Снимка: Община Варна - пресцентър
Реджо Емилия и „стоте езика на децата“ не представляват просто една образователна услуга, а култура на образованието. Много е важно да съблюдаваме и да учим всички участници в този образователния процес какво означава култура на образованието и с какво превъзхожда понятието общообразователна услуга. Децата са важни за града не само в перспективата на превръщането си във възрастни, те са важни като непосредствени и пълноценни участници на живота в него. Ранното детско развитие се случва в града, децата са част от него и ние нямаме право да говорим за децата като за един изолиран от него елемент, съобщават от пресцентъра на община Варна.
С тези думи изпълняващия функциите кмет на Варна Павел Попов откри днес Форум Реджо Емилия под надслов „Стоте езика на децата“ – събитие, на което участниците се запознаха с една от най-важните педагогически концепции на едноименния италиански подход, а именно - многообразието от начини, по които детето учи и се изразява, твори, развива се и изследва. На форума италианските експерти Алесия Форгиери - координатор на детските ясли и градини в Реджо Емилия и Клаудио Шортино от Международния център „Лорис Малагуци“ запознаха участниците с принципите, прийомите, методите и идеите, които общността в Реджо Емилия използва, за да се превърне в символ на качествено ранно образование .
Това, което днес събира всички на този форум, е доверието към децата - то ни обединява и движи, включително и нас в Община Варна. Детето трябва да бъде схващано не през това, което предстои да научи, а през това, което вече може, изтъкна Попов. По думите му „стоте езика на децата“ са търсеното подобрение на диалогичната култура в българското общество. Нека си припомним, че във всеки диалог има две страни и ако имаме култура, която зачита всички мнения и всички изразни средства, каквато е метафората за стоте езика, тогава хармонията в общността е лесно постижима, а конфликтите – преодолими, почерта той.
Попов сподели, че по негови наблюдения, за мнозина родители участието на децата в образователния процес е първият им опит с демократичния процес и живот в общността. Понякога този опит е горчив, понякога заема формата на недоволство, но въпреки това, решавайки проблемите, всъщност е изключително образователно и за самите родители за това как функционират публичните структури и обществото ни, коментира още изпълняващият функциите кмет.
Събитията през последната година показват, че стеснението от това да говорим за политика в контекста на ранното детско развитие трябва да отпадне напълно. В момента нашето общество и нашият град изживяват травма и моето убеждение е, че ако ранното детско развитие се придържаше към принципите, съдържащи се в демокрацията, България нямаше да е страна, в която има политически затворници, каза от трибуната Попов, визирайки кмета на Варна Благомир Коцев, с когото заедно са започнали връзките на морската столица с Реджо Емилия и прилагането на принципите за ранно детско образование в наша среда.
Като важна стъпка Павел Попов отбеляза и меморандума за сътрудничество с организацията „Реджо Чилдрен” (за обмен на добри практики в ранното детско образование по света), който общините Варна и София подписаха през януари 2025 г. Това ни отвори рядка възможност Община Варна да е водеща сила в международно отношение.
Паралелно с форума, Варна е домакин и на още едно международно културно-образователно събитие, посветено на подхода Реджо Емилия - световната пътуваща изложба-ателие „Мозайка от рисунки, думи, материя“ в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“. Изложбата се реализира с финансовата подкрепа на Община Варна и е част и от общинската политика, дългосрочна стратегия и стремеж към повишаване качеството и ефективността на ранното детско образование. Тя започва своя път от Италия през 2014 г. и досега е преминала през САЩ, Канада, Австралия, Япония, Сингапур, Кувейт, Мексико, Перу, Бразилия, Австралия. Представянето й в България е възложено на фондацията за детско развитие „Калейдоскоп“.
Това не е обичайната изложба, в която фокусът е върху резултата, тук фокусът е върху процеса и това, което можем да научим в него, каза на откриването на изложбата Павел Попов.
„Мозайка от рисунки, думи, материя“ не излага детски творби, а изследва връзките между рисуването, думите и материалите. На третия етаж в галерията са разположени 20 изложбени пана, в които се преплитат истории, рисунки и следи, оставени върху хартия, камък, пластмаса. Изложбата отправя поглед към детето като творчески изследовател, който изгражда себе си в диалога с другите и материалната среда. Едновременно с това, тя е и покана посетителите да събудят детето у себе си, споделят организаторите.
Възникнал след Втората световна война в едноименния италиански град, от необходимостта и разбирането на общността, че детето е „общо благо“ и желанието за нова култура на образованието, подходът Реджо Емилия поставя в центъра на своето практическо приложение изграждането на здрава учеща общност от семейства и учители. Това се случва в една нетрадиционна образователна среда, където чрез игри, творчество, изследване и свобода на комуникативните стратегии децата и общността търсят смисъла на живота и участват активно заедно в актуалните събития и процеси на града. Не е важно само какво ще научи едно дете, а самият процес на учене - емоция, естетика, свързване, авторефлексия, взаимоотношения, критична мисъл, диалог, пространство, решаване на проблеми са само част от елементите на образователния проект Реджо Емилия, посочи в презентацията си педагогическия координатор Алесия Форгиери. По думите ѝ чрез подходът „се учиш, как да научиш“ и имаш свободата да проявиш своята интелектуалност и дарби, използвайки „стоте езика“.
Коментари