IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новини Варна
08:40 | 12 септември 2020
Обновен: 06:11 | 13 май 2025

Заради пандемията: Жилят нашенци с такса „отказ“

8 от 10 жалби на българи са срещу чужди търговци

По материала работи: Слав Велев
Заради пандемията: Жилят нашенци с такса „отказ“

Нелоялни чужди търговци жилят нашенци с такса „отказ“ от пътуване заради пандемията от COVID-19. Жертва на подобна измама стават брат и сестра, които са си закупили пакет за автобусно пътуване до Испания за периода 13 – 20 март. Бързото разпространение на заразата из цял свят ги принуждава да се откажат от своята почивка. Въпреки навременното анулиране на ваканцията обаче са таксувани с 50 % от сумата – 400 евро, пише "Монитор".

 

След сигнал до Европейския потребителски център (ЕПЦ) те успяват да си върнат загубения депозит. Според данни на центъра над 80 - 85 на сто са оплакванията на български граждани срещу чуждестранни търговци, съобщи директорът на ЕПЦ Соня Спасова по време на кръгла маса в столицата. Тя подчерта, че задължителното условие, на което дадена жалба трябва да отговаря, за да бъде разгледана от ЕПЦ, е трансграничният й характер - потребители, живеещи у нас, да имат проблем с чуждестранен търговец от Европейския съюз, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство или чужденец да е излъган от родна компания.

 

“От началото на месец март до 9 септември жалбите към цялата мрежа от 30 центъра на ЕПЦ са значително повече спрямо миналогодишните”, коментира тя. През месец април е достигнат абсолютен връх в 15-годишната история на центъра със 17 000 сигнала, над 90 % от които свързани с COVID-19.

 

Основните сектори, в които са регистрирани оплаквания, са въздушен транспорт, пакетни почивки и настаняване. Най-висок е процентът на сигналите за отменени полети – близо 40 %, следват ги настаняването, срещу което са отправени 11 на сто от потребителските претенции. Статистиките сочат още, че през периода януари – септември при над половината сигнали е постигнато споразумение между двете страни, без да се налагат глоби. Докато в 29 на сто от случаите търговец е отнесъл определена санкция, едва 12 на сто от жалбите са били отхвърлени.

 

Припомняме, че след началото на летния сезон от КЗП също извършиха над 600 масирани проверки по морето, които са били както тематични, така по сигнал на потребителите. Освен плажовете експертите са пинспектирали още над 70 заведения и 8 атракциона. Маргаритов определи нарушенията като „дребни хитрувания“ - спекула с цените на плажните принадлежности или липсата на такива. От комисията увериха, че те вече са преустановени.

Коментари

Новини Варна