Добре или зле е за децата да растат слушайки и говорейки повече от един език?На този въпрос отговаря д-р Мариано Сигман, невробиолог, основател на Лаборатория по интегративни невронауки и автор на книгата „Тайният живот на ума“.В съвременният, глобализиращ се свят става все по-трудно да се намери място, на което хората говорят само един език. Познанията по чужди езици са полезни не само за комуникацията – възможността да се общува с повече хора и да се намира повече информация, те са полезни и за човешкият интелект.
В невробиологията неотдавна бе въведен термин, познат като когнитивен (умствен) контрол. Този тип контрол все още не е напълно изучен, но се смята, че е свързан с процеси позволяващи характерни особености в обработката на информация и поведението да се изменят и адаптират с времето, нагаждайки се към текущите цели, поставени от ума. Тези процеси понижават възможността ума да става тромав и негъвкав при бързо променящи се обстоятелства.Казано на кратко – когнитивният контрол е способността за контрол над потока от мисли. Дори когато ума е уморен и изпраща сигнали за скука, липса на интерес и понижено внимание към нещо определено – способността на човешкото съзнание да задържи вниманието си върху него е ключово.
Д-р Сигман споделя, че хората говорещи два или повече езика имат много по-силен когнитивен контрол върху съзнанието си, в сравнение с тези, говорещи само един език.Хората имащи добър когнитивен контрол се справят по-добре в училище, намират по-добра работа, по-здрави са и имат по-добри социални умения.Владеенето на чужди езици повишава способностите за когнитивен контрол, което подобрява умствената дейност.В допълнение, д-р Сигман споделя, че изучаването на чужд език от най-ранна възраст не носи риск от забавяне или увреждане на речевите способности, както се опасяват много млади родители.
puls.bg
Четете още: За какво трябва да внимаваме при летните ремонти
Коментари