IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 28°
Новини Варна
10:34 | 5 февруари 2018
Обновен: 01:46 | 8 юни 2024

Експерт: Акция „Лукс“ е показна

В НАП има необходимата база данни, за да се извършват регулярни проверки на собствениците на скъпи автомобили и имоти, смята Симеон Симов

По материала работи: Слав Велев
Експерт: Акция „Лукс“ е показна

Обявеният от прокуратурата старт на акция „Лукс“ е показна PR кампания, смята Симеон Симов – управляващ съдружник в консултантска и одиторска фирма. В НАП има необходимата база данни, за да се извършват регулярни проверки на собствениците на скъпи автомобили и имоти, и то за 6 години назад, без това да се афишира изрично, каза експертът в студиото на предаването на телевизия „Черно море“ – „Посоки.eu“, с автор и водещ Елена Кирова. Според него не е трудно да се извърши засечка между декларираните доходи на едно физическо и юридическо лице и разходите му за покупки. „Само от НАП могат да кажат дали една покупка е извършена с обложени пари, или има нарушение от данъчна гледна точка, както и дали не става въпрос за разходване на средства от престъпна дейност“, допълни Симеон Симов.

 

Според него определението за това кое е луксозна стока се променя през годините, тъй като неща, които са били лукс преди 20 г., вече са станали стандарт.
 

В рамките на кампанията тази година се проверяват собствениците на имоти или автомобили на стойност над 500 000 лв., закупени в последните 2 години. „Не е трудно да се достигне до нужната информация. След покупката на лек автомобил той трябва да се регистрира. Плащането се извършва задължително по банков път, тъй като луксозните автомобили струват много повече от сумата, до която може да се оперира в брой. Информация за всяка сделка за над 30 000 лв. достига до бюрото за финансово разузнаване. От друга страна, луксозни автомобили се продават от утвърдени производители и вносители, които не биха допуснали продажба, която не е официална. Редица нормативни документи задължават всеки търговец да проверява на кого продава, за да не се окаже, че участва в сделка, която не е законна. По този начин на още едно ниво се извършва своеобразен скрит контрол“, разясни Симеон Симов.
 

По предварителна информация собствениците на луксозни автомобили и скъпи имоти са около 1000.  Според Симеон Симов вследствие на акция „Лукс“ в хазната могат да влязат максимум 5 милиона лева от глоби на нарушители. Той смята, че кампанията има и психологически елемент и носи посланието „Внимавайте с какви пари купувате скъпи автомобили и имоти, защото ако има нещо, което не е наред, то ще бъде установено“. Експертът допълни още, че по този начин афиширана, акцията засяга и хора, които благодарение на усърден труд и успешен бизнес са успели да постигнат висок стандарт на живот. „Те нямат вина и нямат място в подобни кампании, с които се прокламира общият принцип, че хората, които си позволяват луксозни покупки, при всички случаи трябва да бъдат проверявани. Тази липса на диференциация е негативният елемент в акция „Лукс“. За народопсихологията ни е характерно да мислим, че всеки успял човек е достигнал по нечестен път до нивото, на което се е издигнал, и това говори за липса на признаване на авторитети. Българинът приема, че няма нужда да полага усилия, като може да препозиционира другия и да принизи успеха му. Защо да проучвам историята на този, който е успял да си купи скъпа кола, и да потърся причината за неговия възход, за да се поуча и да приложа и аз нещо в моя живот, като мога веднага да го определя като престъпен елемент, който дължи своите средства я на нечестна дейност, я на наследство. Такава е нашата народопсихология“, завърши Симеон Симов. 

 

Полина Петрова

Коментари

Новини Варна