Съвременните дизелови двигатели са високотехнологични и ефективни, но за да отговорят на строгите екологични норми (като Евро 5 и Евро 6), те разчитат на сложни системи за контрол на емисиите. Именно тези системи, в комбинация със специфичния режим на експлоатация, често са източник на най-скъпите и чести повреди, пише AutoMedia.
1. Проблеми със системите за контрол на емисиите
Това са трите основни елемента, които най-често създават проблеми, особено при градско шофиране и кратки разстояния:
А. DPF (Филтър за твърди частици)
Ролята на DPF е да улавя саждите и твърдите частици, образувани при горенето. За да се почисти, филтърът трябва периодично да се самоизгаря (регенерира) при висока температура, което обикновено изисква шофиране при по-високи обороти (2500 об/мин или повече) за продължителен период (15 до 20 минути).
Проблемът: При често градско шофиране или кратки разстояния, автомобилът не успява да достигне необходимата температура за регенерация. В резултат на това филтърът се запушва прекомерно.
Симптоми: Намалена мощност на двигателя, увеличен разход на гориво и преминаване на автомобила в авариен режим.
Б. EGR (Клапан за рециркулация на отработените газове)
EGR клапанът връща част от изгорелите газове обратно в горивната камера, за да намали температурата на горене и по този начин да редуцира вредните азотни оксиди (NOx).
Проблемът: Изгорелите газове съдържат сажди и маслени изпарения, които образуват нагар. Този нагар бързо запушва и блокира клапана, нарушавайки смесообразуването.
Симптоми: Неравномерна работа на двигателя, загуба на мощност и поява на грешка в електронния блок за управление.
2. Дефекти в горивната система
Дизеловите двигатели работят с изключително високо налягане, което прави елементите на горивната система чувствителни към качеството на горивото:
А. Инжектори (дюзи)
Дюзите впръскват горивото в цилиндрите под много високо налягане.
Проблемът: Лошото качество на дизела или наличието на минимални замърсители води до бързо износване или запушване на прецизните отвори на инжекторите.
Симптоми: Прекомерно димене, шумна работа на двигателя, неравномерно подаване на мощност и увеличен разход на гориво. Ремонтът им е скъп, а при някои по-стари системи (например помпи-дюзи) самите дюзи са трудно податливи на ремонт.
Б. Горивна помпа за високо налягане (ГНП)
Повредата на горивната помпа може да бъде изключително скъпа. Някои оценки сочат, че ремонтът на ГНП на дизелов автомобил може да струва около 60% по-скъпо от сходна повреда на бензинова кола.
3. Проблеми с турбокомпресора
Турбокомпресорът е ключов за високата мощност и ефективност на дизела, тъй като вкарва компресиран въздух в цилиндрите.
Проблемът: Турбината работи при много високи обороти и температури. Недостатъчното или некачествено смазване (например поради ниско ниво на маслото или лошо качество на маслото) може да доведе до изсъхване на лагерите и пълна повреда. Освен това, при турбините с променлива геометрия (чести при дизелите), тя може да заклини, което води до осезаема загуба на мощност и налага смяна на целия компресор.
4. Демпферен маховик
Двумасовият маховик абсорбира вибрациите на дизеловия двигател, осигурявайки плавна работа, но е скъп консуматив.
Проблемът: Агресивното шофиране, рязките ускорения на ниски обороти или честото каране на полусъединител увреждат пружините и водят до изтичане на грес и износване.
Симптоми: Характерно тракане при запалване и гасене на двигателя, вибрации при ускоряване, треперене на лоста на скоростите при ниска скорост, или тропане след смяна на скоростта. Тракащият звук често се чува най-отчетливо, когато двигателят е студен.
Превенция и поддръжка
Поддръжката е ключова за избягване на скъпите дизелови повреди. Редовната смяна на маслото с качествени продукти е от критично значение за турбокомпресора. За да се избегнат проблеми с DPF и EGR, се препоръчва периодично шофиране извън града при по-високи обороти, което позволява на системите да се самопочистват ефективно.
Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia
Коментари