IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Спорт
08:30 | 13 февруари 2019
Обновен: 18:04 | 27 март 2024

Йордан Атанасов: Любовта към спорта ми дава стимул да продължавам напред

Да спечелим рали „България“ е едно от най-важните предизвикателства пред нашия екипаж в годината, в която Варна е Европейски град на спорта, заяви пилот номер едно за 2018-а в рубриката „На спортна вълна“

По материала работи: Слав Велев
Йордан Атанасов: Любовта към спорта ми дава стимул да продължавам напред

Йордан Атанасов и Янаки Янакиев бяха отличени като екипаж номер едно на Варна за 2018 година заради балканския рали трофей, който заслужиха през миналата година. Състезават се за клуб ART Racing. Двамата работят като екип от далечната 1999 година и след известно прекъсване отново се събират през 2016 година. Основната им цел през следващия месец е да съберат средства за нов автомобил, с който да са по-конкурентни както в националния шампионат, така и в международните стартове, които им предстоят през годината.

 

- Данчо, наскоро спечелихте признанието за екипаж номер едно за 2018-а заедно с навигатора Янаки Янакиев от Автомобилните награди на Варна, какво означава за вас това отличие?

- Благодарим за уважението и признанието, което ни отдадоха. Не очаквах да станем номер едно за годината, за нас е чест!

 

- Преди седмица се завърнахте от среща с Красен Кралев в Министерството на младежта и спорта, какво ви каза той за изминалата състезателна година?

- Поздрави ни, защото прославяме България в международни състезания, което го отчита като значителен успех.

 

- Какво означава за вас да представяте България зад граница?

- Преди всичко ние се гордеем, че сме българи, макар в момента спортът да е в патова ситуация, съумяваме да намираме средства да се включваме в международни състезания и да прославяме България. Навсякъде, където сме участвали през 2018-а, винаги сме били много добре приети. В Турция имахме куриозен момент. Когато мина награждаването и излязохме при колите, ни чакаха двама маршали, които искаха да проверят автомобила. С риск да си навлечем някаква финансова глоба, ние си разпънахме българското знаме, направихме си снимка и едва след това автомобилът замина на проверка.

 

- От колко време сте в екипажа заедно с Янаки Янакиев?

- Първото ни състезание беше през 1999 година на рали „Албена“. Същата година станахме шампиони в клас А 5 с автомобил ВАЗ 2105. След това бяхме още две години заедно, аз спрях да се състезавам и тогава Янаки продължи с Димитър Илиев и станаха шест пъти шампиони на България. През 2016 година отново станахме екипаж. Тогава отново завоювахме призови места. През 2017-а почивахме и през миналата година завоювахме Балканския рали трофей.

 

- Защо реши да се откажеш от спорта и след това защо се върна?

- Предвид ситуацията в спорта и трудностите, които срещаме както по време на състезания, така и преди това със събирането на средства, реших да се откажа, защото си дадох сметка, че има по-важни неща... А се върнах от любов към спорта, усетих, че ми липсва, въпреки че подготовката за дадено състезание не е никак проста както от гледна точка на автомобила, така и на пилота и навигатора. На мен всичко това ми харесва.

 

-  Семейството подкрепя ли те, защото е ясно, че спортът освен средства ви отнема и време за близките хора?

- Разбира се, че ме подкрепят, макар и с особено мнение, защото доста време ние ги лишаваме от присъствието си, но няма как да не подкрепят това, което на мен истински ми харесва.

 

- Времето и финансите са основното, което спортът отнема от вас, а какво ви дава?

- Може би сме свикнали да водим живота си по този начин, да бързаме непрекъснато, да сме под напрежение... Любовта към спорта ни дава стимул да продължаваме напред.

 

 

- Имате ли визия вече за тази година, в кои стартове ще се включите?

- В момента набираме средства за смяна на автомобила. Календарът за 2019-а е излязъл вече, със сигурност ще участваме за Българския и за Балканския рали трофей отново, но вече с какъв автомобил, до месец-месец и половина, максимум два ще стане ясно.

 

- А ако не съберете нужните средства ще се състезавате ли със стария автомобил?

- Това е вторият вариант, да, въпреки че не ни се иска. Партньорите, с които сме работили до момента, остават зад нас, ще продължат да ни подкрепят, но те не са достатъчни, затова в момента правим кампания за набиране на средства.

 

- Към какъв клас автомобил се стремите и докога всъщност трябва да сте набрали средствата за неговото закупуване?

- Нашият сегашен автомобил е 2005-2006 година, ние искаме да закупим от поколение 2017-2018, т.нар. автомобил R5. При тях еволюцията на спиране е коренно различна, амортисьорите са от съвсем друго поколение, колата по съвсем различен начин стои на пътя в сравнение с нашата. Това са все важни фактори в автомобилния спорт. Крайният срок, в който трябва да наберем средствата, е първата-втората седмица на април. Дотогава трябва да финализираме всичко, защото след това остава един месец до старта на най-голямото състезание – рали „България“. Ако закупим нов автомобил, ние трябва да правим много сериозни тестове, за да може на нашето домашно състезание, така ще го нарека, тъй като ще е край Варна, да стартираме максимално добре подготвени.

 

- С министър Кралев имахте ли разговори в посока на това Министерството да съдейства по някакъв начин за закупуването на новия автомобил?

- Не сме говорили за финансиране, тъй като моментът не беше подходящ. Той ни покани, за да ни поздрави за успешната 2018-а. Ако Министерството на спорта реши да помага в автомобилния спорт, може би ще осъществим нова среща, но за момента не сме водили разговори в тази посока.

