През 1927 популярният в онази епоха американски производител на автомобили Studebaker представя най-новия си модел: Dictator. Компанията го рекламира като „прекрасна кола“, която ще „диктува стандартите“ за всички останали модели на пазара. Но изборът на момент не е най-удачният, меко казано: лансирането на Dictator съвпада с възхода на фигури като Сталин, Хитлер и Мусолини. Някои автомобилни историци сочат това като най-лошото име за кола, избирано някога. По-късно обаче ще се появят много други кандидати за тази "слава": Mitsubishi Carisma, Dodge Dart Swinger и AMC Gremlin, пише AutoMedia.
Studebaker Dictator. Името започна да звучи все по-неприлично с напредването на 30-те години на ХХ век, и накрая компанията го прекръсти на Commander. Това не я спаси от банкрут години по-късно
Как автомобилните производители избират имената на моделите си? Изданието Popular Science наскоро потърси отговора на този въпрос, като разговаря с експерти от Honda и Hyundai. Обяснението на производителите е, че при избора на име се гледат най-вече три аспекта: достъпност на конкретния модел, тема и послание. Honda Prologue, например, е наречена така, защото според създателите й трябва да представлява ново начало за компанията по отношение на електрификацията. В същото време Honda Passport се предлага на пазара като здрав офроуд автомобил, като производителите му вярват, че името говори за свобода при пътуване.
Имената могат да носят и подтекст. Когато Honda пусна своя Civic през 1972, тя намекваше за градската насоченост на модела (от латинския корен за гражданин). Accord (съгласие), който дебютира през 1976, беше именуван така, за да символизира желанието на Honda за постигане на сговор и хармония между хората, обществото и автомобилите чрез новите технологии.
Hyundai се възползва от емоционалната връзка, която шофьорите могат да имат с определени медста: Santa Fe (столицата на щата Ню Мексико), Palisade (по принцип ограда от подострени колове, но в Америка така се наричат определени крайбрежни скални формации), Tucson (град в Аризона, произнася се Тусон) и Kona (на една част от остров Хавай. По злощастна случайност на португалски думата означава женски полов орган, затова на тези пазари моделът се казва Hyundai Kauai).
Kona за нас, Kauai за португалците и бразилците. В Китай името Kona също не звучи добре и е заменено с Encino, но не знаем точната причина.
Понякога моделите идват от съкращения. RAV4 на Toyota означава Recreational Active Vehicle с задвижване на четирите колела. Kia Ceed, разработена изцяло с мисъл за европейския пазар, идва от Community of Europe - European Design.
Много от моделите на Toyota се опитват да въздействат повдигащо духа. Camry идва от японската дума kanmuri - корона. Corolla са венчелистчетата на цвете. Celica идва от испанската дума за "небесен".
Други пък изобщо гледат да избягват капаните с избора на име, залагайки на числа и букви, като BMW и Mercedes например. Разумна политика, защото често име, което звучи добре на един език, може да е смешно или откровено обидно на друг. Преди злощастната Kona, Hyundai се опари с Terracan, който на всички рускоезични пазари се превеждаше като "хлебарка". Mitsubishi трябваше да прекръсти Pajero на Monterey или Montero навсякъде, където се говори испански, защото на този език pajero жаргонно означава човек, който се самозадоволява. Впрочем и абревиатурите невинаги предпазват от гафове: Toyota MR2 на френски звучи като merdue ("лайнян"), а Audi TT Coupe - като tête est coupé, отрязана глава.
Toyota MR2
Безукорна като механика и пътно поведение японска спортна кола, чието име е съкращение от Midship Runabout 2-seater. За нещастие на френски MR2 се произнася като merde и merdue - две думи, много тясно свързани с отделителната система при човека.
Вижте колите с най-сбъркани имена в ГАЛЕРИЯТА
Коментари