Данъчните преференции за 2016 г. са стрували на хазната над 609 млн. лв.

Пренасянето на данъчни загуби през миналата година е коствало на държавния бюджет 236 млн. лв.

Данъчните преференции за 2016 г. са стрували на хазната над 609 млн. лв.

През 2016 г. хазната е загубила над 609 млн. лв. под формата данъчни облекчения. Това е записано в годишния Доклад за данъчните разходи през 2016 г., изготвен от Министерство на финансите (МФ).

 

Добре е да уточним, че под „данъчни разходи“ се има предвид загубите от данъчни приходи, възникващи в резултат на предоставени данъчни преференции, т.е. облекчения, данъчни ваканции, по-ниски ставки за дадени стоки или услуги, ускорена амортизация и др.

 

„Оценяването на данъчните разходи е от ключово значение за оформяне на фискалната политика на страната. To от една страна създава възможност за правилното разпределение и преразпределение на публичните средства, а от друга страна представлява отправна точка за оценка на ефективността на отделните данъчни разходи и данъчната система като цяло“, посочват от МФ.

 

Анализът показва, че оценената загуба на приходи в резултат на данъчните разходи представлява по-малко от 1% от БВП (0,66% от БВП за 2016 г.). За сравнение, държавите членки с най-висок дял на отчетените данъчни разходи към БВП са в: Италия - 8,1 %, Великобритания - 5,9 % и Испания - 5,5 %. Широкият диапазон в стойностите на показателя се дължи, от една страна, на съществуващите разлики в данъчните системи на отделните държави, а от друга страна, на различните подходи и методи, използвани за оценка на данъчните разход, уточняват от финансовото министерство.

 

В държави, включително и в България, с широка данъчна основа и ниски данъчни ставки за данъците върху печалбите и доходите, данъчните разходи са малко на брой – до 40. Съответно, в страни с тясна данъчна основа или с високи данъчни ставки броят на данъчните разходи е няколко пъти по-висок и достига до 380.

 

Данъчните разходи се оценяват по видове данъци – данък върху добавената стойност, акцизи, корпоративни данъци и данъци върху доходите на физическите лица.

 

За 2016 г. са идентифицирани общо 40 броя данъчни разходи. Въз основа на наличната информация е определена стойността на 30 броя данъчни разходи (75 % от всички идентифицирани разходи). Неоценените данъчни разходи представляват 25 % от всички разходи. Най-голям относителен дял заемат данъчните разходи по корпоративни данъци (52,1%) следвани съответно от данъчните разходи по ДДС (19,2%) и разходи по акцизите (18,9%).

Данъчни мерки по данъка върху добавената стойност

С най-голям относителен дял в данъчните разходи по данъка върху добавената стойност е данъчният разход по данъчна мярка „Намалена данъчна ставка (9%) за настаняване в хотели и други подобни заведения”. Тук от МФ отчитат ръст от 14 млн. лева (13,6 %) за 2016 г. спрямо предходната година.

 

Фактори влияещи върху размера на данъчния разход за разглеждания период, по отношение на дейности свързани с настаняване в страната, са отчетените ръстове на годишна база съответно при приходите от нощувки в страната за 2016 г. (18,9 %) и общо разходите за туристически пътувания на лица на 15 и повече години през 2016 г. (12,4%).
 

Данъчни мерки по акцизите

Нарастването в общата сума на данъчните разходи по акцизи се дължи на данъчна мярка „Възстановен акциз върху закупен газьол, използван в първично селскостопанско производство”, която заменя действащата преди това данъчна мярка „Възстановен акциз за дизелово гориво използвано от земеделските производители“. Мярката продължава действието си и през разглеждания период, като максималният размер предвиден в Закона за бюджета за 2016 г. е 84 млн. лв.

 

За 2016 г. с най-голям относителен дял в данъчните разходи по акцизите са следните две данъчни мерки:
- „Възстановен акциз върху закупен газьол, използван в първично селскостопанско производство” - 63,14 % от общия размер на данъчните разходи по акцизи за 2016 г.;
- „Нулева акцизна ставка върху електрическата енергия за битови нужди” - 18,25 % от общия размер на данъчните разходи по акцизи за 2016 г.

 

Данъчни мерки по корпоративните данъци

 

Тук с най-голям дял е марката „Пренасяне на данъчни загуби“ - 236 млн. лв. „Пренасянето на данъчни загуби е данъчна преференция, но по-задълбоченият анализ на същността на данъчната преференция показва, че тя не би следвало да се включва и оценява като данъчен разход. За целите на настоящия анализ обаче, тази данъчна преференция е оценена като данъчен разход, поради високата й стойност. На годишна база мярката „Пренасяне на данъчни загуби“ отбелязва ръст от 16,3%, който може да се обясни като остатъчен елемент на 5-годишния срок в пренасянето на данъчните загуби“, пише в анализа на МФ.

 

При корпоративните данъци има много облекчения, които не могат да бъдат оценени, като например ускорената амортизация, уточняват от ведомството на Владислав Горанов.

 

Според данните от преотстъпването до 60% от корпоративния данък на земеделски производители хазната губи 21,1 млн. лв., а от преотстъпването до 100% от корпоративния данък на предприятия, извършващи производствена дейност в общини с висока безработица, постъпленията в държавния бюджет намаляват с 10 млн. лв.

 

Данъчни мерки по данъците върху доходите на физическите лица

 

През 2016 г. бюджетът е загубил 25,24 млн. лв. от облекчението за хора с намалена работоспособност. Малко над 4 млн. лв. струва на хазната облекчението за лични вноски за доброволно осигуряване и застраховане. Младите семейства с ипотечни заеми за жилище са „стрували“ на държавата 1,38 млн. лв. От облекченията върху даренията приходите в бюджета са с 332,7 хил. лв.
Добре е да уточним още, че данъчните разходи са оценени по две основни цели – икономическа цел и социална цел.

 

Данъчните разходи с икономическа цел се отнасят за данъчните мерки, насочени към стимулиране на преките чуждестранни инвестиции и иновациите, повишаване на заетостта, развитието на определени региони и икономически отрасли в страната.

 

Данъчните разходи със социална цел се отнасят за данъчните мерки, насочени към определени категории физически лица. 2016 година За 2016 г. относителният дял на данъчните разходи с икономическа цел е 86,3 %, съответно, данъчните разходи със социална цел – 13,7 %.

 

За 2016 г. относителният дял на данъчните разходи, по които получатели са юридически лица, е 81,4 % съответно, данъчните разходи с получатели физически лица - 18,6 %

Investor.bg
 

Новини

Коментари

Избрано
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата