IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Морски бизнес
14:11 | 1 юни 2016
Обновен: 01:32 | 5 май 2024

Търг за кораб за борба с нефтени разливи в Черно море организира EMSA

През септември, т.г. изтича договорът на кораба "Enterprise"

По материала работи: Юлиян Атанасов
Снимки: Пламен Гутинов

2 800 000 евро е бюджетът за новия кораб за борба с нефтени разливи в Черно море, за който Европейската агенция за морска безопасност /ЕМСА/ организира търг. Тези средства ще отидат за обучението на двата екипажа на плавателния съд и обезпечаването на 24-часовото дежурство в продължение на четирите години на договора. В тази сума трябва да се поберат и разходите за получаването на няколко международно признати сертификати, задължителни по стандартите на EMSA, стана ясно на информационната среща относно новия търг, организирана от Изпълнителна агенция "Морска администрация“ и ЕМСА. 

Веселин Василев, представител на ЕМСА

До септември, тази година българският кораб за борба с нефтените разливи "Enterprise" ще остане в готовност в морето в района на т.нар. ЛОТ 5, който включва западното крайбрежие на Черно море от северната морска граница на Румъния с Украйна до югозападната част на Черно море" – каза още Веселин Василев. След това, при добро стечение на обстоятелствата, новият кораб трябва да заеме неговото място. Ако няма нов избран сменник или процедура по обжалване удължи във времето смяната, ние ще разчитаме на двата най-близки до българските морски води кораби с подобна функция –базираният в пристанище Констанца румънски кораб GSP Orion, Румъния, както и кораб, базиран в Гърция. Нашият кораб трябва да е готов да реагира в рамките на 14 часа при подаване на сигнал от агенцията за инцидент в Черно море. Едно от изискванията е новият кораб да има възможност за събиране на минимум 1250 куб.метра петролен продукт.

 

Изискванията, които EMSA ("European Maritime Safety Agency") има към участниците в търга са за танкери с достатъчно голям капацитетите за събиране на нефтени смеси или за кораби, които могат да обслужват платформи. При първия тип кораби – танкерите, неудобството е по-малката маневреност, а при корабите с възможност за позициониране на платформи, обемът на събирания разлив е по-малък – каза още Василев. В Европа голям петролен разлив не е възниквал от 2003 година. Новият кораб трябва да е готов да изпълни всички нормативи на EMSA за мобилизация и разстановка на оборудването.

 

Европейската агенция по морска безопасност има изградена мрежа от подобни съдове по цялото крайбрежие на Европейския съюз, в момента разполага с 15 кораба в цялото Европейско крайбрежие, които са готови в случай на нефтен разлив бързо да бъдат мобилизирани и да реагират за ликвидирането му – добави Василев. Това са кораби, които извършват рутинните си ежедневни задължения, но в случай на нефтен разлив при поискване от страна на ЕС, те бързо се мобилизират, слагат специализираното оборудване за събиране на разливи и се отправят към мястото на инцидента. За да се поддържа добре системата, се провеждат тренировки веднъж на всеки три месеца. Останалите кораби от системата на EMSA са базирани в Средиземно море, по Атлантическото крайбрежие, в Балтийско и в Северно море.

Корабите за събиране на нефтени разливи се подготвят за период от 4 години. Това означава, че червеният кораб ще трябва да реагира на всички сигнали за разливи в рамките на 24 часа, както и да участва в учения.

Ели Маринова

Снимкии: Пламен Гутинов

Коментари

Новини Варна