IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 24°
Здраве
11:45 | 23 април 2022
Обновен: 21:37 | 25 юни 2022

Как да се захраним правилно след пости?

Трябва да внимавате много и с алкохола

По материала работи: Слав Велев
Как да се захраним правилно след пости?

Хората, които са спазвали постите, трябва да започнат да се захранват с малки количества храна от животински произход. Това казва диетологът д-р Митко Ригов, пише "GlasNews".

Великденските пости тази година започнаха на 7 март и свършват на 24 април – Възкресение Христово.

Диетологът препоръчва да се започне с храни с ниско съдържание на мазнини.

„Не се препоръчва на човек, който повече от месец не е консумирал животинска храна, изведнъж да изяде половин козунак, една-две порции агнешко месо или две-три яйца“, съветва д-р Ригов.

Той препоръчва също по принцип възрастните да постят по един-два дни всяка седмица.

Захранване след пости

Захранването след пости е добре да започне с храни, съдържащи ниско съдържание на мазнини. Добрият преход към обичайното хранене не трябва да предизвиква в тялото екстремно увеличаване на отпадни продукти, които има при обичайното хранене. В тези два-три на захранване като начало може да се включи белтък от яйце, кисело мляко, нискомаслена извара.

Количествата им трябва да са малки и постепенно да се увеличават, като на първия ден може да се приеме половин кофичка кисело мляко и един-два белтъка, на следващия да се добави и нискомаслената извара. Може да се направи задушен омлет, миш-маш, зеленчукова мусака със заливка от кисело мляко и белтък, таратор и др. На следващия етап може да се включи и консумация на пилешко месо. По този начин захранването става постепенно.

Експертът съветва да ядем умерени количества козунак, цяло яйце, малко агнешко месо. Ако постилият е приемал риба или скариди по време на пост, от тези храни може да консумира малко повече след поста.

Прекомерният прием на храна веднага след пост може да доведе до състояние, в което се увеличават отпадните продукти в организма. С консумация на много храна се дава задание на тялото едномоментно да разгради в голямо количество храна, която в последните седмици не е била обичайна. Освен чувство за тежест, може да се появи гадене, повръщане, болка, разстройство, киселини, евентуално пристъп на подагра, ако има предразположеност, включително и алергия.

По време на постите, в зависимост от това дали постенето е било много строго – почти гладуване, или е било по-либерално - с включени риба и други морски храни, тялото би трябвало да има по-малко отпадни продукти. В организма по време на пост се получават и по-ниски нива на пикочна киселина и на холестерол. Заради поста е възможно в организма да настъпи дефицит на желязо, но това зависи от начина, по който е преминал постът.

 Алкохол след пости

Приемът на алкохол след пости на алкохол след пост също трябва да е в малки количества, тъй като по време на пост черният дроб е бил с много малко натоварване и с по-ниски нива на отделяните ензими, обясни д-р Ригов.

По думите му по-голямо количество алкохол, прието след пост, е възможно лесно да предизвика алкохолно опиянение.

Д-р Ригов препоръча прием на една-две чаши леко бяло вино. Консумацията на червено вино или на бира, заедно с козунаци, агнешко месо, яйца, може да предизвика екстремно повишаване на нивото на пикочната киселина и да се отключи подагра.

Подрастващи и постене

Подрастващите - на възраст 15-18 години, е добре да постят не повече от една-две седмици, а бременните жени – най-много една седмица, съветва диетологът. По думите му, ако подрастващите постят, в рамките на поста трябва да им се осигури прием на бобови храни, ядки, семена, морска храна, значително количество плодове и зеленчуци.

При някои подрастващи постенето постига много добър ефект. Вега протеините, които са с растителен произход, са добър вариант, чрез който по време на пост може да се набавят достатъчно белтъчини, полезни аминокиселини и желязо. С помощта на вега протеин, с разнообразна храна и с тъмнозелени зеленчуци, може да не се стигне до дефицит на желязо.

Рискове от постенето

Постът може да бъде много здравословен, но и много нездравословен, в зависимост от начина на хранене.

Ако по време на пост са включени бобови, зелен фасул, грах, леща, ориз, киноа, елда, нахут, ядки, семена, веган протеин, зеленчукови и плодови смутита, постът може да бъде много полезен и да се постигне детокс на тялото.  

Коментари

Новини Варна