 

- Колко са автомобилите от този клас в българския шампионат?

- Има един, който беше закупен миналата година, и стана ясно, че е много трудно изобщо да се доближим до времената, които се постигат с него.

 

- Това ли е всъщност основният проблем на автомобилния спорт в България, липсата на повече конкурентни автомобили в отделните класове?

- Не само в България е така, а и в Европа и целия свят. Когато има едни и същи автомобили, по 4 и 5 от клас, тогава състезанията стават много интересни както за нас пилотите, така и за публиката, защото когато има битка, за зрителите е вълнуващо, местят се от отсечка на отсечка по трасето, защото не знаят как ще се развие самото състезание. Ако ние съумеем да закупим такъв автомобил и се появят още 2-3 такива, шампионатът ни ще стане много интересен. Така се повишава и популярността на спорта сред зрителите.

 

- Кои са другите трудности освен осигуряването на финансиране, които срещате в спорта?

- Най-голямата трудност е финансирането. Когато осигурим средства вече, трябва да съберем екип, да направим всичко, за да бъдем едно цяло, защото ние като екипаж не можем да постигаме успехи без този екип до нас.

 

- Има ли спонсори за автомобилния спорт у нас?

- Получаваме помощ от няколко фирми, но не е достатъчно, голяма част от средствата влагаме ние.

 

- Участвал ли си в друг тип автомобилно състезание освен в рали шампионата?

- Участвал съм в планински изкачвания, но целта ми е била да се подготвя за рали шампионата. И в пистови състезания съм участвал, но много малко, предимно във Варна. В тях съм се включвал само за да се представя пред родната публика.

 

- Кога се появи тръпката към този спорт?

- Като малък попаднах в такава среда и още тогава проявих амбиции и желание, когато порасна, да участвам в автомобилни състезания и това вече е факт.

 

- Кои са качествата, които трябва да притежава добрият пилот?

- На първо място да има желание и да е отдаден на това, което прави. Има ли желание, резултатите няма да закъснеят. Добрият пилот се изгражда с течение на натрупаните километри. Важен е също синхронът с навигатора, както се получи при нас с Янаки. Свикнали сме един с друг и нещата се получават. Навигаторът всъщност води пилота от самия старт до финала, той подава информация за правата, която е след завоя, и след това какъв завой следва, влизането в часовите контроли – ако влезем по-късно, имаме наказание, ако влезем по-рано, наказанието е още по-голямо. Навигаторът е човекът, който контролира самото състезание, той внася спокойствието в колата, усеща, когато пилотът допуска грешки, и внася баланс.

 

- Спомена, че си участвал и в пистови и планински състезания, където според регламента си без навигатор. Какво е чувството, когато си сам в колата и отговорността  е изцяло твоя?

- При тези състезания пилотът учи трасето наизуст. Знае след една права какъв завой следва, след него колко е дълга следващата права и какъв е следващият завой. Когато си сам в колата, караш наизуст, но това не са моите състезания, не ми допадат. Както казах, аз съм ходил на тях единствено, за да си настройвам автомобила и да тренирам. Истинската дисциплина за мен е рали шампионатът.

 

- Отбеляза, че навигаторът е човекът, който контролира пилота по време на състезание. Има ли всъщност време и възможност за корекция, когато сте на трасето, в хода на едно състезание, което не е тръгнало добре от самото начало?

- Има, разбира се… Предварително минаваме да описваме отсечките и по време на състезанието, когато минем през даден завой и видим, че има опасности, Янаки е човекът, който отбелязва и на следващото минаване ме предупреждава да внимавам.

 

- Има ли интерес у младите хора към автомобилния спорт?

- Да, има интерес, но стигаме пак до финансовата част на въпроса. Със сигурност има млади момчета, които най-вероятно са и доста талантливи, но не могат да се реализират точно поради тази причина.

 

- Как един пилот овладява адреналина по време на състезание, предполагам, че в началото е трудно, поне за по-младите?

- Аз като започвах в автомобилния спорт, често имах предстартова треска, голяма доза притеснение, но, както казах, навигаторът е човекът, който внася спокойствие в колата…

 

- С опита и със сработването между двамата ли идва това спокойствие?

- Да!

 

- Вашият спорт е доста рисков. Изпитвали ли сте някога страх?

- Преди всеки старт има някаква доза страх, ние не сме безстрашни. Трябва да си много точен, много прецизен, да не прекрачваш линията на допустимото, защото ако това се случи, е голяма вероятността да сгрешиш.

 

- Как си почивате от високите скорости и от състезанията?

- След като мине дадено състезание и ако е приключило успешно, сутринта в понеделник, когато изляза от вкъщи, пътувайки към работа, чувствам облекчение.

 

- Освен новия автомобил какви са целите и амбициите ви за 2019-а?

- Българският шампионат и Балканският рали трофей. Ако намерим финансиране и закупим нов автомобил, тогава ще направим програма за участие в по-големи външни състезания, но на този етап целта е да сменим автомобила. Искаме да спечелим рали „България“, това е важно както за нас, така и за всички хора, които ни подкрепят, а и за Варна, особено в годината, когато е Европейски град на спорта.

 

- Една такава победа ще ви направи с Янаки добри посланици на Европейския град на спорта!

- Надяваме се!

 

* В следващото издание на рубриката „На спортна вълна“ очаквайте интервю с навигатора на Йордан Атанасов – Янаки Янакиев.


ПОЛИНА ПЕТРОВА
 

Коментари

Новини Варна