IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 18°
България
15:25 | 27 септември 2020
Обновен: 03:22 | 24 април 2024

3,5 млрд. лева трбвали, за да се повиши пътната безопасност

Сметката е на Европейския център за транспортни политики

По материала работи: Слав Велев
Снимка: Черно море АРХИВ

Провокирани от зачестилите пътно-транспортни произшествия, включително на новопостроени или рехабилитирани пътища, експертите на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) заявиха достъп до обществена информация от Агенция „Пътна инфраструктура“.

 

В заявлението са отправени 4 въпроса, касаещи средствата, отделени за пътна безопасност през 2018-а, 2019-а и 2020 година.

 

В отговорите пише, че агенцията няма определен бюджет, насочен единствено и само за мерки за пътна безопасност. Уточнява обаче, че през посочените три години са извършени дейности за повишаване на пътната безопасност на обща стойност 91 726 363 лв. Това включва изпълнени дейности по възстановяване на пътна маркировка и пътни знаци и монтиране на ограничителни системи за пътища (мантинелите). В същото време АПИ пише, че по прогнозна оценка индикативната стойност на средствата, необходими за изпълнение на дейности по повишаване на пътната безопасност по цялата републиканска пътна мрежа, възлиза на около 3,5 млрд. лв.

 

Всичко това потвърждава изводите на ЕЦТП от направените множество целенасочени инспекции по пътна безопасност в цялата страна след тежки ПТП. Сред тях е констатацията, че на много места пътната маркировка, пътните знаци и мантинелите са на възраст над 20 години и отдавна са загубили способността си да служат за превенция на риска. Направихме извод също, че системите и технологиите в сектора, гарантиращи превенция срещу инциденти, са се развили значително и е очевидно, че някои стари системи за обезопасяване са отречени и обявени за опасни.

 

„Смятаме, че липсата на специализиран бюджет за превенция в областта на пътната безопасност е вредна и неефективна, защото така парите за текущ ремонт и поддръжка никога няма да са достатъчно. Като пример за превенция можем да посочим задълбочаващия се ежегодно проблем с растителността край пътищата, която често е предпоставка не само за извършване на нарушения от страна на водачите, но и за възникване на ПТП“, пишат от центъра .

Коментари

Новини Варна