IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Новини Варна
10:20 | 21 януари 2021
Обновен: 13:47 | 23 април 2024

Соцвозила изпълниха улиците на Варна. Пандемията ни вкара в колите ни

Хората масово се отказват от градския транспорт и се качват на коли

По материала работи: Слав Велев
Соцвозила изпълниха улиците на Варна. Пандемията ни вкара в колите ни

Пандемията промени навиците на пътуване с градския транспорт, като хората вече масово предпочитат да ползват личните си автомобили. Немалко са съживили гниещите пред жилищата им стари трошки, които не са ползвани дълго време, като са си платили „Гражданска отговорност“. Това пише в днешния си брой в. „Телеграф“, предаде "Монитор".

Варненският ни кореспондент предава, че по улиците на града могат да се видят отдавна забравени и поочукани стари соцвозила. Напоследък в морската столица се забелязва и засилено придвижване с велосипеди, мотопеди, електрически тротинетки или пешеходци вместо пътуване с обществения транспорт. Подобно е положението и в другите големи градове на страната.

Автомобилният поток в Добрич също значително се е увеличил след пандемията. Градският транспорт е уреден само и единствено с микробуси (преди години бе закрит тролейбусният транспорт и бяха бракувани големите автобуси). Поради ограничения капацитет на микробусите и малкото разстояние между пътници и седалки, повечето добричлии предпочитат личния транспорт или таксиметровите услуги. Групи от по трима-четирима работници или служители използват в определени часове на деня или предпочитана фирма за таксиметрови услуги, или точно определен шофьор, който ги транспортира от и до работното място. В същото време междублоковите пространства са задръстени от паркирани автомобили. 

Статистика

През 2019 г. са били извършени проверки за техническа изправност на ‎2 151 902 леки автомобили. За 2020 г. през технически преглед са минали ‎2 192 052 броя или с 41 000 леки коли повече, сочат данните на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (б.р. - широко популярна като ДАИ). Според източници на "Телеграф" от агенцията темпът на растеж е по-нисък спрямо предишни години, тъй като заради пандемията през 2020 г. броят на новорегистрирани (както нови, така и втора ръка) автомобили е намалял.

Общо регистрираните превозни средства в страната за 2020 г. са 241 302, сочи статистиката на Пътна полиция. От тях нови са 34 742, а употребяваните – 206 560. Разпределението по възраст показва, че колите до 6 месеца, които са тръгнали по нашите пътища, са общо 28 493 (категория М1 и N1, т.е. леките автомобили, без лекотоварните, мотоциклети и други специализирани превозни средства). Тези до 5 г. са 11 705, до 10 г. - 26 770, а тези над 10-годишна възраст (без да се посочва таван) са цели 147 642. Не се води обаче статистика за вътрешната препродажба на вече регистрирани у нас коли.

Срив

„Пазарът на употребявани автомобили се е свил тотално, много слабо вървеше и около Коледа и началото на януари, които са традиционно силни периоди. Почти няма сделки“, заяви пред „Телеграф“ зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев. „За вътрешния пазар, т.е. препродаването между хората, никой не може да каже данни. Днес обаче бях при нотариус, който ми се оплака, че няма никаква работа в последните месеци, т.е. и на вътрешния пазар няма сделки. Просто хората си пестят парите за черни дни, много останаха без доходи и никой не е наясно какво ще се случи в бъдеще и какви ще са последствията от пандемията“, допълни той.

Отлив

Значителен отлив на пътници в градския транспорт отчитат в столицата. За това говорят и данните за продадените превозни документи. В последните години техният брой постоянно растеше, като през 2019 г. достигна близо 590 хил. През миналата година обаче са купени едва 407 хил. карти и билети от януари до ноември. В статистиката не са включени данните за последния месец на годината, но и с тях спадът е сериозен. От началото на пандемията шофьорите спряха да продават билети, за да се избегне близък контакт с пътниците. Освен това доскоро контрольорите не глобяваха нередовните пътници, а им продаваха на място билетчета за еднократно пътуване от 1,60 лева.

Ходенето до магазините пък се заменя с пазаруване в интернет, а посещението на заведения – с поръчки на храна за вкъщи. Всичко това се отразява негативно на финансовото състояние на превозвачите. Стопанинът на варненския градски транспорт например отчита милиони левове загуби заради отлива на пътници. На 13 януари се появява последната достоверна информация, според която задълженията на дружеството „Градски транспорт“ са близо 10 млн. лв. Към днешна дата никой не знае размера им, но се коментира, че отливът на пътници е с близо 30-40%.

В Стара Загора има спад с около една трета на продадените билети за градския транспорт за последните два месеца на миналата година. В града под липите обаче не се наблюдава увеличено плащане на Гражданска отговорност за леки автомобили. „Просто хората пътуват по-малко“, обяснява си положението застрахователен брокер от града.

В София: 39% ползват рейса, а 33% - автомобили

Въпреки отлива на пътници в пандемията градският транспорт си остава най-предпочитаният начин за придвижване на софиянци, става ясно от социологическо проучване, проведено сред 5019 души на възраст от 14 до 80 години. 39,3% от тях споделят, че пътуват с градски транспорт. Всеки трети (33,5%) предпочита да ползват личен автомобил. Една четвърт от столичани – 24,9%, пък се придвижват пеша. Последните са предимно хора от третата възраст. В сравнение с 2017 г., пешеходците са намалели с около 5 на сто, а движещите се с кола са се увеличили с а малко над 2%, с колкото и ползващите градски транспорт.

 

Коментари

Новини Варна