IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 18°
Новини Варна
16:02 | 19 юли 2016
Обновен: 20:18 | 22 април 2024

85 456 361 лв. са разходите за образование през 2015 г.

Водим целенасочена политика за намаляването на „преходните остатъци“ в училищните бюджети, коментира директорът на общинската дирекция „Образование и младежки дейности“ Лилия Христова

По материала работи: Слав Велев
85 456 361 лв. са разходите за образование през 2015 г.

85 456 361 лв. са разходите в сферата на образованието през 2015 г. Разходването на бюджета в сферата беше одобрен от общинските съветници от постоянната комисия „Наука и образование“ на постоянното им заседание. В това число се включват разходите за делегирани от държавата и местни дейности на 52 детски градини, 46 училища и 4 обслужващи звена – Общински детски комплекс, НАОП „Николай Коперник“, Средношколско общежитие и Логопедичен център.


В рамките на функция “Образование” са реализирани три общински програми. По програмата за образователна интеграция са разходвани 60 595 лв. за финансиране на проекти на 8 училища и 2 детски градини. За квалификация на персонала са вложени 65 935 лв. По общинската програма за насърчаване на творческите заложби са разходвани 112 998 лв. 


През 2015 г. най-голям е относителният дял на разходите за работни заплати и осигуровки – 57%. 24% са разходите за услугата „Детско хранене“, 5,6% - за вода, горива и електроенергия. 


Приходите от такси през 2015 г. са 5 394 416 лв., като 85% от тях се вливат в общинския бюджет.


Спрямо 2014 г. се отчита увеличаване на броя на учениците със 137, а броят на децата в детските градини е намалял с 274. Намалена е и числеността на персонала. Запазена е средномесечната посещаемост в детските градини спрямо 2014 г. Тя е 62% от списъчния брой или общо 7061 деца.


Според директорa на общинската дирекция „Образование и младежки дейности“ Лилия Христова единственият проблем в сферата е въпросът с т.нар. „преходни остатъци“. „Тази година ще водим целенасочена политика за тяхното намаляване, защото големите преходни остатъци означават, че директорите не си планират правилно финансите за годината. Вместо да влагат средствата в дейности, които са в интерес на децата, те остават, натрупват се и се прехвърлят за следващата година.  Бяхме поставили ориентир някъде по около 4% да са допустимите преходни остатъци за всяка институция, като в това число не се включват целевите средства, които няма как да се изразходят в рамките на финансовата година, както и средствата по европейски проекти. Очевидно много от директорите не се съобразяват с това ограничение. За мен това е проблем, проблем е и за финансистите от МОН. Те казват, че на практика тези остатъци не им дават възможност да увеличават делегираните бюджети. Имаме няколко училища с големи преходни остатъци през 2015 г. Да се надяваме, че поне ще ги оползотворят за сериозни неща в рамките на техните правомощия. Порочна практика е тези преходни остатъци да се използват за увеличаване на заплатите на директори и учители, а трябва да се мисли как да се подобрява средата, в която учат децата“, коментира Лилия Христова.


Полина Петрова
 

Коментари

Новини Варна