IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Избрано
15:42 | 13 юли 2016
Обновен: 19:08 | 20 май 2024

На „Златни пясъци“ още чакат мечтаните руски туристи

Една разходка из настроенията на новия сезон

По материала работи: Юлиян Атанасов
Снимки: Ели Маринова

На „Златните“ само пясъците все още са златни. И цените. Сезонът е в разгара си и никак не е трудно да се усети настроението, дори само с една обстойна разходка, химикал, тефтер, фотоапарат и доза журналистическо любопитство. „Къде са тези тълпи завърнали се туристи, ние не ги виждаме? – с този въпрос ме посрещна търговка на дрехи, бански, обувки и плажни аксесоари. Тази година сезонът определено е по-слаб от миналогодишния. Основно туристите, които посещават магазина, а и тези – на колегите наоколо, са поляци и румънци. Пазарят се много. Така са свикнали явно докато пазаруват по пазарите в Истанбул. За 10 лева по-надолу  душата ми изваждат. И това е ежедневие. Превръщаме се в психолози тук, вместо да си вършим работата и да продаваме. Особено трудно работим с жените туристки. Но толкова зле, както е този месец юли, отдавна не помня да е било. Ето вижте тук си имаме своеобразна скАла на една от колоните в магазина.

 

На нея от месец април отбелязваме „нормалните“ клиентки от руски произход. (Търговката уточнява, че под „нормална“ се разбира клиентка, която не се пазари, не се кара, не моли за отстъпка и не обижда). На нея има 8 чертички. Проверките на всякакви видове институции – данъчни, хигиенни и др. са непрекъснати и уморителни. Почти през ден ни посещават инспектори. Поне сезонът да беше силен, нямаше да ме е яд за изгубеното време и безкрайни разговори с тях“ – споделя още търговката.

 

Общото наблюдение на продавачите е, че въпреки пълните хотели, основният туристически поток по алеите на курорта не се отбива в магазините, купува рядко и ако купува, почти винаги се пазари и пробва да направи отстъпка. „Привечер гостите на курорта се движат на тълпи, но само се разхождат. Немските младежи, които са редовни всяка година тук - те не са ни клиенти. Идват, за да се забавляват, пият, ядат, залагат в казиното. Семействата идват от чужбина - подготвени с всички плажни аксесоари и само ако им се скъса нещо неотложно от морските атрибути, идват да го подменят като си избират най-евтините варианти“ – споделя продавачка.

 

По мнение на персонала в заведенията за хранене и баровете, системата „all inclusive” в хотелите е основната причина за сериозния отлив от пиещи и ядящи на свободна консумация туристи. През деня повечето заведения са празни, а надвечер клиентите наблягат на алкохола.

 

 

Иначе в курорта „Златни пясъци“ всички частници на атракциони, локали, магазини и увеселителни кътове са се постарали да наподобят атмосфера, максимално близка до „родната“ за туристите. Песните в баровете на много места са на немски език. Надписите са на езиците, на които се предполага, че говорят основните гости. Има и посочени цени в евро. Продавачи и викачи заговарят минувачите на руски, немски, полски, а понякога – и на румънски.

 

 

Разговор с младежи, работещи в курорта показа, че всичко  за оцеляването им по време на дългите смени (12, а често и 16-часови) е много скъпо – храна и напитки. „Ако не си нося от в къщи храна и безлкохолно, съм обречен да гладувам цял ден, защото цените тук са толкова надути и непосилни за нашия стандарт, че ако трябва да купувам от тук, то целият ми надник ще отиде само за това" – сподели 19 годишен младеж, продавач във верига хранителни магазини в комплекса. Относно наемането на работа на младежи до 18 години, мениджъри на заведения и магазини споделиха, че избягват да рискуват. Почти никой не иска да си навлече гнева на инспекцията по труда. Затова са рядко тези, които наемат младежи под 18 години и то за кратко – във вид на стаж.

 

Цените на напитките и храните в заведенията за бързо хранене, разбира се, са пригодени за гости, живеещи при малко по-висок стандарт и съобразени с вкусовите предпочитания на чужденците. Надписи на немски „Deutsche café” приканват конкретна целева група. Меню от наденичка с картофи за по 6 лева се харчи доста добре. Парче пица върви по 3 лева, малка пица на крак – 10 лв. Популярните марки сладоледи от фризер струват с по лев, до два лева повече от тези – във Варна. Сервитьорите масово се оплакват, че вече са отминали годините на щедри бакшиши. Заплатите са по подразбиране ниски като все още собствениците на заведения предполагат, че с оставения бакшиш, техните служители ще си докарат прилично възнаграждение. И в силните месеци юли и август си докарват. Но да се говори за някогашните силни сезони, в които се заработват пари, с които човек ще се храни цяла година, е немислимо – споделя сервитьорка с 11 годишен стаж.

 

На морския бряг – всичко е добре познато. Всички концесионери са се погрижили за разнообразието от предлагани удоволствия и удобството на плажуващите. Люлки, вместо столове приканват за чаша студена напитка в бар на плажа. Блъскащи се колички седят подредени в очакване да падне вечерта и да се наводни от желаещи да се забавляват. Виенското колело не спира през цялото денонощие да люлее туристи. Децата-гости се разхождат с гривни на хотелите, където е отседнало семейството, за да не се изгубят. Днес вълнението на морето на „Златни пясъци“ бе изключително силно, флагът – червен, а спасителите се караха непрекъснато с упорити туристи, които отказват да излязат от бурното море. Ние пожелаваме на всички работещи хора на „Златни пясъци“ да дочакат своите най-желани туристи, да имат успешен сезон, а на самия курорт – още по-добри дни.

Ели Маринова

снимки: авторът

Тук може да видите снимки от бурното море и плажна обстановка в днешния, 13 ден на месец юли:

http://www.chernomore.bg/izbrano/2016-07-13/ogromni-valni-na-zlatni-pyasatsi-izprazniha-moreto-ot-hora-snimki

Коментари

Новини Варна