IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 16°
Общество
19:33 | 28 април 2015
Обновен: 10:44 | 19 май 2024

Британка учи български педагози на приобщаващо образование

По материала работи: Ставри Таргов
РЕСУРСНИ УЧИТЕЛИ ОТ ЦЯЛАТА СТРАНА изслушаха с интерес примери от практиката на Елизабет Харис за работата й с деца аутисти Снимка ПЛАМЕН ГУТИНОВ

Британската лекторка Елизабет Харис сподели опита си в приобщаващото образование с български ресурсни учители на форум във Варна. Двудневната конференция събра в морския град специални педагози от цялата страна. Организатори на проявата са Националната асоциация на ресурсните учители и Ресурсен център - Варна.
Форумът е в подкрепа на промените, свързани с интегрираното обучаване на деца със специални образователни потребности в рамките на общообразователните училища и градини. Основният лектор Елизабет Харис е международен обучител и координатор по включващо образование с магистърска степен за работа с деца аутисти. „Мисля, че бях поканена, тъй като представлявам училището, което е най-емблематичният пример във Великобритания за институция, в която е реализирано приобщаващо образование“,  каза Елизабет Харис за вестник „Черно море“. Дамата прави впечатление на енергичен и позитивен човек, с което печели децата, с които работи. Според Елизабет за успешното реализиране на включващото образование на първо място трябва да има разбирателство и ясен план как да се работи. „Започва се с малки стъпки. Няма как да извадите всички деца от една институция и веднага да ги приобщите в местните училища. Процесът е постепенен. За начало избирате малко деца, за които  смятате, че ще имат най-големи шансове да успеят да се приобщят“,  сподели Елизабет.
Британската гостенка остана учудена, че в България няма доброволци, които да подпомагат работата с деца със специални образователни потребности. Тя разказа, че в нейното училище разполага с четирима студенти по психология, които съдействат безвъзмездно. Според нея ползата от такава практика е двустранна – от една страна учителят разполага с квалифицирани помощници, а от друга студентите на терен се запознават с проблемите, за които учат по време на своето следване. Според Елизабет Харис друга важна британска практика, която е добре да се въведе и в България, е лобирането пред различни институции – местни и държавни, при изграждането на нови обекти, било тротоари , басейни или спортни съоръжения – те да бъдат направени така, че да са достъпни за всички.

Полина Петрова

Коментари

Новини Варна