IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 27°
Новини Варна
09:39 | 20 юли 2015
Обновен: 16:03 | 12 април 2024

3 пъти нараснаха товарите с нашия ферибот тази година

Въведеният от няколко месеца паритет в обработката на българския и руските кораби е първа стъпка в правилната посока към пълна равнопоставеност и партньорска взаимопомощ, което ще увеличи товарооборота по фериботната линия, твърдят от „Варнафери”

По материала работи: Деян Михайлов
3 пъти нараснаха товарите с нашия ферибот тази година

От няколко месеца се вижда, че сме на прав път с въведения паритет при обработката на българския и руските кораби на Фериботно пристанище Варна. Практически тръгнахме по линията Варна - порт Кавказ от началото на тази година и вече имаме ръст 250 - 300% на превозените товари. За кратко време нашият кораб „Варна” достигна 60 - 65% натовареност. Това заяви за в. „Черно море” Иван Вълчев, началник „Фериботно плаване” към БМФ. Припомняме, че в броя на вестника от 8 февруари т.г. под заглавието „Пристанищни неволи бавят корабите по линията Варна - порт Кавказ” българският оператор сигнализира за често нарушаваната договореност в обслужването на корабите на двете страни. Тогава шефът на “Фериботно плаване” съобщи за получено писмо, в което се предлага възстановяване на равнопоставеността, както е по договор, т.е. да се обработва един техен и после един наш кораб на порт Кавказ, но продължило неспазването на това изискване. За съжаление, на Фериботно пристанище Варна също непрекъснато се нарушавал паритета от страна на БДЖ - Товарни превози. Явно този път министърът на транспорта Ивайло Московски е заел категорична позиция, защото с негова заповед от няколко месеца вече железопътната ни компания е задължена да спазва изискването за равнопоставеност между българския и руския оператор при обработката на корабите.

 

За да стане по-ясна ситуацията, добре е първо да се върнем към предисторията с тръгването на кораб „Варна”, както е предвидено в договореностите между българската и руската страна при откриването на фериботната линия Варна - Кавказ. Българският оператор „Варнафери” успя едва на 18 април 2014 г. да пусне кораб „Варна” по линията. По думите на Иван Вълчев за това забавяне са допринесли и някои неуредици в организацията на работата по подписаната спогодба, тъй като дотогава за старта на българския морски превозвач нищо не е било подготвено от двете ведомства (Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Р България и Министерството на транспорта на Руската федерация). Така, след като кораб „Варна” бил напълно готов, се наложило да чака повече от 7 месеца, за да направи първия си рейс. Тук имало и още един факт, свързан с реконструкцията на кораба, която продължи от 23 февруари 2012 г. до 30 август 2013 г. (инвестицията надхвърли 18 млн. долара). Корабът бил пуснат на вода на 1 ноември същата година и преминал всички тестове и проверки. Получило се забавяне и защото на Фериботен комплекс – Варна, има строго специфични изисквания по отношение височината от водолинията до товарната палуба на кораба ( до 3 м), за да може той да бъде безопасно товарен. Иван Вълчев спомена това, защото руският морски превозвач и до ден днешен не се е съобразил с тези изисквания, с което поставя в риск преходните мостове на ФК - Варна, от които само единият е ремонтиран. Друг е въпросът, че проточилата се рехабилитация на другия мост продължава да се бави. Наскоро собствеността и на двете съоръжения бе прехвърлена на ДП „Пристанищна инфраструктура”, но управлението им все още се извършва от БДЖ - Товарни превози навярно в очакване на тяхното концесиониране.

А що се отнася до проблемите, свързани с включването на „Варнафери” в съглашението от 2009 г., като превозвач по линията Варна - порт Кавказ трябвало  да бъдат преодолени  още редица препятствия пред старта на българския превозвач Допълнително било забавено програмното обезпечение от страна на РЖД (Руските железници), както и  подписването на договорите с терминалния оператор „Анроскрим” в порт Кавказ, които всъщност бил притежание на бизнесмена Александър Аненков, собственик и на руския морски превозвач „Аншип”. На всичко отгоре с промяната на статута на Крим през май 2014 г. възникнали обективни проблеми, предизвикани от увеличените товаропотоци от порт Кавказ към полуострова, което предизвикало изкуствено задържане на кораб „Варна” в акваторията на пристанището. Това водеше до неговото забавяне с всички финансови последици за нас, докато руските кораби се обработваха приоритетно, добави Иван Вълчев.

