Традициите не са това, което бяха. Велосипедът не е това, за което доскоро го мислехме - жадуван подарък в детството, символ на младежки приключения, напомняне, че трябва да отделяме повече време за спорт и общуване с природата. Днес велосипедът е начин на живот и начин на мислене. Той е символ на съвременната ни свобода, окована от големия град.
Статистиката е категорична - велосипедът се превръща в основно превозно средство за голяма част от европейските граждани, отегчени от висенето по спирките на градския транспорт и задръстванията.
Лондончани, например, вече свикнаха с гледката да виждат кмета на столицата Борис Джонсън на две колела. Наречете го популизъм, но целта му не е личен PR, а да "зарази" всички с амбицията си Лондон да стане най-чистото и зелено място на света. Британският премиер Дейвид Камерън също често ходи на работа с любимия си велосипед. През 2008 г. Министерството на транспорта на Великобритания задели 100 милиона лири за развитие на велосипедния транспорт, а пътният правилник беше адаптиран за удобство на колоездачите. На желаещите бяха раздадени специални карти, чрез които те могат безплатно да наемат който си пожелаят велосипед. Първият половин час е безплатен и, ако след изтичането на 30-те минути колелото не бъде върнато на някоя от стоянките, се плаща наем от 1 лира на час. Всеки може да предаде старото си колело на специално оторизирани екипи, които го ремонтират и го предоставят безплатно на нуждаещите се.
В Холандия сигурно всеки втори е с велосипед, но да видиш кралицата да върти педалите е гледка, на която дори те извръщат глава с усмивка. В Амстердам 40% от целия трафик се осъществява с велосипеди. Разработена е скъпа програма за предотвратяване на кражбите им. А сега там са се заели с амбициозната задача – да се построи гараж за паркиране на 10 000 велосипеда в централната гара.
На практика в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като "града на велосипедите". В момента 32% от работещите се придвижват с велосипед до работни си места. 50% от тях казват, че този начин на стигане до работа е най-бърз и лесен, тъй като велоалеи са широки и добре използвани. Те често са отделени от основните платна и понякога имат свои собствени светофари. В един от градските квартали – известната общност Християния, автомобилите пък са забранени напълно.
След отделянето на 2,5 милиона евро през 2009-а за разширяване на велосипедната система в Берлин вече има 80 км велоалеи на широките улици и 50 км - по тротоарите. Колоездачите са се удвоили през последните десет години и сега в града има 400 000 велосипедисти всеки ден, което е общо 12% от общия трафик.
На 22 март 2007 г. градският съвет в Барселона започна дейност насърчаваща използването на велосипедите като обществен транспорт. След като се сдобиете с карта за велосипед може да си вземете такъв от всеки от 100-те велостанции в града.
В Норвегия е изобретен първият в света велолифт или т.нар. trampe, който всъщност става една от основните туристически атракции на построения върху множество хълмове град Трондхайм. Въпреки стръмните улици 18% от населението на Трондхайм карат велосипеди ежедневно, за да стигнат до работа или училище. Норвегия има за цел да повиши трафика на велосипеди до най-малко 8% от целия трафик до края на 2015 г.
В Ню Йорк велоалеи има на мостовете, които свързват континенталната част на града с островите, а най-дългата от тях е дълга 17 мили. В други градове са създадени условия да изминеш част от пътя, въртейки педалите, а след това да се качиш на влак или автобус от предградието, в което живееш, до офиса в центъра. В специалните вагони превозът на велосипеди е безплатен - купува се само билет за пътника. Най-често влаковете са на 2 етажа, като във всеки на първото ниво има стойки за 40 велосипеда. В метрото също има вагони за хора с колелета, но и на спирките местата за паркирането им не са малко. Автобусите са оборудвани със стойки за колелета в предната си част. Същите имат и новите варненски рейсове.
В САЩ и в Япония за служителите, които идват на работа с колело, са създадени всевъзможни удобства на велостоянките - те са оборудвани с душ и шкафчета за съхранение на лични вещи. Така, идвайки на работа, чиновникът може да вземе душ след въртенето на педалите, да смени удобните спортни дрехи с костюм. Така здравословният начин на живот не се отразява на качествената работа в офиса.
Дейвис е малък град в САЩ от около 65 000 души, който обаче разполага с над 160 км велоалеи. 17% от жителите на града се придвижват до работа с велосипеди. Още преди много години жителите на града гласували да се премахнат автобусите до държавното училище. Така се насърчили децата да се придвижват до училище пеша или с велосипед.

Ръст на случаите на натравяне с диви гъби в Шуменско заради опасни двойници
Обедна емисия
Ненад Цоневски, който прегази кучето Мая, е свободен срещу 5 000 лв. гаранция
Скрита опасност дебне астронавтите, които ще кацнат на Луната
Създадоха цифров двойник на Земята
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения
BentoBox и Phoenix 2 откриват ерата на търговската микрогравитация
Ново предизвикателство! Манчини пое най-титулуваният клуб от екзотична дестинация
Нов удар за България преди мачовете с Турция и Грузия
Любопитно! Осъдиха ФИФА
Роналдо с голямо обещание
Биотин – витаминът за красота отвътре
3 ежедневни навика, които ще ви помогнат да сте по-уверени
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Женски хороскоп за 2026 година
Имунологична несъвместимост между партньорите – мит или реална пречка за зачатието?
Фондация „Даная“ и УМБАЛ „Св. Анна“ ще си партнират за по-добра комуникация между лекари, родители и деца
Д-р Стефан Икономов: Мнозина живеят със симптомите на диабет 2-3 години преди диагнозата, без да подозират за него
Безплатно измерване на кръвна захар и оценка на риска за захарен диабет във ВМА
Превъоръжаването на Германия преобръща баланса на силите в Европа
Ръст на случаите на натравяне с диви гъби в Шуменско заради опасни двойници
"Литаско" започва да съкращава работни места с наближаването на санкциите
10-те най-добри хибридни кросоувъра на пазара
Тимъти Шаламе намеква за следваща важна стъпка във връзката си с Кайли Дженър
Ариана Гранде и Итън Слейтър още са заедно, но искат да са потайни
Коментари