к.д.п. д-р Димитър Димитров
Какъв ще бъде статутът на капитана на кораба на бъдещето? Има всички основания за повдигането на този въпрос, сподели за в. „Черно море” к.д.п. д-р Димитър Димитров, председател на Българската асоциация на морските капитани. По неговите думи корабът на бъдещето може да е още в рамките на научната фантастика, но така или иначе той вече се разработва от водещи високотехнологични компании, като „Ролс ройс” и други. Новите технологии навлизат в корабоплаването и процесът неудържимо тече напред. Помня, когато тръгнах да плавам - екипажът беше от 45 души, при последния ми рейс падна на 18 души. В момента най- големите контейнеровози имат не повече от 13-14 души на борда. Така че процесът наистина върви. Голяма част от нещата вече се вършат на брега. И ще дойде момент, когато капитанът на кораба ще бъде на брега. Но корабът на бъдещето пак ще си има капитан. В този аспект едно от представянията на асамблеята на Международната федерация на асоциациите на морските капитани (IFSMA) в Истанбул беше за кораба на бъдещето и предизвикателствата за нас. На форума показаха как при авария корабът се управлява от центъра на брега. И при авария как авариен екип на базата на диагностика, направена от уредите на кораба, взема решения и веднага се извършват необходимите действия. Това е бъдещето. Но то не означава, че морячеството ще изчезне като професия, просто ще се видоизменят неговите функции. Чисто физическото присъствие на кораба все повече ще намалява за сметка на увеличаването на бреговия състав. Така че моряците повечето ще се преместят на брега, като тази дейност, която се е извършвала от тях, няма да изчезне, допълни кап. Димитров.
АМЕРИКАНСКИЯТ ВОЕННОМОРСКИ ФЛОТ ОБЯВИ, ЧЕ ПУСКА ЦЯЛ ФЛОТ ОТ БЕЗПИЛОТНИ КОРАБИ за борба с вражески подводници. А това неминуемо ще ускори разработването и на първите търговски кораби на бъдещето.
Стефан Денков
Четете още В Морското училище тръгва нова концепция за тренинга на корабоводители
Коментари