IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Икономика
10:28 | 29 март 2017
Обновен: 03:10 | 5 май 2025

4% от българите пазаруват онлайн всеки ден

Страхът от измама е причина номер едно за отказ от пазаруване онлайн, показва проучване

По материала работи: Юлиян Атанасов
4% от българите пазаруват онлайн всеки ден

6% от европейските клиенти пазаруват онлайн почти всеки ден, като този показател е 4% в България, Германия и Холандия и 3% в Дания и Румъния. Това показва проучването Masterindex на Mastercard.  Според данните най-активни в електронната търговия са потребителите от Полша и Литва, където 9% от потребителите пазаруват всеки ден.8% от потребителите във Великобритания, Италия и Испания пазаруват онлайн всеки ден, показва още проучването на компанията.Като цяло европейците могат да бъдат наречени онлайн купувачи, показва проучването. Очакванията са секторът на електронната търговия да се разшири с 45% в периода между 2015 година и 2018 година. Masterindex се основава на допитвания до потребители в повече от 20 държави в Европейското икономическо пространство. То показва, че един от четирима европейци с достъп до интернет е поръчвал продукти или услуги онлайн поне веднъж седмично през 2016 г.

 

 

 

Продуктите, които хората купуват от интернет са предимно дрехи и обувки – най-популярната категория със средно 48% за Европейската икономическа зона, следвани от билети (34%), електроника (33%) и книги (31%).Информацията за най-често закупуваните продукти от потребителите от различните европейски държави често има изненадващ резултат. Два пъти по-вероятно е британците, които пазаруват онлайн (33%), да закупят хранителни продукти от интернет, в сравнение с техните най-близки съседи от Холандия (16%), Франция (15%) и Белгия (13%).

 

Гърците, които пазаруват онлайн, резервират през интернет далечни пътувания четири пъти повече от хърватите.Забелязва се и регионална тенденция – Финландия (31%), Швеция (22%) и Норвегия (22%) са единствените държави с над един от петима интернет купувачи, които играят онлайн хазарт.Нагласите към предпочитаните методи на разплащане онлайн също варират.В Чехия, Германия, Холандия и Полша онлайн банкирането е два пъти по-популярно от картите. Но в страни като Великобритания, Франция, Испания, Ирландия и Италия, картите остават най-популярния разплащателен метод.Проучването разглежда и новите разплащателни методи като дигитални портфейли, приложения за банкиране и сканиране на QR код, като прогнозира потенциал за развитието в тези области.

 

Общото между всички европейци е, че те имат сходни притеснения за онлайн пазаруването. Страхът от измама е причина номер едно за отказ от пазаруване онлайн във всички държави, взели участие в проучването. Тя действа като особено голяма пречка в страни като Гърция (71%) и Испания (64%), за разлика от Дания (46%).Masterindex показва и различните национални нагласи към пазаруването от уебсайтове от други държави. Когато става въпрос за трансграничната електронна търговия, се оказва, че доверието е много по-голям проблем за някои националности, отколкото за други, констатират в Mastercard.Френските онлайн потребители, които никога не пазаруват от други държави, изтъкват липса на доверие в чуждестранните уебсайтове, която е близо два пъти по-голяма от тази при испанци и италианци, и четири пъти по-голяма от поляци и чехи.

 

Основните бариери, които спират българските потребители да пазаруват от чуждестранни електронни магазини, са очакванията за дълъг срок на доставка (23%), както и трудното възстановяване на средства (29%), в случай на връщане на покупката. В нито една друга европейска държава, част от изследването, тези притеснения не са толкова високи.27% от българските потребители намират родните онлайн магазини за напълно удовлетворяващи техните изисквания, което значително надвишава мнението на португалците (11%), унгарците (14%) и хърватите (8%) за електронните магазини в техните държави.

 

В същото време, като основен мотив да пазаруват от чуждестранни сайтове, българските клиенти изтъкват по-доброто качество на стоките (35%) – този показател е далеч над средния за Европа (12%).Съществува сериозен потенциал за разрастване на трансграничната електронна търговия, след като средно над 40% от европейските онлайн потребители вече пазаруват от чужбина поне веднъж годишно, прогнозират от Mastercard. Като причина за това те виждат усилията за изграждане на доверие и увереност в електронната търговия и подобряването на онлайн офертите и условията.

 

„Детайлното проучване на нагласите на европейците към дигиталните технологии ни позволява съвместно с нашите регионални партньори да създаваме продукти, решения и технологии, които правят живота по-удобен и лесен, коментира Хавиер Перез, президент на Mastercard за Европа.Според него решенията трябва да отговорят на изискванията за качество и сигурност.

investor.bg

 

Четете още: Нов вирус точи банкови карти при пазаруване онлайн

Коментари

Новини Варна