Ангел Забуртов, генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура”: Новият генерален план може да стимулира изграждането на интермодалния терминал
Публикувана: 17 Oct 2016 | 10:00
Ангел Забуртов

- С точност кога да се очаква завършването на новия генерален план на пристанище Варна?

- Както вече е известно, срокът за изпълнение на поръчката е 435 календарни дни. Имайки предвид и времето, необходимо за съгласуване и одобряване на отделните разработки от генералния план, следва, че приключването на проекта ще бъде не по-рано от година и половина след  сключване на договора.


 Основната цел на обществената поръчка е да се определи дългосрочното развитие на пристанище Варна, обосновано с технологични и маркетингови изводи в съответствие със Стратегията за развитие на транспортната система и с Общия генерален план за транспорта на Република България.

 

- Какви основни параметри се залагат в него? 

- С новия генерален план на пристанище Варна трябва да се очертаят рамките за извършване и развитие на пристанищните дейности, които да съответстват на концепцията за развитие на българските пристанища за обществен транспорт с национално значение. За целта ще се вземат предвид както очакваните товаропотоци, така и производствените програми на предоставените на концесия пристанищни терминали. 


В генералния план ще се отразят и измененията в резултат на настъпилите промени в устройствените условия съобразно ОУП на град Варна. Те са свързани с проекта за интермодален терминал на територията на пристанище Варна-изток и с други актуални разработки. А също и с измененията на устройството на територията и произтичащите от тези промени нови концептуални решения за пристанищната територия и акватория.


С реализирането на плана ще се извършат и проучвания, обосновка на възможностите за  резервиране на терени за бъдещо развитие на пристанище Варна. Ще бъде проучена необходимостта и нормативната допустимост на отчуждаването на обекти на железопътната инфраструктура, които осигуряват връзка на пристанищата за обществен транспорт в района на пристанище Варна и които са част от общата техническа инфраструктура на пристанищата. Ще се реши транспортният достъп до имотите и сградите, собственост на други физически и/или юридически лица, намиращи се на територията на пристанище Варна. 


Реализацията на разработените проектни решения ще осигури по-добро функциониране на пристанището и качеството на предоставяните услуги, като се повишат неговите капацитетни възможности и конкурентността му в целия Черноморски регион.

 

- Новият план ще помогне ли за по- бързото изграждане на Интермодален терминал - Варна?

  - Смятам, че може да помогне, тъй като в генералния план ще бъдат определени териториалният обхват и основните параметри и на други терминали, които могат да бъдат предложени за изграждане и/или поддържане и развитие. По този начин  всеки потенциален инвеститор може да си направи съответния анализ и изводи къде да инвестира.   


Предвид набелязаните от ДППИ в новия генерален план цели относно развитието на пристанище Варна основното предизвикателство е привличането на инвеститори от частния сектор (предприемачи), които да осигурят значителни финансови ресурси и ноу-хау, поемайки на свой риск задълженията да изградят, управляват и поддържат отделни пристанищни терминали. 


С оглед на действащото в Република България законодателство, изграждането на Интермодален терминал – Варна, е възможно единствено чрез прилагането на договорната форма на публично-частното партньорство – концесията. 



Стефан Денков

 

Четете още Тръгва работата по мастър плана на пристанище Варна

Коментари ( 1 )