IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Общество
20:50 | 28 февруари 2017
Обновен: 13:33 | 19 април 2024

В 156 училища у нас липсва медицинско обслужване

Повече са школата без психолог

По материала работи: Слав Велев
В 156 училища у нас липсва медицинско обслужване

Сега в страната има общо 2473 училища. От тях 156 училища са без медицинско обслужване, 52 са училищата с лекар на пълен щат, 55 са училищата с лекар на непълен щат, в 294 училища има фелдшер на пълен щат, а с фелдшер на непълен щат са 158 училища. 923 са училищата с медицински сестри на пълен щат, а с медицински сестри на непълен щат са 664 училища.
 

В 370 училища има медицинско обслужване от амбулатория за първична медицинска помощ, съобщи служебният министър на образованието и науката Николай Денков след среща с Националното сдружение на общините в България (НСОРБ), предава БТА, цитирана от Дарик.


В училищата сега има общо 390 психолози и 692-ма педагогически съветници, каза министър Денков. На днешната среща с НСОРБ са обсъждани мерки за по-ефективно медицинско обслужване в училищата след трагичната смърт в петък на четвъртокласничка в 52-о основно училище "Цанко Церковски" в София.
 


Едно от най-бързите решения, които ще се вземат, е да инструктираме учителите след всеки инцидент, при който има "посягане" на дете, те да се обаждат на медицинско лице. Ако има в училището медицинска сестра, веднага да се обаждат на нея, но ако няма в този момент, учителите да се обаждат на личния лекар, за да може грижата за детето да бъде прехвърлена на компетентно лице, обясни министър Денков. 
 

По думите му ще има и решения, които ще са свързани с превенция на различни проблеми с ученици, за да се намалят максимално неблагоприятните случаи с деца. В тази насока от НСОРБ предложиха да се назначат повече медицински специалисти в училище, каза министър Денков. Той отбеляза, че от МОН предлагат да се увеличи броят на психолозите и на педагогическите специалисти в училищата, защото техният брой е недостатъчен. Затова учителите, вместо да се занимават с преките си задължения в клас, са въвличани във възпитателни дейности с определени ученици, посочи образователният министър.


Според проф. Денков друга мярка за справяне с агресията в училище са извънкласните дейности за учениците, които обаче изискват специалисти и методическа подготовка. Необходима е и квалификация на педагогическите кадри по тази тематика, която е специфична, за да могат във всеки проблемен случай учителите да имат алгоритми за решения, каза министър Денков.


Той коментира, че "сега има добре разписан алгоритъм какво се случва, след като е станал някакъв инцидент в училище, но не е ясно написано, като решение и алгоритми какво се случва, ако се появи потенциална опасност", визирайки случилото се 11-годишното момиче от 52-о училище. При инцидент учителите трябва да знаят към кого и към каква служба да се обръщат, кой ще вземе решение, посочи министър Денков.


Той съобщи, че тези проблеми ще бъдат обсъдени отново утре на среща с представители на НСОРБ, на ДАЗД, на МЗ, МП и на МВР. Вижда се, че проблемите в училище не могат да бъдат решени само с усилията на учителите и на МОН, заяви служебният образователен министър.

 
Очаква се да бъдат направени промени в наредбата за приобщаващото образование.


Четете още:

Над 200 млн. лева са нужни за връщането на лекарите в училищата

 

Коментари

Новини Варна