е добре за търговците. Потребителите свикнаха да чакат големи промоции“.

Коментари

Новини Варна