IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 24°
Новини Варна
08:00 | 15 август 2016
Обновен: 07:58 | 27 март 2024

Целта е да работим максимално в кратки срокове по европроекти

Това заяви кметът на града Иван Портних за предаването „Европейска Варна“ по тв "Черно море"

По материала работи: manager
Целта е да работим максимално в кратки срокове по европроекти

От догодина  в града ще има  още нови автобуси, от октомври нови фирми за сметопочистване с  модерна техника,   върви процедурата и за  организиране на „Синята зона“ това каза за тв "Черно море" кметът на Варна, Иван Портних. Ето част от акцентите в интервюто:

 

-Каква е идеята Ви за изграждане на експоцентър?

 

В действителност сериозна е амбицията ни, върви процес на проектиране, всъщност съвсем скоро ще обявим и международен конкурс, защото географското положение на града, наличието на пристанище и летище превръща Варна в изключително атрактивен център за провеждане на експозиционни мероприятия, както и на редица конгресни събития,  с участие на повече от 700 души. За съжаление ние нямаме готовност със съответните площи, които са необходими за провеждането на подобни събития, това към днешна дата е пречката подобни събития да не се случват във Варна.  Ако успеем да създадем необходимите предпоставики съм убеден , че целогодишно ще сме домакини на големи форуми, а това означава приходи в града, нови работни места,  и то не само свързани с трите месеца сезон,  напротив и   през цялата година. Изграждането на експоцентър са част от усилията ни за превръщането на Варна в целогодишна дестинация.  Говорейки за експоцентъра, използването на международните контакти  и традициите на „Пловдивския панаир“  и възможността, която Варна предлага като изнесена локация за ред събития, считам, че могат да се съчетаят,  така че да са в интерес и на двата града. Не на последно място, продължаваме да търсим решение за „дупката“, една дългогодишна язва, може би тя остана последната язва в града. Очевидно е, че трябва да се намери решение, искрено се надявам и там такова да бъде намерено.

 

- Какво е финансовото състояние на „Градски транспорт“? Кога градът ни ще има още нови автобуси?

 

Изключително тежки спекулации са се появявали по отношение на „Градски транспорт“  през всичките години. Най – тежко спекулират по темата тези, които най – малко са направили за  „Градски транспорт“.  Дори са се опитвали в много моменти да го доведат до тежко финансово положение, включително и до фалита му. Знаете колко сложна трансформация успяхме да постигнем в това отношение,  защото дълги години транспортната схема се обслужваше от общинската фирма и от частния превозвач. На пръв поглед всичко това би било прекрасно,  ако обаче се загледаме в цифрите,  това изобщо не е било така. Общинският превозвач е правил годишно около 7 млн.  км.  пробег,  а частният около 3 млн. км.  Същевременно приходите са в точно обратната пропорция.  Това показва ясно,  че на общинската фирма са били оставени нерентабилните линии,  а на частния тези,  които са били доходоносни.  Естествено точно това във времето е довело до натрупването на задължения в „Градски транспорт“.   Знаете, че направихме и невъзможното , когато встъпих в мандат да спасим  проекта,  защото той целенасочено в много случаи е бил насочван към задъдена улица.  Помните сделката , с която трябваше да заплати  Общината  20 млн. , за да закупи частния превозвач, с други думи всички ние варненци да съберем 20 млн., за да купим нещо, което се е полагало на Общината като бизнес.  А като активи е ясно, че изобщо не струва толкова.  След което успяхме да стабилизираме дружеството,  да му реструктурираме дълговете, така че то да може да ги обслужва. Когато от 9 май всъщност „Градски транспорт“ започна да  обслужва и тези линии на частния превозвач, тогава  се видя истината.  И приходите в „Градски транспорт“  вече са такива,  че не само дават възможност  на дружеството да си обслужва старите задължения,   но и гарантира сигурност на хората, които работят там. Помните тях как ги караха да се страхуват в годините, че едва ли не денонощно се мъчим да ги оставим безработни, видя се, че всичко това са абсолютни спекулации.   Сега ние разсъждаваме с новите приходи, които „Градски транспорт“  генерира,  как да обновяваме автопарка,  който към момента не е обновен.  100 нови превозни средства  имаме,  70 автобуса и 30 тролейбуса,  естествено с поемането на новите линии се появява необходимост от подмяната на още превозни средства.  В инвестиционната програма, която Общината подаде,  сме заложили около 7 млн.лв.  за нов подвижен състав, нови автобуси, надявам се  през следващата година те да са вече по улиците на града.  А респективно обсъждаме и тук се надявам, че ще имаме подкрепата и на Общинския съвет,  на база на новите приходи „Градски транстпорт“  отделно  да  стартира процедури  по закупуването на нов подвижен състав.  Това е най - важно за хората да се возят в комфортна среда, вредните емисии са много по – малко,  разходът за горива,  разходът за ремонти е коренно различен,  тези мерки по обновяването на автобусите и тролейбусите всъщност стабилизират дружеството като намаляват разходите му.  Това ни помага да задържаме цената на билета максимално ниска във времето. Комплекс от мерки тези три години сме направили,  извървяхме много дълъг и сложен път с много подводни камъни.  Към днешна дата спокойно можем да кажем, че вървят процеси по реорганизация,  все пак два месеца не е толкова дълъг срок,  в който „Градски транспорт" обслужва всички линии в града.  Има период, в който да се засече статистически ред на приходите,  да се поставят на месечна база,  защото приходите са различни, в различните сезони. Ще  се направят най - правилните разчети,  като мениджмънт на дружеството, с общи усилия ще успеем да постигнем още успехи. През следващата година още по-качествено да се повиши обществената  услугата градски транспорт.      

