Заради натрупалите се наноси новото пристанище „Карантината“ във Варна почти не може да се ползва, показва в обширен репортаж БНТ. По проект то разполага с места за 100 рибарски лодки и за 16 стопански кораба.
Плавателните съдове обаче не могат да акостират там, тъй като подходът вече е твърде плитък. Строителството на рибарския порт приключи в края на 2020 година и струваше близо 14 милиона лева, повечето от които европейски средства.
Проектът за рибарското пристанище „Карантината“ предвиждаше то да стане най-модерното по Северното Черноморие. Освен стоянка за рибарски кораби и лодки, там трябваше да има и рибна борса с ресторант. Те обаче не работят, въпреки че сградата беше построена преди 2 години.
При изграждането на пристанищна инфраструктура у нас се изисква и становище на учените от Института по океанология към БАН. Те са хората, които могат да определят най-подходящото място за изграждането на порт, за да няма негативни последствия.
"Промяна на дълбочини, промяна на седиментни потоци, изменения на плажната ивица и съответно последващите проблеми с функционирането на самото пристанище. Тогава не се обърнаха към нас", каза доц. д-р Николай Вълчев - директор на Института по океанология към БАН.
Според доц. Вълчев натрупването на наноси в акваторията на пристанищата е естествен процес. Съоръжения с такива големи размери променят крайбрежните течения. Затова е важно специалистите да кажат къде и как да бъде разположен даден порт.
Такова съгласуване не е направено за рибарското пристанище “Карантината”.
"Там продължава прогресивно да изплитнява, поради което то не може да изпълнява функциите, за които е построено, съответно плажната ивица, която преди беше най-тясна в тази част на плажа, сега в момента е най-широка, тоест това е, защото се блокира седиментният поток, седиментите губят своята сила, своето движение и там се утаяват. В резултат на което се получава това натрупване на седименти и характерното им завихряне, което се вижда много добре от сателитни снимки и дронове", каза Вълчев.
Решението вече е само едно - зоната на пристанището да се драгира през определен период от време.
Честото драгиране в акваторията на рибарския порт обаче струва скъпо.
Повече гледайте ТУК

Късна емисия
Украйна удари в Черно море танкер от сенчестия флот на Русия
Протестът в София приключи кротко, недоволство заля цяла България (ОБЗОР)
САЩ направиха нов голям реверанс към "Лукойл"
Oпределихa кои астероиди са подходящи за добив на ресурси в Космоса
В Южна Корея разработиха ефективна система за пречистване на въздуха
Космически чудовища: James Webb откри доказателства за гигантски звезди
НАСА загуби връзка с мисията Mars MAVEN
Треньорът на Леверкузен аут за Нюкасъл
Треньорът на ПАОК иска бой над Лудогорец
Лудогорец готви изненада за феновете си
Десподов се закани на Лудогорец
Дневен хороскоп за 11 декември, четвъртък
Секси жилетка – зимният хит, по който звездите полудяха
Повече щастие през 2026 за родените на тези дати
5 задължителни ястия по време на коледните пости
Нарушения на дишането по време на сън
Спорно предложение: Центърът за контрол на заболяванията в САЩ препоръчва преразглеждане на първата доза хепатит B при новородени
Селективен мутизъм: Как да се справим с мълчанието на детето
Основният рисков фактор за подагра всъщност е генетичен
Еврозоната ще трансформира българската икономика към сектори с висока добавена стойност
Късна емисия
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
Тайната на 41-годишния брак на Сигорни Уийвър с мъжа, за когото се омъжва след 3-месечна бурна романтика
4 зодии, които ще намерят любовта около коледните празници
Коментари