IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Икономика
16:55 | 18 декември 2015
Обновен: 00:37 | 19 април 2024

С 15% ще нарасне износът на вино до 3 г.

Вината със защитен географски произход в България са 54 на брой

По материала работи: Борис Проданов
С 15% ще нарасне износът на вино до 3 г.

САЩ, следвани от Китай и Япония, са новите пазари към които са се насочили българските винопроизводители. Те се ориентират също към пазарите на Бенелюкс, Великобритания и скандинавските страни, някои и към Южна Корея. Това казва в интервю за БТА Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино.


Руският пазар, който се смяташе за традиционен, вече не е интересен за производителите, посочва Нифору. Причината е, че правителството често променя регулативния режим. Пречи и лошият имидж на българските вина в Русия, създаден от фирми, разпространяващи евтини вина с ниско качество.


За да пробият българските вина в САЩ, от Българската асоциация на износителите на вино разчитат много на Програмата за промоция на храни и напитки със защитени географски наименования и защитени наименования за произход в чужбина. Тя ще стартира през февруари - март 2016 г., а очакваният ефект е да се постигне както ръст на износа, така и на експортните цени. "Качеството на българските вина е прекрасно, а виното от реколта 2015 ще е на изключително ниво", заявява Галина Нифору. Тя дава за пример българско вино, което присъства в менюто на един от най-скъпите ресторанти с три звезди от веригата "Мишлен", в Лас Вегас, и се продава за 80 долара бутилката.


На българския пазар защитеният произход не генерира по-висока цена и популярност, но зад граница той гарантира качество. Вината със защитен географски произход в България са 54 на брой. Става въпрос не за определени марки вино, а за региони, като Асеновград, Пловдив, Свищов, Мелник, Благоевград и т. н., обяснява тя.


Износът на вино през миналата година е 60 млн. литра, което е с 5% повече от предходната. След приключване на първия промоционален пакет по програмата до три години браншът предвижда този ръст да се увеличи до минимум 15%.


Български вина и сега се търсят в чужбина - в Ню Йорк, в Чикаго, където има големи етнически групи българи. Вино от България със защитено географско наименование може да се намери в магазини в САЩ, като цената на една бутилка варира от 9. 99 долара до 15 - 20 долара.


Освен вината със защитен георграфски произход, благодарение на които България зае осмо място в Европейския съюз по брой защитени продукти с географско или традиционно значение, 13 вида ракии, 6 сурово-сушени колбаси и розовото масло също са в списъка на защитените.


Дори и със защитен знак обаче на българския пазар колбасите не могат да се продават на по-високи цени заради ниската покупателна способност на потребителите, според производители. Те също се надяват на европейско финансиране за промоция на продуктите зад граница. Решение Галина Нифору вижда в износ на български продукти в кошници.


Подобна практика съществува по света. Идеята е да се направи асорти от български продукти - вино, колбаси, розово масло, които да се продават в общ пакет.


"Годината е изключително успешна, защото Европейската комисия одобри 33 промоционални програми, като четири от тях са на български сдружения. В това отношение ние се нареждаме на второ място заедно с Италия. Така че българските фирми имат шанс", отбелязва от своя страна земеделският министър Десислава Танева.

 

regal.bg

Коментари

Новини Варна