Експерт: Хотели с добър маркетинг и качествен продукт се радват на същите резултати както през миналата година

Може да се окаже, че българските туристи това лято са били повече в сравнение с миналото

Експерт: Хотели с добър маркетинг и качествен продукт се радват на  същите резултати както през миналата година

Сезонът се разви според очакванията и резултатите няма да са каквито бяха миналата и по-миналата година, но не можем да говорим за провален сезон. Това каза в сутрешния блок на телевизия „Черно море“ с водещ Иван  Барбов  проф. Стоян Маринов от Варненската туристическа камара.

 

„Официална информация за броя на туристите през отминаващия летен сезон ще има към средата на ноември, когато излязат последните данни за  септември и октомври. Тогава ще можем да кажем с колко броят на туристите и броят на нощувките са били с по-малко, съответно и приходите. Защото сезонът от своето начало се очертаваше като труден, такъв се и оказа. Изключително силна конкуренция от страна на Египет, Турция, Тунис. Доста от туристите, които през последните три години се отказаха от тези дестинации и част от тях дойдоха в България, се върнаха към тях“, уточни проф. Маринов.

 

 

По думите му обаче през целия труден период е имало хотели, които благодарение на своя добър маркетинг и качествен продукт се радват на  същите резултати както през миналата година.

 

„В оставащото време до края на септември много от хотелите действат изключително рационално и се предполага, че до края на сезона ще постигнат добри резултати“, добави експертът.

 

Проф. Маринов отбеляза още, че през годините от 2016-а до 1018-а у нас са се получили ръстове в туризма, дължащи се обаче не на качествено предлагане и ценова политика, а на сериозен отлив от конкурентни дестинации. „Туристите идваха не благодарение на нашите усилия, а заради слабите страни на конкурентите. През 2016 г. Турция загуби милиони руски туристи и част от тях дойдоха в България. Същото се случи с туристите от западноевропейските пазари. Те не отидоха там от съображения за сигурност и част от тях дойдоха у нас. Сега, когато нещата там се нормализираха, ние се връщаме към нормалните равнища от 2015 – 2016 г.“, коментира той.

 

Този, макар и очакван, спад на туристите естествено се отразява негативно на бранша, тъй като приходите също ще бележат спад в сравнение с предходните години, отбеляза още Маринов. „От друга страна разходите - ток, вода, консумативи, се увеличават, което означава една по-висока себестойност на продукта, съответно по-малки печалби и възможности за увеличаване заплатите на персонала, който е решаващ фактор за едно качествено предлагане. Това ще застави мениджърите на туристическите обекти да мислят много по-рационално и активно за повишаване на качеството, така че да компенсират всички загуби, които се получават от по-малкото туристи“, коментира той.

 

Обичайно най-много у нас са туристите от Германия. Следват тези от Румъния, Русия и Великобритания. „Винаги сме били нискобюджетна дестинация, което означава, че привличаме по-нископлатежни туристи. При нас цените са доста по-ниски отколкото в Испания или Италия например. Въпреки това вече имаме качествени хотели на равнище 4-5 звезди, които предлагат качествен продукт, и клиентелата при тях започва да се променя. Това е добър пример, че когато уцелиш едно добро съотношение качество - цена, тогава може да имаш и малко по-различна публика“, каза още експертът, отбелязвайки, че е особено важно публиките да не се смесват – семейства с деца и младежи или младежи с трета възраст, защото третата възраст ще избяга. Според него чрез обособяването на зони в курортите могат да се въведат правила и да се създаде един подходящ ред, който да не позволява различните сегменти да си пречат един на друг, и така да се създаде по-качествен продукт.

 

Първата половина на септември, според проф. Маринов, е доста силна за хотелите, тъй като цените са приемливи и тези обекти, които са успели добре да се позиционират на пазара, в момента нямат нито една свободна стая. Други обекти, въпреки по-ниските си цени, са едва с 50% заетост.

 

„Има един постоянен контингент от български туристи, които обичат родното Черноморие и летуват у нас. Този процент е около 20 на база общия брой. Не може да се говори за спад на българските туристи, по-скоро мисля, че ще е обратното заради множеството специални оферти. Може накрая дори да се окаже, че българските туристи тази година са били повече в сравнение с миналата“, обобщи експертът.

 

Мариана Стойкова

 

Коментари

Новини Варна
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата