Електрическите превозни средства са сочени за екологично решение на световните проблеми със замърсяването на въздуха, но изглежда, че крият мръсна тайна. В този случай това са високи нива на частици в близост до станциите за зареждане на електромобили.
Изненадващото откритие е на учени от UCLA Fielding School of Public Health, които са измерили показания на 50 станции за бързо зареждане (DC) и са ги сравнили с други места. Учените са търсили потенциално опасни въздушни частици, известни като PM2.5, които са около 30 пъти по-малки от човешки косъм, пише AutoMedia.
Проучване в Лос Анджелис установява, че градската фонова концентрация на PM2.5 е 7 до 8 микрограма на кубичен метър и се увеличава до около 10 до 11 на магистрали или на натоварени кръстовища. На бензиностанциите те достигат около 12 микрограма на кубичен метър, докато бързите зарядни устройства достигат средно 15 и достигат връх до 200.
Изследователите отбелязват, че най-високите нива са открити в кутиите със захранване на зарядните устройства, но концентрациите са спаднали „доста“ само на няколко метра. Те добавят, че „на няколкостотин метра няма забележима разлика в сравнение с фоновите нива на замърсяване“.
Според един от участниците в изследването – д-р Юан Яо, „нашите открития показват, че тези малки частици вероятно идват от ресуспендиране на частици около захранващите кутии на зарядните станции. Тя обясни, че шкафовете преобразуват електричеството от мрежата в постоянен ток, необходим за зареждане на електрически превозни средства, а също така съдържат вентилатори, за да ги предпазят от прегряване. Смята се, че тези вентилатори разбъркват прах и частици, правейки въздуха около зарядните станции „мръсен“.
„Тези частици са толкова малки, че могат да пътуват дълбоко в белите дробове и дори да влязат в кръвта ви – потенциално да доведат до сериозни проблеми като сърдечни или белодробни заболявания", допълва друг от изследователите - д-р Майкъл Джерет.
Въпреки рисковете, професорът по опазване на околната среда в Калифорнийския университет в Лос Анджелис - Ифанг Джу, е категоричен, че „електромобилите остават огромно подобрение в сравнение с превозните средства с вътрешно горене, като изследванията показват, че електрификацията на транспорта пречиства въздуха за всички.“
Учените смятат, че проблемът с емисиите от зарядните устройства могат да бъдат решени чрез добавяне на въздушни филтри към кутиите със захранване. И съветват шофьорите на електромобили да стоят в колите си със затворени прозорци и работещ климатик по време на зареждане.
Още автомобилни новини четете на AutoMedia
Коментари