IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Морски бизнес
09:45 | 13 февруари 2016
Обновен: 19:55 | 17 април 2024

12 години от трагедията с кораба "Хера"

Натовареният с въглища кораб отнесе на дъното голяма част от екипажа

По материала работи: Юлиян Атанасов
12 години от трагедията с кораба "Хера"

На 13 февруари отбелязваме поредната годишнина от един от най-трагичните инциденти в историята на българското корабоплаване. 12 години след потъването край Босфора "Хера" продължава да пази своята тайна. Натовареният с въглища кораб отнесе на дъното голяма част от екипажа и тайната защо и по каква причина е потънал толкова бързо в ледения 13 февруари 2004 година.На борда на „Хера" пътуваха 17 българи и двама украинци. 13 от тях са родени край морето варненци, в това число и капитанът Атанас Атанасов. Той, заедно с други 13 български мъже, е сред безследно изчезналите. След потъването на кораба бяха открити телата едва на петима души от екипажа.

 

Във фаталния ден по обяд моторният кораб, натоварен с въглища, който плава от Керч, Украйна, за Гебзе, Турция, е спрян преди Босфора от служба "Управление на трафика", защото е трябвало да изчака в открито море - заради лошото време проливът е бил затворен. За анализатори на трагедията още тогава е било необяснимо защо турската служба, докато държи "Хера" в открито море, пропуска 11 други съда от сутринта до обяд.На 800 метра се намира българският кораб "Вежен". Капитанът му Явор Миланов дава сигнал, че "Хера" се преобръща и вижда кармата на кораба, издигната над повърхността. След минута, точно в 12,50 ч., "Хера" вече не се забелязва над водата.

 

Капитанът на "Вежен" вижда млад, леко облечен човек на спасителен плот, но бурята, силният вятър и снеговалеж не позволяват да му се помогне и той внезапно изчезва. Скоростта на вятъра е 90 км/ч, а вълнението на морето - 6 бала.След 40 дни турските водолази изваждат 5 трупа - на главния механик Петър Жеков Колев, на втория механик Олександр Серафимович, на третия механик Олексий Левченко, на електротехника Никола Спахиев и на стажант-механика Христо Милков.

 

Лошото състояние на „Хера", силното вълнение и действията на капитана са причините за потъването на плавателния съд, разкриха няколко години след инцидента от Националната следствена служба.

 

Тогава от следствието увериха, че са проверени всички подадени сигнали, които касаят съдбата на екипажа на „Хера". Проверявана била дори и Академията на МВР в Симеоново, както и турски затвор, а запитвания за изплували тела са били изпратени до всички държави, които граничат с Черно море. „Моряците сме ги търсили както сред живите, така и сред мъртвите. Където сме получили сигнал, навсякъде сме извършили проверка. Имаше твърдения, че се намират в школата на МВР, че са в затвор в Турция, запитали сме всички държави, които граничат с Черно море като Украйна, която ни казва, че за периода 13 февруари 2004 година - 13 февруари 2005 година на територията на Украйна са открити общо 800 тела на удавени моряци и от тях няма данни за нито един да е от „Хера", каза тогава Георги Илиев от Националната следствена служба.

DarikNews.bg

Коментари

Новини Варна