Варна °
fallback
Икономика
11:05 | 3 септември 2017
Обновен: 16:51 | 10 май 2025

Бъдещето на БДЖ струва 1.3 милиарда лева

Държавният жп холдинг тъне в дългове, но планира колосални инвестиции в модерни влакове

По материала работи: Юлиян Атанасов

Директорът на БДЖ Владимир Владимиров (вдясно) представи оптимистични планове за развитието на компанията.БДЖ може да стане модерно и конкурентно предприятие, но с цената на огромни инвестиции - между 800 млн. и 1.3 млрд. лева. Това обяви директорът на "Български държавни железници" Владимир Владимиров, който вчера представи проект за поръчка на нови мотрисни влакове. Те ще летят със скорост от 160 км/ч, ще разполагат с WiFi, ще предлагат комфортна първа класа и ще пестят 15% от сегашните разходи на БДЖ, или 35 млн. лв. годишно", подчерта Владимиров. Бедата е, че държавният холдинг е затънал в задължения и непрекъснато се налага хазната да му помага финансово. Поредната схема за държавна подкрепа предвижда БДЖ да получи стотици милиони от концесионирането на летище София.

 

Прогнозата за необходимите инвестиции е част от доклад за технологичното обновление на БДЖ, разработен от 3 университета - УНСС, Техническия и Висшето транспортно училище, заедно с експерти от Министерството на транспорта, БДЖ и НКЖИ. "Този документ е огледал всички възможни страни на това как трябва да изглежда в следващите години влаковият парк на БДЖ, какви трябва да му бъдат общите технически параметри, какъв пътникопоток може да спечели БДЖ, след като подобри конкурентоспособността си на пазара и какъв комфорт трябва да предложи на клиентите си. На тази основа колегите от "Пътнически превози" са готови да стартират обществена поръчка за доставка на нови мотрисни влакове", коментира Владимиров пред "Фокус".

 

Проектът за технологичното обновление на железницата има два етапа. През първата фаза се предвижда да бъдат купени 41 мотрисни влака, които ще струват поне 380 млн. лева. През вторият етап трябва да бъдат доставени още 44 композиции. Очаква се първите нови влакове да тръгнат по релсите на България към 2020 г. "По-нататък е необходимо да се вземат решения на правителствено ниво, за да бъдат осигурени средства и за втория етап", призна шефът на БДЖ.

 

Той отчете, че "БДЖ върви уверено по пътя към изчистване на дълговете, едно изключително тежко бреме за железницата. Към днешна дата са извадени повече от 600 млн. лева за обслужване на тези дългове и всички допълнителни разходи, свързани с тях". До края на 2018 г. дълговата криза на железниците ще приключи, убеден е Владимиров.

segabg.com

 

Четете още: Банките прибират от такси около 100 млн. лв. на месец

Автор на статията:
Юлиян Атанасов
0 коментара
fallback
fallback