Наскоро стана ясно, че московският завод на Renault отново ще прави Москвичи. Френската марка идва в Съветския съюз преди повече от 50 години. Французите оборудват производствени линии в два завода наведнъж - АЗЛК и Ижавто, а вторият става един от най-нетипичните, тъй като е под юрисдикцията на Министерството на отбраната. Докато съветските автомобилисти спорят кой Москвич е по-добър: произведен в столицата или в Ижевск, в Ижавто се подготвя революционен проект за съветската автомобилна индустрия, който така и не е реализиран.
В края на 50-те години започва истински автомобилен бум по целия свят, а в СССР броят на личните автомобили на глава от населението е стотици пъти по-нисък от данните в САЩ. Хрушчов иска да разшири производството на достъпни коли. Алексей Косигин, един от основните съветски технократи и прагматици, е назначен да наблюдава автомобилизацията. По времето на Сталин технологиите в СССР идват от САЩ, но с началото на Студената война това е невъзможно, така че изборът е ограничен до европейските автомобилни производители. Косигин посещава всички най-големи предприятия и изборът пада върху италианския Fiat. Още при Брежнев е сключено споразумение с италианците за изграждането на Волжския автомобилен завод, пише "Труд".
През лятото на 1966 г. Шарл дьо Гол пристига в Москва. Малко преди това той обявява излизането на Франция от НАТО, което предизвиква възторг в Москва. Когато Дьо Гол предлага на Брежнев, по примера на италианците, да построи автомобилен завод в СССР, той веднага се съгласява. Първоначално е планирано да се извърши дълбока модернизация на МЗМА - Московския завод за малки автомобили (по-късно преименуван на АЗЛК), където се произвежда гордостта на съветската автомобилна индустрия – „Москвич“. Французите трябва да оборудват завода с нови производствени мощности и да обучат персонала.
В дискусията обаче изведнъж се намесва секретарят на ЦК и бъдещ министър на отбраната Дмитрий Устинов, който ръководи военно-промишления комплекс. В резултат на това французите са инструктирани да създадат дублирано автомобилно производство в Ижевск. Новият завод, който ще произвежда автомобили само за населението, е подчинен на Министерството на отбраната.
Причината за това решение все още е загадка. Защо военните се нуждаят от "Москвич"? Военно-промишленият комплекс има поръчки за десетилетия напред. Тези превозни средства не са на въоръжение в армията. Решението може да се обясни с политически съображения. Едно след друго СССР подписва две мащабни споразумения с италианците и французите, които се наблюдават от ръководителя на правителството Косигин. Сумата на споразуменията възлиза на десетки милиарди долари и така Косигин става твърде важна фигура. Напълно възможно е Устинов да получава завода в Ижевск по-скоро за баланс, като политическа противотежест на Косигин и като символ на факта, че военно-промишленият комплекс все още е партиен приоритет.
Тъй като двата автомобилни завода дублират производството на модел 412, но в същото време са подчинени на различни отдели, в средите на съветските автомобилисти възникна спор: „Чии Москвич е по-добър?“ Собствениците на ижевските "московчани" настояват, че са много по-добри, тъй като контролът на качеството във военните предприятия на СССР е по-висок, отколкото в цивилните и всички компоненти са направени да издържат. Собствениците на автомобили от АЗЛК пък се позоват на факта, че в най-добрите години, половината от продуктите на завода се изнасят в Европа и ако капризните западняци оценяват Москвич на фона на богатия избор, тогава за СССР това е суперавтомобил.
Французите предлагат автоматична скоростна кутия за базовия модел. В СССР ги слагат само на "чайки". Тези автомобили са сглобени на парче почти ръчно и в СССР няма масово производство на автоматични трансмисии. На Запад, с изобилие от автомобили, всичко се решава от предимствата на един или друг модел, а в СССР въпросът за запълването на автомобилния пазар е сериозен. Години наред хората чакат ред за кола, изкупувайки всичко, което има. Инсталирането на автоматични трансмисии би наложило разгръщането на нови мощности за тяхното производство и би довело до оскъпяване на колите.
В резултат на това основният модел е окончателно изоставен. Планирано е заводът в Ижевск просто да дублира производството на Москвич-412. Половината от автомобилите, произведени в АЗЛК, се изнасят за Европа, но те възнамеряват да наситят вътрешния пазар за сметка на мощностите в Ижевск.
Първоначално Устинов има сериозни амбиции. В ранните години заводът показва енергична активност, а дизайнерите не се отказват от идеята да въведат автоматични трансмисии в масовото производство. В Ижевск знаят как да правят не само автомати Калашников, но и автоматични кутии. В същото време разработката първоначално върви с очакването, че уредът може да се произвежда в същите фабрики, където се правят механични кутии, както и с възможна употреба в други московчани.
В средата на 70-те автоматичната трансмисия е успешно тествана на Combi, но кутията не влиза в масово производство. Ижевци структурно са под юрисдикцията на Министерството на отбраната. Военните автоматични трансмисии за автомобили абсолютно не са интересни. Московският АЗЛК пък не успява да разработи нови модели. В резултат на това революцията в съветската масова автомобилна индустрия така и не се случва.

Ползите за здравето от консумацията на магданоз
Селото в Швейцария, което отказва да изчезне
Хороскоп за 4 ноември: Съвет за всяка зодия
Хората са обречени на самота във Вселената заради ограниченията на разума
Едно от най-трудните места за изследване: Защо Беринговият мост е толкова важен
Мускулна тъкан беше отпечатана на 3D-принтер в условия на безтегловност
В Хърватия е открита рядка статуя на спящия Купидон
Лацио се изкачи до осмото място с победа 2:0
Еуфория на "Герена": Уникална новина за Левски
Късмет за ЦСКА, звезда на Левски е аут от Вечното дерби
Шампион ли е Левски? Ето какво казаха от Бистрица
Пълнолуние в Телец на 5 ноември – портал към изобилие и сбъдване на желания
Марс в Стрелец на 4 ноември – слагаме край на застоя
„Рожден ден“ – комедията, която не разочарова
Любовен хороскоп за ноември
Как се формира биологичният ни часовник?
Стресът се отразява видимо върху стойката и дишането, когато е хроничен
Извънматочна бременност - видове и клинична картина
Нови 40 специализанти ще получават финансов стимул по проекта на здравното министерство
Nasdaq започна новия месец възходящо, подкрепен от Amazon и други AI лидери
Ползите за здравето от консумацията на магданоз
Кръговата икономика у нас вече е 5% от БВП и носи растеж и иновации
Nissan и Mercedes затварят съвместната си фабрика
Ана Уинтур на 76 – жената, която промени завинаги начина, по който светът гледа на модата
Седмичен любовен хороскоп 3-9 ноември
Коментари