овече от 20 000 музикални събития между януари и март бяха отменени или преместени за други дати в Китай и Хонконг, което коства близо 300 милиона долара загуби от продажбите на билети, според данните на Китайската асоциация на артистите. За разлика от най-горещите точки в България засега няма отменени големи концерти.
Голяма част от световните звезди вече сложиха хикса на Китай и спряха дори целите си азиатски турнета като новите британски знаменитости Стормзи и американския му колега Khalid.
Преди няколко дни пък властите в Милано отмениха всички масови мероприятия, включително концерти, в периода от 23 февруари до 2 март. Но и преди да го направят, някои от чуждестранните изпълнители сами спряха концертите си в Италия. Дори и срокът попадна под карантина, както написаха местните издания.
Сред първите отказали се да излязат на италианска сцена е току-що спечелилата награда БРИТ изгряваща звезда Мейбъл, която трябваше да пее в Милано на 24 февруари. Да не прекрачват границата на Италия побързаха и метъл звездите Testament, Exodus and Death Angel, които трябваше да свирят в столицата на модата в сряда, както и колегите им Procol Harum, които пък имаха три дати в страната – на 7 март в Новара, на 8-ми в Бреша и на 10-ти в Падуа, но ги преместиха за началото на май. Артистите уверяват феновете, че парите, които са дали за билети, ще им бъдат възстановени. Местните медии обаче съобщават, че и повечето организатори са под натиск да връщат всички билети, защото няма яснота дали дори пренасочените за по-късна дата концерти ще се състоят, което рефлектира изключително негативно върху целия бизнес.
Италианският рапър Маракеш, който също нямаше възможност да излезе на насрочените си дати, дори написа във Фейсбук: "Пожелавам си тази глупава колективна лудост да отмине дотогава. Защото ако не, вървим към банкрут като държава". За щастие тенденцията в най-засегнатите региони на Италия е да не се изпада в паника и да не се отменят концерти за дати твърде напред във времето. Но това не успокоява някои артисти като електронното денс трио Major Lazer, които се отказаха от участие в летния музикален фестивал на Милано, въпреки че е насрочен за 24 юни. Карантината в Ломбардия не подминава и класическите концерти, залите все още са затворени, а ценителите вече изпуснаха шанса да чуят имена като Александър Малофеев например.
Швейцария забрани всички масови мероприятия с повече от 1000 души до 15 март, а Франция съветва да се отложат всички публични събития.
И въпреки масовата истерия по цял свят към момента, България остава оазис, където все още няма заболял от вируса и няма отменен голям концерт, а и българите не бързат да се отказват от пътуванията си за концерти дори в Италия. "Нямаме информация за отказани концерти. Един от колегите туроператори обяви, че ситуацията в Италия се е стабилизирала", коментира Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма. У нас културните институции, които посрещат най-много туристи като Националната опера и балет и Софийската филхармония, не са отменили нито едно представление. „Към момента нямаме откази на групи да посетят наши представления и не очакваме да има“, коментира Галина Минчева, говорител на Националната опера и балет. Именно ръководената от маестро Пламен Карталов Опера, заедно с поверената на маестро Найден Тодоров филхармония, се оказват сред най-находчивите институции за привличане на чужди туристи у нас и развиване на организиран концертен туризъм.
„През 2013 г. стартира инициативата на маестро Карталов за активиране дейността на туроператорите в продажбата на билети за спектаклите на Операта. Беше видял тази практика някъде по света, мисля, в Германия, където цели автобуси с туристи са ходили да гледат специално някое представление. От тогава всяка година той прави срещи с туроператорите и създаде специален отдел за продажба на спектаклите, както по-късно, когато пое Софийската филхармония, направи и маестро Найден Тодоров“, коментира пред „Монитор“ Стела Филипова, управител на „Стела турс“, един от операторите, с които двете културни институции работят тясно от самото начало. Националността на чуждестранните посетители в родните първи зали пък зависи от международните партньори на всеки от петте или шестте тур оператора, с които културните ни институции работят вече от седем години. В последните години това сътрудничество е довело до разработване на все по-разнообразни продукти, които водят чужди туристи у нас, като освен посещение на концертите им правят и обиколка зад кулисите на Операта например.
По информация от организаторите на значими концертни прояви, подадена към Министерството на туризма, опера на открито в Белоградчик и Видин, Моцартовия фестивал в Правец и други подобни фестивали също предизвикват засилен интерес от чуждестранните гости, както и от туроператори, които организират пътуванията им у нас. В повечето случаи обаче посещението на концерти е допълнително забавление за туристите, идващи у нас за летен, морски или зимен ски отдих. Тази тенденция потвърждава и частният бизнес. „Все по-добри са продуктите, които колегите предлагат към партньорите си по света. Самите културни институции, като Софийска опера и балет, Софийска филхармония, общинските администрации, които организират различни фестивали и концерти, са все по-добре организирани“, допълва Стела Филипова, за чиято фирма 30-40% от всички екскурзии, които изготвя, са именно с посещение на концерти у нас или в чужбина. Именно в партньорство с културни институции и общини туроператорът има зад гърба си пакети, като „На Опера в София“, „С Йордан и Иван на опера и балет”, Wagner's Ring cycle at Sofia Opera and Ballet House, с които привлича чужденци и „Музикалните традиции на Полша“, „Посещение на оперния фестивал Арена ди Верона“, „Музикален фестивал в Залцбург“ и "На концерт във Виена със Софийска филхармония под диригентството на маестро Найден Тодоров“, чрез които пък води български ценители из Европа. Повечето туристически агенции и оператори обаче формират пакетите си по запитване и според интереса на клиентите, а у нас почти няма такива, които да са тясно специализирани само в концертен туризъм, въпреки че от много години българинът практикува този вид пътувания, но се самоорганизира, особено за музика от популярните жанрове. Към момента единствено Българската компания за туризъм според проучването на „Монитор“ предлага някакви екскурзии за концерти през предстоящото лято.
За разлика от 2019-та, когато е организирала цели 10 концертни пътувания, за предстоящата 2020-а има обявени само две, като се очаква да достигнат до 5-6, казва пред „Монитор“ управителят й Стефан Кръстев. С фирмата му, която има вече над 100 подобни екскурзии в последните 12 години, може да се посети концертът на Green Day в Милано на 10 юни на цена от 600 лв., включваща две нощувки със закуски, билет за шоуто и двупосочен полет, както и спектакъла на Пол Маккартни, насрочен за 26 май в Париж срещу 1215 лв., отново с 2 нощувки със закуски, билет и двупосочен полет. За щастие и двата концерта, въпреки локациите си и въпреки че Green Day доста предпазливо вече се отказаха от спектаклите си в Азия, не са отменени и българите смело планират музикалното си лято, освен с посещения за големите събития у нас, така и на тези в чужбина. Според последните данни на Националния статистически институт през 2018 г. са се състояли 1097 концерта у нас и са били посетени от 444 028 души, но нито институтът, нито Министерството на туризма, нито браншовите организации, нито самите туроператори водят и разполагат със статистика колко от тези посетители са чужденци. Няма данни и колко българи са практикували концертен туризъм извън рамките на страната.
monitor.bg
Коментари