Всичко това противоречи на идеята за партньорско развитие на преките железопътни връзки между Русия и България. Подписаната спогодба за фериботната линия Варна - порт Кавказ изисква равнопоставеност, общ товаропоток и партньорски взаимоотношения. По всички проблеми, изкуствено създадени от частния руски превозвач "Аншип", сме се обръщали не само към МТИТС, но и към Министерството на транспорта на Русия, както и към външните министерства на двете страни, откъдето сме получавали пълно разбиране и подкрепа, каза още шефът на „Фериботно плаване” към БМФ. Според него проблемът е, че винаги се намираха вратички за създаване на допълнителни препятствия пред главното изискване, а именно превозът на вагони да става на равноправни начала по линията Варна - порт Кавказ. Нещо, което вече е решено с издадената заповед от страна на транспортния ни министър. В момента тя се посреща с неодобрение от частния руски превозвач с мотива, че с наложения паритет двата руски ферибота трябвало да чакат, докато се товари българския кораб и че това положение предизвикало изключването на единия от тях. В отговор Иван Вълчев заявява, че многократно са поставяли въпроса за обезличаване на вагоните, които се товарят (обработването да става по реда на пристигането им), тъй като било в унисон с идеята на двете министерства. За съжаление, руският морски превозвач не желаел това да се случи. Той си обяснява неговата реакция с факта, че обезличаването на вагоните ще го накара да се откаже от привилегията само той да превозва всички привлечени досега товари, което е в дисонанс с идеята на спогодбата. 

По всички жп фериботни линии се работи с обезличени вагони. Това е от полза за клиентите, защото вагоните им заминават с първия кораб. Също и за железниците, защото се получава по-бърз оборот на вагоните. От полза е и за пристанищата, които не се задръстват от вагони в изчакване. Не е изгодно само за руския морски превозвач, защото от позицията на започнал по-рано дейността той третира клиентите като "свои", а обезличаването ги прави ничии, което е редното, категоричен е Иван Вълчев.

Въведеният паритет е само първата стъпка към нормализиране на работата по фериботната линия. Истинско отпушване на товаропотока ще стане, когато се направи следващата крачка с обезличаване на вагоните и наистина се въведе идеята за равнопоставеност. Защото със сегашната практика всеки да товари „своите” вагони излиза, че практически работят две фериботни линии, които се обслужват от руските и българския кораб. А спогодбата е за съвместно обслужване на една линия Варна - порт Кавказ и досега тази идея беше изкривена, коментира още шефът на „Фериботно плаване”. Той е категоричен, че обезличаването на вагоните, както е по всички фериботни линии, ще позволи отново да тръгне и вторият руски кораб. Ако има достатъчно товари, „Варнафери” бил готов да пусне още един български кораб. Създава се организация, която е отворена за увеличаване на товарите по линията, стига да се появи такава възможност. В момента обаче има голям спад на консумацията на пропан-бутан у нас и много вагони цистерни стоят пълни в очакване да бъдат разтоварени и върнати обратно. А в момента те формират над 90% от товарооборота на фериботната линия. И не е вярно твърдението, че видите ли въведеният паритет станал причина за близо 50% спад на доставяната газ, подчерта Иван Вълчев.

В постоянен контакт сме с много клиенти, работещи и потенциални, с възможност да ползват линията, разпространили сме реклама чрез агентите и спедиторските компании в Русия и България. От известно време по линията вървят турски товари. Тяхното пристанище Самсунг се оказало неудачно като фериботно - високи такси, отдалеченост от промишлените зони и товари, съсредоточени основно в Истанбул и засега предпочитали да ги карат с жп вагони до Фериботно пристанище Варна в посока към Средна Азия.

Що се отнася до другата фериботна линия Варна - Иличовск, тя работи на принципа на паритета на превозите и естествено с обезличени вагони от самото си създаване през 1978 г., обясни Иван Вълчев. Там проблемите били от друго естество, свързано с политическата несигурност в Украйна, което е довело до значителен спад на товари. Родната икономика също не помагала и затова Варна все повече губела позициите си като дестинация. Към момента и сравнително новата линия Варна - порт Кавказ не покрива разходите си, което не може да продължава вечно. Затова двете министерства трябва да предприемат действия, така че превозвачите да са еднакво, равномерно и близо до максимум натоварени, за да има смисъл. От наша гледна точка това може да стане само когато транспортното министерство, БДЖ и „Варнафери” работим заедно и единно, както правим в момента, допълни Иван Вълчев.

Стефан Денков

 

Коментари

Новини Варна