 

- Какво предстои в инфраструктурно отношение до края на годината и в кварталите?

 

По времето,  в което обновявахме в обхвата на целия град булеварди, детски площадки, детски градини, Морската градина, зоната около Морска гара и много други, същевременно проектирахме.   Това ни даде възможност много убедително да влезнем и в новия Програмен период.  Варна  е една от първите общини с одобрена инвестиционна програма по „Региони в растеж“,  с одобрено междинно звено, което означава , че сега можем да пуснем реалните процедури.  В инвестиционната програма сме заложили изключително важни проекти, както по отношение на пълна рехабилитация на улици и на булеварди, тези, които останаха. Акцентът в инвестиционната ни програма вече се прехвърли и към междублоковите пространства.  Знаете, че на места с десетилетия   не се е случвало нищо, напротив, инфраструктурата само се е рушала.   Друг основен акцент беше образователната инфраструктура, защото условията, в които се учат нашите деца,  са изключително важни.  Ремонтът на Филиала е включен в инвестиционната програма, ред обекти, знакови за града - като например Морската градина,  доста средства сме предвидили, за да си върне тя пълния си блясък, но и да надградим това,  което е постигнато до момента. Дейностите са разпределени  в обхвата на целия град. Аз считам, че още през следващата година ще се види не само фактът , че сме запазили темпото на обновяване на града , а и че го ускоряваме.  Естествено,  голямата ми амбиция е да стартираме към края на годината изграждането на Рибарското пристанище в „Аспарухово“ , надявам се паркоустройственият  план да е минал, Аспаруховият  парк и тази зона да се превърне във втората Морска градина на Варна.  Опитваме се  да развиваме и морската връзка между Морска града и кея  на Рибни ресурси, който придобихме в „Аспарухово“, много са проектите, много са сферите, в които искаме да се намесим.  За това целта е да работим максимално в кратки срокове по европроекти,  за да можем вторично да се възползваме още веднъж през  2018г.  и 2019г.  от възможностие, които ни се предлагат по линия на европейското финансиране.  За последните две години всъщност Варна получи от държавата в пъти повече, отколкото е получила за предишните 25 години.

 

- Какво се случва с договорите  за сметопочистването и сметоизвазването?   Многократно сте заявявал, че не сте доволен от начина, по който нещата се случват, какво ще се промени?

 

Това е още един от дългогодишните проблеми,  които наследихме.  Проблемът започва от времето на г-н Кирчев.  Знаете,  че това бяха едни изключително дългогодишни ,  дългосрочни концесии,  резултатът е видим -  техниката през това време е остаряла, съдовете са разбити,  а ангажимент въпросните концесионери да обновяват техниката и съдовете  - не са получили тогава с договорите, които са били подписани.  Именно поради тази причина,  стартирахме процедура , която е с петгодишен срок. Това е един разумен срок,  в който могат да се предвидят нуждите на града.  Преди 15 години и днешния  ден сами разбирате, че нуждите от сметопочистване не са едни и същи.  Напротив,  така че пет години е предвидим срок,  достатъчно дълъг,  за да може да изискваме  най – висок клас сметопочистващи машини, чисто нови съдове и поддръжката им в този период.   В края на процеса,  който по договор трябва да започне октомври месец т.г.,  тогава трябва да пристигне цялата нова техника,  чисто нови съдове в обхвата на целия град.  Естествено процесът се наложи да бъде ускорен,  поради факта, че старите фирми просто абдикираха изцяло от задълженията си,  особено някои и понасят най – големите възможни санкции. Но не е това най – важното . Опитахме се с ускорени темпове да вкараме новите участници,  новите изпълнители,  до голяма степен те успяха да мобилизират техника и хора, разбира се в един такъв преходен период , а и по договор техният ангажимент би трябвало да стартира чак октомври.  Има още доста какво да се желае,  но пак ситуацията е по-добре,  отколкото беше преди  няколко седмици. Всеки ден държим комуникация с поддържащите фирми, с районните кметства , защото те пряко отговарят за оперативната дейност.  Провели сме такава процедура, която да ни гарантира от октомври  чисто нова техника, чисто нови съдове,  повишена кратност на сметоизвозването и включването на ред допълнителни услуги и най  вече  по – висок лост за санкции , за контрол на фирмите изпълнители.

 

- Кога ще имаме „Синя зона“?

 

Вървят процедури по избор на софтуер,  съответно по избор на системата за смс разплащане за паркиране , доставката на нови автомобили най – вероятно  ще се случи по проект европейски. Някъде в началото на следващата година най – вероятно ще имаме готовност да стартираме поетапно внедряването на Синя зона.  Когато приключим процедурите,  за съжаление едната е в съдебна фаза, тук въпросът е как ще минат процедурите като време, през следващата година ще имаме възможност поетапно  да внедрим Синя зона.

 

Какво още сподели Иван Портних и каква лична равносметка направи за навършването на три години от встъпването си в длъжност, можете да гледате в предаването „Европейска Варна“, тази вечер от 17. 30ч., по ТВ Черно море,  с автор и водещ Татяна Кисьова.

 

 

Коментари

Новини Варна