IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Живот
09:22 | 29 март 2020
Обновен: 22:30 | 25 април 2024

Планетарният автоматик – предимства и недостатъци

Намалява удоволствието, но пък прави шофирането по-спокойно и по-комфортно

По материала работи: Пламен Янков
Планетарният автоматик – предимства и недостатъци

Когато купувате нов или употребяван автомобил, имате избор между ръчни или автоматични предавки. И двата варианта на предаване имат предимства и недостатъци. Затова може да изберете кутия с два съединителя, която ви позволява да превключвате както ръчно, така и автоматично.
 

Ръчната трансмисия дава на водача усещането, че може по-добре да контролира шофирането. Съединителят трябва да се работи ръчно. Много купувачи предпочитат ръчната скоростна кутия, защото им доставя по-голямо удоволствие. С нея можете да шофирате по-пъргаво и да влияете пряко върху промените на предавките.
 

Това не е възможно по същия начин с автоматик, дори ако имате кутия Tiptronic. Tiptronic позволява ръчно превключване с помощта на лостове на волана, подобно на автомобил във Формула 1. Пълното деактивиране на автоматичното превключване обаче не е възможно.


Автоматикът прави превключването ненужно. Той позволява комфортно и спокойно шофиране. Недостатъците се крият в увеличения разход поради по-лошото КПД и във факта, че системата не може да бъде повлияна. В допълнение, както новите, така и употребяваните автомобили са по-скъпи. По-старите кутии влияеха на динамичните показатели, като този недостатък е отстранен при модерните.


Първата автоматична предавателна кутия е монтирана от Oldsmobile в серията 60 през 1939 г. Тя е тежка, но достатъчно здрава и надеждна, за да бъде вграждана и в танкове. След войната GM я рекламира като „изпробвана в битка“.


Автоматичната кутия може да бъде проектирана по различен начин. В нея често се инсталира конвертор, който свързва двигателя с планетарните предавки.


При празни обороти конверторът работи като изключен съединител и не предава въртящ момент или поне не много, което се усеща при старите кутии.


Когато педалът на газта бъде натиснат, двигателят започва да се върти по-бързо от кутията и тогава конверторът работи като безстепенна кутия. Колкото по-голяма става разликата в оборотите между двигателя и кутията, толкова по-голяма става разликата във въртящия момент. В края на ускорителната фаза оборотите на кутията наваксват тези на двигателя и тя се елиминира. Тогава автоматикът работи като задействан съединител.


В самата кутия са поставени планетарни зъбни колела. Чрез свързването, разделянето и спирането на отделни части се отключват различни предавки. Всичко това функционираше хидравлично. Днес се използват сложни електронни командни блокове.
 

Предавателна кутия с конвертор има по-компактен дизайн и е по-евтина. Поради тази причина тя продължава да се доразвива, въпреки че разходът на горива е малко по-висок, отколкото при кутията с два съединителя.
 

Автоматичният преобразувател е автоматична трансмисия, която работи с блокиращ съединител на конвертора. По време на работа няма прекъсване на тягата и стартирането може да се извърши почти без износване.
 

Преобразувателят на въртящия момент гарантира, че скоростта на двигателя се увеличава. Плътността на въртящия момент също е доста висока. Превключването става почти неусетно.
 

Модерните кутии с конвертор са с шест до девет и дори десет предавки. При по-старите автомобили те бяха масово с 4 или 5, а по-късно и с шест.
 

Automedia.Investor.bg


Четете още: Боб Дилън пуска 17-минутна песен за убийството на Кенеди

Коментари

Новини Варна