Никой потребител не може да бъде принуждаван да прави разходи или да се чувства обвързан в договорни отношения с търговец само въз основа на обаждане по телефон или защото е присъствал на демонстрация на продукти в обществена зала. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред „Дарик” радио, където разясни правилата при сделки от разстояние и извън търговски обект.
„При отправяне на оферти по телефона, дори потребителят да е приел предложението на търговеца с всички представени условия, договорът не се счита за сключен преди да бъде подписан от двете страни. Понякога търговците се опитват да твърдят, че са налице договорни отношения, без да изпращат писмения текст. Ако потребителите не са достатъчно добре информирани за правата си, могат да се подведат”, разясни Маргаритов.
Той припомни, че допреди няколко години законът е предоставял такава възможност, но впоследствие тя е отпаднала „предвид факта, че не се гарантира в достатъчна степен интересът на потребителя и може да бъдат правени произволни твърдения за това кой на какви договорни условия се е съгласил.”
Задължение на търговците е да информират всеки свой клиент още когато му предлагат своята стока или услуга, че може да се откаже от сключената сделка без някакви специални причини в срок от 14 дни, както и да удовлетворят претенцията му, когато е пожелал да се възползва от това свое право.
При проверки, включително и по повод жалби на потребители във връзка с отправяни по време на презентации анонси за покупка на определени стоки с благотворно влияние върху здравословното състояние, Комисията е установявала и санкционирала случаи, в които продуктите не притежават рекламираните характеристики. Контролният орган има произнасяния и по повод телефонните обаждания на представители на телекомуникационните компании с обещания за поевтиняване на абонаментния план, в резултат на които основно по-възрастни хора се оказват с по-неизгодни от предишните договори.
Маргаритов обясни, че при сделките от разстояние и извън търговски обект всички потребителски права са на разположение на гражданите. Когато търговецът препятства упражняването им, Комисията е в готовност да реагира, да констатира нарушенията, да санкционира търговеца и същевременно да способства претърпелият вреди потребител да получи компенсация.
инвестор.бг

Петима туристи загинаха при снежна буря в Чили
Български съдия влезе в Трибунала на ООН по споровете
Колко близо сме до глобален квантов интернет?
Нова невробиологична теория не успява да обясни преживяванията близо до смъртта
Какво убива животните в океана
Откриха следи от живот на Земята, по-стари от 3,3 млрд. години
Ботев Пд ще има нов спортен директор
Ясни са 42 отбора от участниците на Мондиал 2026
Кюрасао стана най-малката държава, класирала се на Мондиал 2026
Капитанът на ЦСКА с култов коментар за Вечното дерби с Левски
Зоотрополис 2 изправя Джуди и Ник пред най-голямото им приключение от 28 ноември в кината
15 фактора, отслабващи имунитета ни
Дневен хороскоп за 19 ноември, сряда
Колко още остава до Коледа?
Остеоартроза в напреднала възраст – как се променят ставите с годините?
Спреят за нос – помощник или опасен навик?
Ацинарен аденокарцином на простатата – най-честата форма на рак на простатата
Ендорфините ни помагат да се справим с болката и стреса
Правителственият самолет "Фалкон" ще бъде продаден на търг - струва скъпо, лети малко
Български съдия влезе в Трибунала на ООН по споровете
Disney открива огромни възможности в стрийминга
Защо размерът на двигателя се измерва в литри и как това влияе на автомобилите?
Дани де Вито е във възторг от задълженията си на дядо
4 зодии, които винаги озаряват стаята с присъствието си
Коментари