IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Икономика
10:03 | 17 януари 2014
Обновен: 15:15 | 16 април 2024

Откриха печеливша формула за Фериботния комплекс

Откриха печеливша формула за Фериботния комплекс

По материала работи: Златина Добрева
Откриха печеливша формула за Фериботния комплекс

Собствеността на най-важния инфраструктурен обект на Фериботния комплекс - преходните железопътни мостове, е прехвърлена от БДЖ на НКЖИ като част от изчистване на вътрешнофирмени задължения, съобщиха от Министерството на транспорта. От ведомството уточниха, че идеята на министъра на транспорта Данаил Папазов е тези мостове да бъдат предадени с решение на МС на ДП „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ), което да поеме цялостното управление на комплекса. Припомняме, че в „Черно море” имаше многократни сигнали за лошото стопанисване на двете съоръжения, което може да блокира обслужването на фериботните линии Варна - Кавказ и Варна – Иличовск – Поти - Батуми. Голяма част от съоръженията не са поддържани с години, което застрашава безопасността на превозите, заяви директорът на ДППИ Мирослав Петров по повод на решението за правния статут на собствеността на двата моста. В момента разполагаме със свободни средства и можем веднага да се заемем с необходимите ремонти. Така ще дадем перспектива за развитието на комплекса, товарите ще се увеличат по фериботните линии, което ще осигури възвръщаемост на инвестициите в ремонта и обновяването на занемарената досега пристанищна инфраструктура, допълни той.
Лошото стопанисване на инфраструктурата на Фериботния комплекс идва от раздробяването на нейната собственост, коментира Иван Вълчев, директор на „Фериботно плаване” към БМФ, собственик на двата големи ферибота, които обслужват линията Варна – Иличовск – Поти - Батуми. В момента има трима собственика в комплекса: БДЖ ”Железопътна инфраструктура”, БДЖ „Товарни превози” и ДППИ. Взаимоотношенията между тях са скрепени с тристранно споразумение, което предвижда ремонтите в комплекса да се извършват от жп дружествата, а пристанищният оператор да възстановява съответната част от направените разходи. Доколко тази схема може да работи, пролича от проточилия се с години ремонт на единия мост, който беше затворен, а в същото време другият също се нуждае от обновяване и стане ли авария с него, напълно се блокира товаренето на корабите.
Тръгва пълната трансформация на собствеността, която ще превърне ФК в единна организационна структура и това не може да не го приветстваме, заяви за „Черно море” Георги Минчев, зам.-председател на УС на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС). Той смята, че по този начин ще се преодолее тежката грешка, допусната от предишни ръководства на МТ. Защото, бързайки с промените в морското ни законодателство и с адаптирането му към европейското, те накъсаха собствеността на предприятието, което беше губещо през годините на прехода и никой не искаше да му тежи като бреме. За съжаление, трябваше да минат години, докато се тръгне към намирането на изход от задънената улица, в която беше набутан ФК, коментира браншовикът. По неговите думи прехвърлянето на цялата собственост към ДППИ ще осигури статута на комплекса като пристанище, отговарящо на съвременните критерии - с модерно обслужване, свободен достъп за всички оператори и превозвачи, които са на нивото на изискванията. Устойчивият правен статут е задължително условие да се тръгне и към концесионирането на ФК. Опитът на другите в региона и света показва, че въпреки немалкото грешки, това е единственият път за модерното развитие на комплекса, категоричен е Георги Минчев. Той е убеден, че ще има инвеститорски интерес към предприятието, което е стратегическо не само за Варна, но и за съседни балкански страни, тъй като е свързано с транспортните коридори между Европа, Централна Азия и Русия.

 

 

Новият ни ферибот се стяга за първия си рейс по линията
В началото на следващата седмица първият български фериботен кораб „Варна” излиза, за да се раздвижи из залива, тъй като предстои да направи първия си рейс по линията Варна - Кавказ, заявиха за "Черно море" от страна на оператора. Малко преди коледните и новогодишните празници падна и последната бариера пред старта на нашия ферибот - сключено бе допълнителното споразумение към основната спогодба за експлоатация на фериботната линия Варна - Кавказ. „Холдинг БДЖ” ЕАД, „БДЖ – Товарни превози” ЕООД и морският оператор „Варнафери” ЕООД подписаха съгласуван с руската страна текст на допълнително споразумение към основната спогодба, с което „Варнафери” се признава за оператор от българска страна по морската отсечка Варна - Кавказ. С подписването на последния документ в сградата на МТИТС падат всички бюрократични пречки пред включването на новия ни ферибот по линията, каза за „Черно море”  Георги Минчев, зам.- председател на УС на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС) и зам.-председател на Българо-руската търговско-промишлена палата, който участва на срещата между двете страни.
Припомняме, че линията Варна - Кавказ беше официално открита в началото на март 2009 г. и досега се обслужва с двата руски кораба „Славяни” и „Авангард”. За перспективата пред новата транспортна връзка говори фактът, че през 2012 г. бяха превозени 3094 вагона с общо 106 141 т товари, което прави над 270% ръст в сравнение с 2011 г., сочат данните на руския оператор. Темпът на растеж не спира и през миналата година. В това време българският оператор „Варнафери” ЕООД успя да закупи кораб, който превърна в модерния ферибот ”Варна” със специална платформа за превоз и на товарни автомобили. За включването му в експлотацията на линията обаче трябваше да се сключи допълнително споразумение, което вече е факт. Първите договори за превоз на товари с „Варна” вече са подписани с традиционни товародатели по линията, каза още Георги Минчев. Очаква се на първо време товарите да бъдат основно вагони цистерни с пропан-бутан от порт Кавказ за Варна. Когато се уточни точната дата на тръгване, сигурно ще се прояви интерес и от страна на българските автопревозвачи за превоз на товари от тук към руската страна, допълниха от „Варнафери” ЕООД.  За активизиране на автопревозите операторът в момента извършва активна реклама на всички гранични и фериботни пунктове. Автопревозвачите бързо ще се убедят в предлаганите предимства, които са безспорни, тъй като това е най-кратката и възможно най-евтина транспортна връзка с руския пазар, коментират от фирмата оператор.

Стефан Денков

Коментари

Новини Варна