„Свекърва“ на Стоян Радев пълни салона. Заслужено

Премиерата на ДТ „Стоян Бъчваров“ поставя едно отлично начало на новия творчески сезон

Сцена от постановката "Свекърва"

Сцена от постановката "Свекърва"

За жалост трябва да започнем с политика. Просто такова е времето. Появи се отнякъде един министър на културата – за радост вече бивш, и отсече, че парите за театър трябвало да бъдат орязани, защото, откакто влязла в сила новата система за държавна субсидия – според продадените билети, салоните, видите ли, започнали да се пълнят със зрители. Гениално. 

 

Да се смее ли човек, да плаче ли. Нали това в крайна сметка е самата идея на изкуството – да достига до публиката, да провокира асоциации и емоции, да въздейства върху духа, да отправя послания. Представяте ли си театрални постановки, които се играят пред празни салони? И какъв би бил техният смисъл?

 

В последните години във варненския театър се случват хубави неща. Има изключително талантлива театрална трупа. 

 

Има разнообразен афиш, в който всеки би могъл да открие нещо за себе си

 

Работят добри режисьори. Правят се стойностни постановки, които печелят награди (не че това е най-важното, знаем понякога как се раздават те). Има нещо много по-ценно. Има го признанието на най-великия и непогрешим съдник – Негово Величество Зрителят. В началото на новия творчески сезон на ДТ „Стоян Бъчваров“ ставаме свидетели на нещо радостно в културния живот на града – една българска премиера пълни салони, а билетите свършват седмици предварително. В интерес на истината, очаквахме го. Преди премиерата на „Свекърва“ писахме, че пиесата със сигурност е предизвикалетство и ще се хареса на публиката. И посочихме три причини за това. Антон Страшимиров е варненски автор и „Свекърва“ е играна на варненска сцена за първи път преди 107 години. Второ – името Стоян Радев. Трето – отличният актьорски състав. Познахме.


Спектакълът на режисьора Стоян Радев просто трябва да се види. Това е една постановка, която не само ще ви накара да се засмеете и ще ви намигне закачливо. Тя ще ви накара да се замислите. 

 

Зад привидно лековатото и хумористично съдържание се крие много

 

Крие се един втори план на човешки взаимоотношения, които и до днес не са се променили, както казва сам режисьорът. Крие се един свят на фалш, на лицемерие, на подправеност, все неща, от които човекът не може да се избави в каквито и времена да живее. 

 

Любопитното е, че Стоян Радев сам играе в ролята на Велчо-Свилен в същата пиеса преди 20 г., когато постановката е дипломен спектакъл на театралната школа. Днес вече в ролята си на режисьор той вижда нещата по съвсем различен начин. И това е нормално.

 

„Когато съм в позицията на режисьор, отговорностите да поведеш 20 души след себе си са много по-сериозни, отколкото да носиш бремето за своята собствена роля“, казва Стоян Радев. А той разчита пиесата по свой начин, слага своя поглед върху нея, за да се превърне тя в едно наистина интересно, живо, динамично представление, в което изпъкват характери, в което си дават среща образи и темпераменти, в което, както вече казахме, смехът и намигването си партнират със сериозното в отношенията между хората. Режисьорът признава, че няма за цел нито да обвинява, нито да защитава своята главна героиня Костанда. Той по-скоро поставя въпроса, ако Костанда е такова страшилище наистина, какви са причините за това. 

 

В този смисъл постановката вече има и своето социално звучене

 

И съвременно, разбира се, защото нима днес отношенията свекърва – снаха не са същите в немалко житейски ситуации? В крайна сметка, постановката разкрива народопсихологията на българина, която, оказва се, не се е променила много през годините. И в това е мъдростта на големите автори – произведенията им звучат актуално в различни епохи. Затова и режисьорът остава верен изцяло на авторовия текст, в който не се намесва. Дори запазва оня „цветен“ език, характерен за времето, в което е създадена творбата. С две думи: режисьорската работа на Стоян за пореден път доказва, че в театъра, който е неговият живот и неговата съдба, той е в стихията си. Да, Стоян има и успешни роли в киното. Но театърът е неговата карма. Той е адски силен и като актьор – с невероятни превъплъщения в различни роли, той е убедителен и като режисьор и „Свекърва“ го доказва. Да припомним ли неговата предходна постановка „Паметта на водата“? Колко дълбок, силен, сериозен философски театър направи тогава и от него – успешен първи скок към българската комедийна класика, която Стоян много обича по негови собствени признания.

