IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Новини Варна
10:43 | 15 февруари 2016
Обновен: 02:45 | 21 април 2024

Откриват уникална лаборатория за анализ на морската среда във Варна

С 2,5 млн. евро, отпуснати от Норвегия, започна изпълнението на най-мащабния проект у нас, свързан с опазването на Черно море

По материала работи: Слав Велев
Откриват уникална лаборатория за анализ на морската среда във Варна

СТЕФАН ДЕНКОВ


Първата у нас международно сертифицирана лаборатория за оценка на морската околна среда ще бъде изградена във Варна. Тя ще се намира в Института по океанология (ИО) и ще работи по стандартите на най- реномираните западни лаборатории. Това става възможно с реализацията на два взаимосвързани проекта за създаването на мобилна система за наблюдение и контрол на морската околна среда и прилежащата брегова ивица, заяви за в. „Черно море” доц. Васил Донев от секция „Океанска техника” към ИО - БАН. 



Проектът е комплексен и се финансира с 2,5 млн. евро по програма на норвежкото правителство, която подпомага различни приложноизследователски дейности, свързани най-вече с опазването на околната среда.  Това е най-големият като мащаб и стойност проект, свързан с морската среда, който досега е изпълняван не само в ИО, но и изобщо в нашите институти, подчерта ученият.


Новата система за контрол и наблюдение

 
ще включва основните параметри, които определят състоянието на околната среда, като замърсяване, разтворен кислород, влиянието на биологични видове върху качеството на водата, физическото замърсяване на бреговата ивица от човешка дейност и др. Основен участник и координатор по двата проекта е Институтът по океанология - БАН, партньори са Басейнова дирекция – Варна, и община Бургас, поясни доц. Донев. По неговите думи най-хубавото в случая е, че за първи път ще бъдат извършени комплексни и системни изследвания на морската среда, и то в дългосрочен план. Те ще обхващат не само крайбрежните и териториалните води, както ставаше досега, но и отдалечената зона, тоест максимално голяма площ от Черно море. Това ще става чрез монтирането на мобилни контролни устройства върху няколко кораба, които изпълняват редовни рейсове. Вече са получили съгласието на собствениците на „ЛУКойл“ да бъдат използвани двата танкера, които доставят  суровина за бургаската рафинерия. Те се движат регулярно по най-оживеното плавателно трасе, което пресича Черно море. Идеята е така да се получат данни от възможно по-голяма площ на морето. Подобно нещо се прави за първи път и се създава много добър инструментариум за системни наблюдения и оценка  на морската околна среда. Досега подобни изследвания в отдалечената зона не можеше да се извършват освен епизодично при експедиции в НИК „Академик”,  обясни доц. Донев. Първоначално ще трябва да се натрупат данни, за което са нужни поне година-две, за да се уловят и анализират основните тенденции и да се получи по- представителна картина на екологичното състояние на Черно море. 


Само за 

мобилната апаратура са предвидени 1,5 млн. евро 

- веднъж доставена, тя става собственост на държавата и ще се стопанисва от ИО - Варна. Това са съвременни измервателни устройства, които се ползват от всички други държави с развита екология и океанология. Те имат неограничено дълга употреба, тъй като не са извън борда и нямат пряка връзка с агресивните морски условия; монтирани са вътре в кораба към тръбата, която поема морска вода за охлаждане на двигателите му.


В момента тече монтажът на мобилните устройства на двата танкера. Още едно ще бъде поставено на корабчето, което се движи между Бургас и остров Св. Анастасия - също силно рисков район. Други два стационарни апарата ще бъдат монтирани на закотвени буйове пред Варненския и Бургаския залив.


Информацията от всички тези апарати ще се предава онлайн и обработва в централа, която ще се намира в сградата на Института по океанология. Веднъж събрана и обработена, тя ще бъде публично представена чрез сайтовете на ИО и Басейнова дирекция. Има вариант най-интересните данни, като температура, замърсяване на водата и т.н., да бъдат изведени на няколко електронни табла, които първоначално ще бъдат само в Бургас. Но не е проблем със съдействието на местната власт такова табло да има и във Варна (подобно на онова, което до неотдавна се използваше за представяне на метеорологичните данни и се намираше под часовника пред сградата на общината), допълни доц. Донев.
Проектът се очертава да приключи до края на тази година, като в неговите рамки ще бъдат финансирани и 


12 експедиции с НИК „Академик”

 
Така ще бъде натрупана информация на базата, на която да се направи моментна снимка на влиянието на човешкия фактор върху морската среда. Идеята е да създадем методологическа и метрологическа база, върху която да се развива обхватът на системните изследвания. Така че в бъдеще е възможно да бъдат доставени още мобилни апарати, които са много скъпи, за да бъдат монтирани и на други кораби, например на фериботите ни по  линията Варна - Кавказ, каза още доц. Донев. 


Едно от най-големите предимства на този проект е , че в неговите рамки ще бъде изградена първата у нас международна сертифицирана лаборатория за оценка на морската околна среда, категоричен е ученият. Предвидени са средства за нужните помещения и пълното им оборудване. А също и за обучението на специалистите в нея, което вече бе извършено в една от сертифицираните европейски лаборатории, разположена в Норвегия.


След реализацията на проекта България в лицето на Института по океанология ще разполага с модерна лаборатория, в която ще могат да се правят изследвания и по поръчка на външни клиенти. В момента данните, събрани от нашите експедиции, се изпращат за анализ в Унгария, където се намира най-близката сертифицирана лаборатория. Без тя да е в състояние да отговаря на всичките ни изисквания, тъй като е предназначена само за вътрешни води, каза още доц. Донев. Според него  нашата, която се изгражда, отговаря на най-високите международни изисквания и ще може да покрива пълния набор от изследвания, които се правят в сертифицираните лаборатории в Европа и света. Припомняме, че една от основните причини все още държавата ни да бави ратификацията на изключителна важната Международна конвенция за контрол и управление на корабните баластни води и седименти (BWM Convention) е в липсата на акредитирана лаборатория, в която да се извършва анализ на  пробите, взети от баластните танкове на корабите в нашите пристанища (виж „Заради изхвърляния баласт над 80% от морските екосистеми са застрашени от пришълци” в броя от 4 януари 2016 г. на в. „Черно море”).  В новата сертифицирана лаборатория и този проблем отпада.


Коментари

Новини Варна