IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Икономика
16:33 | 24 януари 2017
Обновен: 14:26 | 16 май 2024

Инж. Росен Колелиев, управител на „Пътища и мостове“: Чистихме снега с повече техника от необходимото, а ни наказват

Всички отсечки, за които отговаряме, бяха отворени и проходими

По материала работи: Ставри Таргов
Снимка Пламен Гутинов.

 

Чистихме снега с повече техника от договореното, а искат да ни санкционират. Всички четвъртокласни шосета, за които отговаряме, бяха отворени и проходими. Това заяви пред журналисти инж. Росен Колелиев, управител на „Пътища и мостове“.

 

Поводът за пресконференцията бе изявлението на министъра на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова, че фирмата ще бъде глобена за лошо снегопочистване. Основанията за санкцията са недостатъчно подготвена техника и наличен персонал, бавна реакция и невъзможност за справяне с бедствието в 5 общини, каза тя при посещението си във Варна в края на миналата седмица, като изказването й бе тиражирано в много местни и републикански медии.

 

Не е истина, че „Пътища и мостове“ има договори за зимно поддържане с 5 общини, бе категоричен инж. Колелиев. Договорите, които имаме, са за 1 община с обща дължина на пътищата от 65 км и за части от други 3 общини. Въпреки това с оглед на създадената обстановка включихме допълнително 3 роторни снегорина и 2 челни товарача да помагат на бедстващите общини. Това е извън изискуемите по договорите ни машини. За работата им имаме подписани документи от съответната община. С това отхвърляме и второто твърдение, с „един роторен снегорин чистим 5 общини“, каза инж. Колелиев.

 

Той посочи още, че в същото това време фирмите, за които министърът отговаря чрез АПИ за Варненска област, не са си свършили работата – един първокласен път и четири третокласни са затворени(справка може да се направи от сайта на АПИ за 20 януари 2017 г. ).

 

Бих попитал министър Павлова къде са 89-те машини за Варненска област(машините за АМ“Хемус“ са отделно) съгласно договорите? Дали те не са в областите Добрич, Разград, Русе, Пловдив, Пазарджик, София и град Варна, закъдето едновременно имат договори за снегопочистване същите тези фирми, които почистват Варненска област.  Към въпросната дата 20 януари в посочените други области, където имат договорни задължения тези фирми, също има затворени или с ограничен режим на движение участъци на пътища от републиканската пътна мрежа(РПМ). Като доказателство управителят на „Пътища и мостове“ посочва 10 отсечки в Добричко, 16 – в Разградско и 6 в Русенско.

 

При такава ситуация и данните от официалния сайт на АПИ да се посочва името на нашата фирма за наказание е меко казано нелепо. Напълно ясно е кой трябва да бъде наказан, но явно се търси изкупителна жертва, а не истината, заключи инж. Росен Колелиев.

 

Според него една от основните причини за атаката е предложение за промяна в методиката за зимно поддържане на пътищата, адресирано до отговорните институции от Строителната камара преди година. В него се казва, че съществуващите до 2003 г. районни пътни служби са се справяли по-добре с положението.

 

При днешното окрупняване на структурите фирмите, спечелили обществена поръчка за пътно поддържане, не могат да изкарат декларираната от тях техника по 2 причини. От една страна защото не разполагат с нея, какъвто е случаят със Североизточна България. От друга – самата дейност не е заплатена добре и при тежките ситуации се инкасират загуби.

 

Промяната към по-добро изисква нова методика за заплащане на зимното поддържане, която да отчита реалните разходи, като се имат предвид тежките условия за работа и факта, че голяма част от техниката се използва за броени дни, а за нея се плащат големи амортизации. РПМ може да се раздели на участъци и, вместо по области, в тях да работят районни пътни служби. Без подходящите промени резултатът при всеки силен снеговалеж е, че зимата от годишен сезон ще се превръща в „бедствие“.

 

Искаме заедно с колегите инж. Данко Добрев, инж. Димо Мирчев, инж. Валентин Зеленченко нова организация на поддържане на пътищата, която ще позволи децата ни да живеят в уредена правова държава, обобщи инж. Колелиев.

Ставри Таргов

 

Още по темата  Варненска фирма отнася глоба за лошо снегопочистване в пет общини

 

Коментари

Новини Варна