Наскоро стана ясно, че московският завод на Renault отново ще прави Москвичи. Френската марка идва в Съветския съюз преди повече от 50 години. Французите оборудват производствени линии в два завода наведнъж - АЗЛК и Ижавто, а вторият става един от най-нетипичните, тъй като е под юрисдикцията на Министерството на отбраната. Докато съветските автомобилисти спорят кой Москвич е по-добър: произведен в столицата или в Ижевск, в Ижавто се подготвя революционен проект за съветската автомобилна индустрия, който така и не е реализиран.
В края на 50-те години започва истински автомобилен бум по целия свят, а в СССР броят на личните автомобили на глава от населението е стотици пъти по-нисък от данните в САЩ. Хрушчов иска да разшири производството на достъпни коли. Алексей Косигин, един от основните съветски технократи и прагматици, е назначен да наблюдава автомобилизацията. По времето на Сталин технологиите в СССР идват от САЩ, но с началото на Студената война това е невъзможно, така че изборът е ограничен до европейските автомобилни производители. Косигин посещава всички най-големи предприятия и изборът пада върху италианския Fiat. Още при Брежнев е сключено споразумение с италианците за изграждането на Волжския автомобилен завод, пише "Труд".
През лятото на 1966 г. Шарл дьо Гол пристига в Москва. Малко преди това той обявява излизането на Франция от НАТО, което предизвиква възторг в Москва. Когато Дьо Гол предлага на Брежнев, по примера на италианците, да построи автомобилен завод в СССР, той веднага се съгласява. Първоначално е планирано да се извърши дълбока модернизация на МЗМА - Московския завод за малки автомобили (по-късно преименуван на АЗЛК), където се произвежда гордостта на съветската автомобилна индустрия – „Москвич“. Французите трябва да оборудват завода с нови производствени мощности и да обучат персонала.
В дискусията обаче изведнъж се намесва секретарят на ЦК и бъдещ министър на отбраната Дмитрий Устинов, който ръководи военно-промишления комплекс. В резултат на това французите са инструктирани да създадат дублирано автомобилно производство в Ижевск. Новият завод, който ще произвежда автомобили само за населението, е подчинен на Министерството на отбраната.
Причината за това решение все още е загадка. Защо военните се нуждаят от "Москвич"? Военно-промишленият комплекс има поръчки за десетилетия напред. Тези превозни средства не са на въоръжение в армията. Решението може да се обясни с политически съображения. Едно след друго СССР подписва две мащабни споразумения с италианците и французите, които се наблюдават от ръководителя на правителството Косигин. Сумата на споразуменията възлиза на десетки милиарди долари и така Косигин става твърде важна фигура. Напълно възможно е Устинов да получава завода в Ижевск по-скоро за баланс, като политическа противотежест на Косигин и като символ на факта, че военно-промишленият комплекс все още е партиен приоритет.
Тъй като двата автомобилни завода дублират производството на модел 412, но в същото време са подчинени на различни отдели, в средите на съветските автомобилисти възникна спор: „Чии Москвич е по-добър?“ Собствениците на ижевските "московчани" настояват, че са много по-добри, тъй като контролът на качеството във военните предприятия на СССР е по-висок, отколкото в цивилните и всички компоненти са направени да издържат. Собствениците на автомобили от АЗЛК пък се позоват на факта, че в най-добрите години, половината от продуктите на завода се изнасят в Европа и ако капризните западняци оценяват Москвич на фона на богатия избор, тогава за СССР това е суперавтомобил.
Французите предлагат автоматична скоростна кутия за базовия модел. В СССР ги слагат само на "чайки". Тези автомобили са сглобени на парче почти ръчно и в СССР няма масово производство на автоматични трансмисии. На Запад, с изобилие от автомобили, всичко се решава от предимствата на един или друг модел, а в СССР въпросът за запълването на автомобилния пазар е сериозен. Години наред хората чакат ред за кола, изкупувайки всичко, което има. Инсталирането на автоматични трансмисии би наложило разгръщането на нови мощности за тяхното производство и би довело до оскъпяване на колите.
В резултат на това основният модел е окончателно изоставен. Планирано е заводът в Ижевск просто да дублира производството на Москвич-412. Половината от автомобилите, произведени в АЗЛК, се изнасят за Европа, но те възнамеряват да наситят вътрешния пазар за сметка на мощностите в Ижевск.
Първоначално Устинов има сериозни амбиции. В ранните години заводът показва енергична активност, а дизайнерите не се отказват от идеята да въведат автоматични трансмисии в масовото производство. В Ижевск знаят как да правят не само автомати Калашников, но и автоматични кутии. В същото време разработката първоначално върви с очакването, че уредът може да се произвежда в същите фабрики, където се правят механични кутии, както и с възможна употреба в други московчани.
В средата на 70-те автоматичната трансмисия е успешно тествана на Combi, но кутията не влиза в масово производство. Ижевци структурно са под юрисдикцията на Министерството на отбраната. Военните автоматични трансмисии за автомобили абсолютно не са интересни. Московският АЗЛК пък не успява да разработи нови модели. В резултат на това революцията в съветската масова автомобилна индустрия така и не се случва.

                                    
                                
                                
                                
                                
                                
                                
            
                                Апокалиптична година за българските плодове, които изчезнаха от пазара                            
                                България и Северна Македония се свързват с железопътен тунел                            
                                10 млрд. лв. за болници, а хората не искат да влизат в тях                            
            
                                SpaceX изстреля в Космоса изцяло турски спътник                            
                                Бобровата луна: Най-близката суперлуна за 2025 г. ще озари небето тази седмица                            
                                Blue Origin проведе успешен тест на ракетата New Glenn                            
                                Хората са обречени на самота във Вселената заради ограниченията на разума                            
            
                                Славия Прага – Арсенал                            
                                Ясно е защо Матич не води Септември Сф                            
                                Официално! Лудогорец обяви новина за треньорския пост                            
                                Чоло заговори за ситуация с висок залог за Атлетико М                            
            
                                7 апетитни рецепти с тиква                            
                                6 плода срещу ракови заболявания, според специалисти                            
                                Георги Господинов и Георги Мишев са носители на награда „Перото“                            
                                30-дневно предизвикателство за по-добър живот                            
            
                                Бързо омазняваща се коса – какво е решението?                            
                                Мъжете се нуждаят от повече тренировки от жените, за да поддържат сърцето си здраво                            
                                Мозаицизъм – когато не всички клетки носят мутацията                            
                                Нов медикамент за лечние на риносинузит получава одобрение в САЩ и ЕС                            
            
                
                
                
                
                
                
                
                
                
                
                
                
                
                            Южнокорейският индекс Kospi прекъсна 4-дневната си серия от ръстове                        
                            10 млрд. лв. за болници, а хората не искат да влизат в тях                        
                            Възможно е да видим временно затихване на търговската война                        
                            Загуба на милиарди евро и търсене на спасение – какво ще се случи с Volkswagen?                        
                            Лукс, блясък и звездни гости – Вижте как рапърът Нели отпразнува 51-вия си рожден ден                        
                            Дженифър Анистън и Джим Къртис вече са Instagram official                        
Коментари