IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Новини Варна
12:40 | 9 декември 2015
Обновен: 05:33 | 1 май 2025

Експерт от РИО – Варна: Няма да допуснем неквалифицирани специалисти да работят с деца със СОП

Центрове за личностна подкрепа ще насърчават таланти и ще подпомагат ученици със специални потребности

По материала работи: Слав Велев
Снимка Пламен Гутинов

ПОЛИНА ПЕТРОВА

 

Способността на учителите да работят с деца със СОП и да насърчават адекватно тяхното развитие ще е един от критериите, по който ще се извършва атестацията на педагогическия персонал. „Тя се тества и сега и мога да кажа, че 94% от педагогическите специалисти на територията на област Варна са преминали една или друга квалификационна форма за работа с деца със специални потребности. Разбира се, ние си даваме сметка колко широк е спектърът на диагнозите и колко разнородни по своя характер са способностите и потребностите на децата. Трябва у всеки един да се насърчи уникалността, това което не е присъщо на никой друг. В този контекст ние ще продължим да търсим отговора до каква степен са подготвени нашите специалисти. Вече не е само ангажимент на образователния инспекторат и на директорите, а и отговорност на самите учители да търсят непрекъснато средства да се самоусъвършенстват в една съвсем не лека тематика като работата с деца със специални образователни потребности. Даваме си сметка, че е трудно за всички, но като експерти няма да допуснем неквалифицирани специалисти да работят с децата, подчерта старши експертът по интегрирано обучение и специални училища в РИО – Варна, Драгомир Бакалов. 

 

Центрове за личностна подкрепа ще насърчават таланти и ще подпомагат деца със СОП, предвижда новият образователен закон. Дейността им е в съзвучие с основния акцент в новия документ – равен достъп на всички до качествено образование. Целите на предучилищното и училищното образование според приетия в края на септември закон са интелектуално, социално, духовно, нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му. В новия закон се подчертава, че занятията трябва да са ориентирани към интереса и мотивацията на всяко дете и да са насочени към подкрепа на способността му да прилага усвоените компетентности на практика. Според Драгомир Бакалов правата на децата със СОП ще бъдат гарантирани още по-добре след влизането в сила на новия образователен закон. „Това е секторът, който ще търпи най-интензивни промени. 

 

За първи път в закона се обръща внимание върху това, че съществена част от образованието е социализацията“, подчерта той. Според него в закона се дават повече възможности за развитие на децата със СОП и на малките таланти. Основният ангажимент в тази посока е на центровете за личностна подкрепа, които трябва да бъдат разкрити и да функционират по места. Те ще бъдат различни по вид и направление на дейността – за развитие на интересите, способностите, компетенциите и изявите в областта на науката, технологиите, изкуствата и спорта; за кариерно ориентиране и консултиране; за превантивна, диагностична, рехабилитационна, корекционна и ресоциализираща работа с деца и ученици; за ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности, както и за педагогическа и психологическа подкрепа. Предвижда се прилагането на програми и проекти в подкрепа на семействата на деца и ученици със СОП. „Центровете ще подпомагат дейността на училищата и детските градини, но ще работят и самостоятелно за постигане на собствените си цели. В крайна сметка една е общата цел – постигане на качествен образователен процес и личностно развитие на всеки ученик и всяко дете. Фокусът в новия образователен закон е върху индивидуалната личност, а не върху групата и масата. Трябва да се даде шанс всеки един да бъде достатъчно добре подкрепен, за да разкрие максимума от своя потенциал и от своите заложби“, каза още Драгомир Бакалов. 

 

Коментари

Новини Варна