IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Лайфстайл
10:00 | 25 октомври 2021
Обновен: 21:25 | 24 април 2024

От Запорожец до Opel Rekord D – колко ли струваха колите в "Кореком"-а?

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

По материала работи: Слав Велев
От Запорожец до Opel Rekord D – колко ли струваха колите в "Кореком"-а?

ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пише AutoMedia.

ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Официалната цена е 3700 долара, но за свободна продажба скача на 4400 - със 700 долара отгоре.

Нека отбележим, че през 1980 в Corecom все още могат да се купят коли и с руски рубли - макар че курсът доста се разминава с официално обявения от 0.65 рубли за долар. Същата Волга, продавана за 4 400 долара, в рубли излиза 11 000. В СССР цената е 9453 рубли.

Още новини от света на автомобилите ще откриете на AutoMedia

Коментари

Новини Варна