IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Свят
16:30 | 4 август 2021
Обновен: 05:54 | 23 април 2024

На Острова: Търсят 100 000 шофьори, дават до 50 000 паунда за година

Заради Брекзит и пандемията около 80 000 водачи на камиони, предимно от ЕС, са напуснали страната

По материала работи: Слав Велев
На Острова: Търсят 100 000 шофьори, дават до 50 000 паунда за година

Великобритания търси 100 хил. шофьори, като обещават заплати до 50 000 паунда годишно. Това се случва след като страната се изправи пред недостиг на близо 100 000 тираджии заради Брекзит и пандемията. Властите и бизнеса се опитват да решат проблема предлагайки солидни бонуси и прибягване до допълнитени смени.

Доставките в някои супермаркети са нарушени, а също и събирането на боклук. Правителството се принуди да разреши на шофьорите да работят допълнително, което според синдикатите е доста рисковано, тъй като нямат достатъчно време за почивка между курсовете. Конкуренцията е толкова ожесточена, че големи хранителни вериги се принудиха да обявят допълнителни стимули за хора, които започнат работа веднага, за да не останат щандовете им празни, което в някои части на страната вече се случва.

“Теско” например обяви, че ще даде по 1000 паунда на всеки, който стане шофьор в супермаркети на компанията между 15 юли и 30 септември. Освен това спря да зарежда магазините си с минерална бутилирана вода, за да осигури снабдяване с по-необходими стоки. Основният ѝ конкурент “Алди” увери, че гарантира най-високи заплати в Обединеното кралство на своите транспортни работници и също обяви, че приоритизира доставките си.

Според представители на бранша средната часова надница на шофьор на камион вече е 20 паунда, което при 55-часова работна седмица прави около 50 000 паунда годишна заплата, пише 24 часа.

Около 3000 превозвачи продължават да са недоволни от заплащането си и условията на труд и планират стачка на 23 август, обявявайки масов ден за престой у дома. От Асоциацията за пътни превози ги предупредиха да не предприемат тази крайна мярка, тъй като ситуацията в бранша наистина е критична.

Смята се, че заради Брекзит и пандемията около 80 000 водачи на камиони, предимно от ЕС, са напуснали страната през последните 2 г. Сред тях има и доста българи, които предпочетоха да се върнат в родината или да се преместят в ЕС, след като бизнесът им започна да буксува в Англия. Сега, когато английската икономика отново набира скорост след премахване на коронавирусните ограничения, от тях има належаща нужда, но наемането им обратно вече не е толкова лесно. Заради Брекзит е необходимо да имат трудова виза, която се дава трудно.

Затова от Асоциацията за пътни превози настояват британското правителство да включи шофьорите на камиони в списъка на търсените професии, за които имиграционните власти предвиждат облекчени визови процедури. Само така Обединеното кралство може отново да стане привлекателно за тях, тъй като недостиг на превозвачи започва да се наблюдава и в някои от европейските държави.

Преди Великобритания да напусне ЕС, те можеха да идват и да си отиват от нея, когато си поискат, но вече не е така. Освен това на много от международните шофьори се плаща на километър, а не на час, така че забавянията им по границите заради митническите проверки вследствие на Брекзит им струват пари.

По данни на британската пътна асоциация Великобритания трудно ще може да се справи сама с недостига на тираджии, след като около 30 хил. теста за получаване на свидетелства за управление на тежкотоварни автомобили не са били проведени миналата година заради пандемията. Сега се правят опити за ускоряване на процеса, но седмично на трудовия пазар се появяват най-много 1500 нови водачи на камиони, което е твърде недостатъчно, за да се отговори на нарастващото търсене.

То се дължи и на факта, че все повече служители трябва да се изолират за 10 дни, защото са общували със заразен от коронавирус. Това принуди някои общински съвети да предлагат до 3000 паунда бонус на хора, които се съгласят да карат сметоизвозващите им камиони, след като 40% от собствените им служители не са се явили на работа. Други пък помолиха гражданите да генерират по-малко боклук, тъй като не могат вече ритмично да го извозват.

Германия, която е най-голямата икономика в ЕС, е понесла и най-сериозни загуби от излизането на Великобритания от съюза.

Вносът от страната към Обединеното кралство е намалял с 12 млрд. паунда през последните 12 месеца спрямо нивата от преди референдума за Брекзит през 2016 г. В топ 10 на губещите са още Белгия, Франция, Холандия и Испания, но с около 3 млрд. паунда годишно.  В комбинация с недостига на шофьори това доведе до липса на стоки в големи хранителни вериги.

Коментари

Новини Варна