 

Достойнство на „Свекърва“ е и фактът, че Стоян Радев съвсем съзнателно се е опазил от търсене на авангардното, на криворазбрания модернизъм (това понятие е доста спорно), с който понякога режисьорите така преобръщат иначе класически постановки, че ги правят неразбираеми за публиката. Стоян остава верен на традиционния театър и това придържане към класиката е още един плюс.

 

Разбира се, към достойнствата на постановката трябва да прибавим доброто присъствие на целия изпълнителски състав, в който си дават среща актьори от различни поколения – рамо до рамо играят утвърдени и познати имена с младите попълнения в трупата. Аплаузи за Теодора Михайлова, Стефан Додуров, Петя Янкова, Милена Кънева, Даниела Викторова, Николай Кенаров, Николай Божков, Гергана Арнаудова, Гергана Плетньова, Юлияна Чернева, Пламен Димитров, Нели Вълканова, Нено Койнарски. 

 

В центъра на персонажите закономерно блесва Веселина Михалкова

 

в ролята на Костанда (тя играе Костанда и в дипломния спектакъл преди 20 г., когато Стоян е Велчо-Свилен). Възможностите на Веси на сцената след толкова години успешна професионална кариера ги знаем – тя влиза лесно в ролите, превъплъщава се истински, умее да говори много и с мимика, и с жест, никога не преиграва. Ролята на Костанда е писана като че ли специално за нея. Така добре й пасва. Михалкова не се стреми просто да пресъздаде едностранно образа на една зла жена, напротив – прави персонажа си многопластов, пълнокръвен. Тя това го умее. В разпределението на останалите роли също е постигнат добър баланс – Стоян Радев е успял да намери за всеки точния персонаж, да поведе актьорите, както той сам казва, те са му повярвали и резултатът е налице.
Към цялостния облик на постановката задължително трябва да прибавим сценографията и костюмите на Мира Каланова. Това талантливо момиче каквото и да пипне, получава се. Доказва го с всяка своя работа, вече позната на варненска сцена. Костюмите са оригинални, в духа на времето, сценографията – автентична. Подходящо намерени са и музикалните фрагменти – те са подбрани също от режисьора Стоян Радев. 

 

„Човекът не се е променил, развиват се технологиите, но човекът – не. „Свекърва“ е едно доказателство за това“, казва Стоян. Вижте неговия прочит на пиесата. Заслужава си!

 

Пролог 

 

Три века богомилска ерес… И преследвания, мъчилища, гибел върху огнени клади… И масови забягвания в чужбина! 
Три века! Едно след друго българските семейства са се лишавали от своите стопани, жените - от своите съпрузи и децата - от своите бащи. 
Ето така българският бит е дошел до една странност, непозната в живота на никой друг европейски народ. 
В интимния семеен мир днес авторитетът на българската майка е по-голям от тоя на бащата - и то еднакво спрямо мъжката и женска челяд! Силата на този авторитет продължава и след като синовете се задомят. Нещо повече: старата майка простира своята власт и върху доведената снаха. И се получава трагично състояние, изразено от общ повик в българския бит: „Пази боже от свекърва!“ 
А знайно е, че във всички европейски народи (включително и у най-близкия до нас — сърбите) битовият повик е: „Пази боже от тъща!“ Изключение правят само израилтяните в европейските страни. И в техния бит днес поради религиозните преследвания в средните векове авторитетът на майката в интимния семеен живот е изместил авторитета на бащата. Така битовият повик и сред евреите днес е: „Пази боже от свекърва!“ 

Антон Страшимиров

 

Автор: ЮЛИЯН АТАНАСОВ

Новини

Коментари

Култура
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата